BiznesRynek

5 globalnych trendów, które będą wpływać na biznes i społeczeństwo w 2023 roku

Po kilku latach globalnej destabilizacji obecnie ludzie zyskują lepszy dostęp do nowych technologii, takich jak sztuczna inteligencja, internet rzeczy czy tokenizacja, które kształtują nowy wymiar w sferach kreatywności, społeczności internetowych oraz tożsamości cyfrowej. Jak wynika z raportu Accenture Life Trends 2023, wpływa to na zachowania konsumentów, dlatego przedsiębiorstwa powinny przygotować się do zmian dotychczasowych modeli biznesowych.

5 globalnych trendów, które będą wpływać na biznes i społeczeństwo w 2023 roku

Nasze życie codzienne ulega istotnym zmianom: od adaptacji do życia w „wiecznym kryzysie”, przez rosnącą popularność społeczności internetowych, po utratę korzyści związanych z pracą stacjonarną, a także wykorzystywanie sztucznej inteligencji do zwiększania kreatywności. W konsekwencji tych zmian – jak przekonują autorzy wspomnianej analizy – przedsiębiorstwa będą funkcjonować w zupełnie nowych realiach.

Accenture Life Trends 2023 wskazuje następujące trendy i zjawiska, na które firmy powinny zwrócić uwagę w obecnym roku:

1. I will survive – Świat przechodzi od jednej globalnej katastrofy do drugiej, ale jak pokazuje historia ludzkości, człowiek adaptuje się do trudnych warunków korzystając z reakcji walki, ucieczki, koncentracji lub zamrożenia. Sposób, w jaki ludzie poradzą sobie z życiem w permanentnym kryzysie, wpłynie na ich decyzje zakupowe, postrzeganie marek oraz pracodawców.

2. I’m a believer – W niepewnym świecie ludzie szukają miejsc, do których przynależą. Dlatego marki nowej generacji będą rodzić się jako wspólnoty, redefiniując lojalność i współudział w ich budowaniu. Dla przykładu, zdecydowana większość badanych, w ciągu ostatnich sześciu do dziewięciu miesięcy, spróbowała nowego hobby lub dołączyła do nowych społeczności. Autorzy raportu wskazują na trzy zjawiska wspierające ten trend:

  • Silne wspólnoty na platformach takich jak: Reddit, Discord i Twitch.
  • Token-gating: dostęp zarezerwowany wyłącznie dla posiadaczy tokenów.
  • Kolekcjonowanie: digital art, autografy, karty i inne.

3. As it was – Debata na temat powrotu do pracy stacjonarnej trwa. Jasne jest jednak, iż obecna sytuacja nie jest korzystna dla wszystkich. Każdemu z nas brakuje takich aspektów pracy stacjonarnej, jak osobisty kontakt czy możliwość bezpośredniego przekazywania wiedzy młodszym stażem kolegom. Bez osobistego, fizycznego zaangażowania, firmy mogą stracić pozycję mentora mobilizującego pracowników do innowacyjności, rozwoju i integracji. Nadszedł czas, aby liderzy stworzyli nowe plany godzące sprzeczne interesy, uważają twórcy analizy.

4. OK, creativity – Technologia AI stała się ogólnodostępna i szeroko wykorzystywana w procesie twórczym. Sieci neuronowe wspierają kreowanie treści i obrazów, nie wymagając od użytkowników indywidualnego wysiłku, ani umiejętności. Firmy będą musiały szukać sposobów wyróżnienia się w morzu generowanych przez AI przekazów i wykorzystywać ją do rozwoju swojej innowacyjności.

5. Signed, sealed, delivered – Sposoby korzystania (także nieuczciwe) z danych osobowych od dawna wymagają transformacji. Brak transparentności firm w budowaniu cyfrowych doświadczeń klientów, przekłada się na brak zaufania ze strony konsumentów. Wkrótce, dzięki cyfrowym portfelom zawierającym tokeny (m.in. jako metodę płatności, identyfikator lub kartę lojalnościową), klienci odzyskają kontrolę nad tym, jakie dane udostępniają lub sprzedają w sieci. To dobra wiadomość dla firm. Dane przekazane dobrowolnie mają bowiem większą wartość niż informacje pochodzące od podmiotów trzecich, które w świecie bez cookies będą blokowane.

Tegoroczny raport Accenture – do którego wizualizacji wykorzystano sztuczną inteligencję – opracował międzynarodowy zespół projektantów, pracowników kreatywnych, specjalistów od technologii, socjologii oraz antropologii. Jego pełna wersja dostępna jest tutaj.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *