CIO
5 sposobów na zaangażowanie zespołu
W 2022 roku kluczową rolę w organizacjach będzie odgrywać transformacja cyfrowa, a główną rolę pełnić będą specjaliści IT, którzy za nią odpowiadają. CIO, którzy chcą, by ich zespoły techniczne były jak najlepsze, muszą mieć pewność, że ich pracownicy czują się zaangażowani w pracę. Jak tego dokonać?
1. Poczucie celu
Michael Cole, dyrektor ds. technologii European Tour Group i Ryder Cup Europe uważa, że nadanie poczucia celu jest najlepszym sposobem na zaangażowanie pracowników. Mówi, że zarządzanie zespołami stało się jeszcze trudniejsze w okresie pandemii. Oczywiście strategie przyjęte przez managerów różniły się w zależności od firm i osób. „Odpowiedź w tamtym czasie nie polegała na tym, by mówić ludziom, że „Patrz, wszystko będzie dobrze. Znajdziemy sposób, by to rozwiązać”. Ponieważ wszyscy mieliśmy różne podróże, przez które musieliśmy przejść. Odpowiedź brzmiała, jak dać im prawdziwy cel i cel końcowy” – mówi Cole. Dodaje, że aktualnie skupia się na wykorzystaniu technologii do realizacji dalszych projektów transformacji cyfrowej – i mówi, że koncentracja na celu pozostanie najważniejsza w tym i kolejnych latach.
2. Jasna komunikacja
Bev White, dyrektor generalna w firmie rekrutacyjnej Harvey Nash mówi, że najlepsi cyfrowi liderzy nie tylko słuchają swoich zespołów, ale co ważniejsze, działają na podstawie tego, co usłyszą. „Zaangażowanie to bardzo oczerniane słowo, ale zasadniczo, jeśli naprawdę cię słucham i wiesz, że działam zgodnie z tym, co mi mówisz, to robi różnicę” – podkreśla White. Efektywne zaangażowanie zaczyna się na szczycie organizacji. Niezbędna jest nie tylko jasność co do wizji i celu, ale także umiejętność komunikowania się zrozumiałym językiem. Odnoszący sukcesy liderzy cyfrowi stale prowadzą debaty z członkami swoich zespołów, by upewnić się, że rozumieją oni, jak podejmowane przez nich działania pomagają w realizacji celów przedsiębiorstwa. „Często słyszysz kwieciste słowa lub stwierdzenia, które tak naprawdę niewiele znaczą. Więc uzyskaj jasną wizję, a następnie, jako cyfrowy lider, zinterpretuj to – pracuj ze swoim zespołem: „Cała firma mówi, że to jest jej cel, więc jak zinterpretujemy to w pracy, którą wykonujemy?” – wskazuje White.
3. Opinie wszystkich członków zespołu
Brian Roche, dyrektor ds. technologii informatycznych na lotnisku w Belfaście uważa, że otwarta komunikacja jest kluczem do skutecznego zaangażowania. „Ja i moich pięciu podwładnych siadamy co tydzień na godzinę lub dwie i dyskutujemy o wszystkim. Rozmawiamy o trwających projektach i bierzemy pod uwagę opinie i perspektywy wszystkich” – mówi Roche. Roche twierdzi, że tego rodzaju debaty muszą obejmować zespół wsparcia IT. W końcu to ci specjaliści wsparcia na co dzień zarządzają technologią. Mając głos, informatycy czują się bardziej zaangażowani w ten proces. „Daję zespołowi odpowiedzialność i upoważniam go do podejmowania decyzji” – wskazuje Roche. „Więc chodzi o stałą i otwartą komunikację. Jest dobry powód, dla którego wszyscy mamy dwoje uszu i jedne usta. Ważne jest, aby słuchać i rozumieć potrzeby swojego zespołu, nie tylko pod względem technicznym, ale także w procesie, edukacji i podstaw kulturowych. W rezultacie wiem, że zespół jest bardziej produktywny niż inne zespoły, które są 10 razy większe” – dodaje.
4. Koncentracja na wartościach i korzyściach
Sheri Rhodes, CIO w Workday uważa, że istnieje kilka aspektów, które pomagają liderom IT w utrzymaniu zaangażowania pracowników. Po pierwsze praca musi mieć sens. „Myślę, że wartości są naprawdę ważne, ponieważ ludzie chcą coś osiągnąć” – mówi. „Chcą mieć pasję do swojej pracy. Tak więc sensowna praca i to, jak ją osiągamy, jest ogromnie ważne”. Po drugie, kluczowa dla dobrej kultury pracy jest skuteczna komunikacja, co szczególnie pokazał miniony rok. Firma korzysta z szeregu narzędzi opartych na danych, aby uchwycić nastroje pracowników i mieć pewność, że ludzie są zadowoleni. „Pomaga to zrozumieć podstawowe tematy i sposób, w jaki można pracować nad poprawą sytuacji” – tłumaczy. „I to nie jest tylko mechanizm nadawania, aby upewnić się, że pracownicy rozumieją. To musi być również dwukierunkowe. Wykorzystywanie możliwości budowania takich dwukierunkowych punktów kontaktowych w kontekście tego, co czują pracownicy, ma kluczowe znaczenie”. Istotne są także wszelkie programy świadczeń, urlop rodzicielski, elastyczny czas pracy, wszystko to, co ludzie uwzględniają w swojej ocenie firmy przed zmianą pracy.
5. Zachęcające środowisko doceniające wkład ludzi
Mia Sorgi, dyrektor ds. produktów cyfrowych i doświadczeń w PepsiCo Europe pomaga wprowadzać w swojej organizacji najnowocześniejsze innowacje w zakresie obsługi klienta. „Kiedy dokonujesz transformacji, może to mieć ogromne znaczenie, szczególnie gdy mówisz o innowacjach lub nowych technologiach” – mówi. „Jeśli możesz wysunąć tę technologię na pierwszy plan w skali firmy takiej jak PepsiCo, jest to potężna rzecz, w którą można się zaangażować”. Sorgi uważa, że bardzo ważne jest stworzenie zachęcającego środowiska, w którym ceni się wkład ludzi. „Jest to szczególnie ważne w przypadku osób, które pracują w środowisku, które może znajdować się w obszarze, którego inni ludzie nie rozumieją lub czują, że jest nieco z boku. Wzmocnienie tych osób jest kluczowe, ponieważ to tam dzieje się innowacja” – podsumowuje.