Branża ITRynek

Dwucyfrowy wzrost, większa rentowność, nowe rynki – Spyrosoft podsumowuje 2024 rok

Grupa Spyrosoft opublikowała wyniki finansowe za 2024 rok – wynika z nich, że odnotowała wzrost wszystkich kluczowych wskaźników, zarówno na koniec ubiegłego roku, jak i w jego samym IV kwartale.

Dwucyfrowy wzrost, większa rentowność, nowe rynki – Spyrosoft podsumowuje 2024 rok

Na koniec 2024 r. Grupa uzyskała 465,4 mln zł przychodów (+11,9% rdr), a zysk netto osiągnął 34,3 mln zł (+74% r/r). Z kolei skonsolidowany zysk EBITDA wyniósł 56,9 mln zł (+35,4% r/r), a marżę EBITDA: 12,2% vs 10,1% w roku 2023.

„W minionym roku tempo wzrostu popytu na usługi IT zmalało – nie z powodu kryzysu, lecz w wyniku normalizacji po okresie rekordowego wzrostu zapotrzebowania w poprzednich latach. W czasie, gdy sytuacja geopolityczna robiła się coraz bardziej skomplikowana, klienci mocniej skupiali się na cenie, szukając oszczędności. Wybierając dostawcę IT, zwracali także większą uwagę na eksperckość domenową, czyli doświadczenie firmy IT w branży, w której działa dany klient. W związku z tym był to trudny rok dla naszego sektora. Nasza Grupa jednak – inwestując w specjalizacje w różnych sektorach i technologiach oraz zwiększając zatrudnienie – wypracowała bardzo dobre wyniki finansowe, zgodne z założeniami strategii na lata 2022-2026” – skomentował Konrad Weiske, prezes zarządu Spyrosoft S.A.

Dwucyfrowy wzrost, większa rentowność, nowe rynki – Spyrosoft podsumowuje 2024 rok
Źródło: Grupa Spyrosoft

Kluczowe wyniki finansowe i operacyjne

W 2024 roku pozytywny wpływ na przychody Grupy miał kontrakt z BBC, który rozwija się zgodnie z planem i w IV kwartale odpowiadał za 10% łącznych przychodów. Widoczny był także wpływ przychodów z działalności Codibly, spółki przejętej przez Grupę Spyrosoft w czerwcu ubiegłego roku. W całym II półroczu 2024 roku, od kiedy Codibly dołączyło do Spyrosoft, przychody Codibly stanowiły 5,45% łącznych przychodów Grupy.

Zwiększenie marży EBITDA i wypracowanych zysków było możliwe dzięki rosnącym stawkom sprzedażowym dla klientów (wzrost nieco wyższy niż stawek zakupowych), a także dzięki efektywnej kontroli kosztów i zmniejszeniu udziału tzw. “ławki”, czyli kosztów pracowników bez przydzielonych projektów. W 2024 roku spadła ona do poziomu 3,8% vs. 6% w 2023 r. oraz do zaledwie 2% w samym IV kwartale.

Warto zaznaczyć, że Grupa uzyskała wyższy wskaźnik EBITDA i marżę EBITDA, pomimo negatywnego wpływu kursu walut w 2024 roku. Jeśli chodzi natomiast o zysk netto, to w ubiegłym roku na jego znaczący wzrost wpływ miało przede wszystkim zastosowanie ulg podatkowych z lat ubiegłych w ramach działalności B+R oraz mniejsze koszty finansowe Grupy (m.in. zastosowanie instrumentów finansowych zabezpieczających ryzyko kursowe).

Dalsza dywersyfikacja przychodów

Grupa utrzymała zdywersyfikowaną strukturę przychodów, zarówno pod względem geograficznym, jak i w podziale na branże. 87% jej przychodów pochodziło z rynków zagranicznych, a kluczowymi rynkami był region DACH, którego udział w łącznych przychodach Grupy wyniósł 30%, dalej UK (29%), USA (14%), Polska (13%), Skandynawia (8%).

W 2024 roku Grupa świadczyła usługi dla 301 podmiotów (w porównaniu do 235 w 2023 r.) z kilkunastu branż. Struktura przychodów ujmowana z punktu widzenia branż̇ utrzymała się na podobnym poziomie co w roku poprzednim. Za sprawą Codibly, Grupa odnotowała po raz pierwszy przychody z nowych sektorów takich jak elektrombilność i OZE. Stanowiły one 3% przychodów całej Grupy. Warto podkreślić także znaczące wzrosty przychodów z sektorów Connectivity & Industry Automation, które wzrosły z 14,5 mln zł w roku 2023 do 32,4 mln zł oraz z Robotyki, które wyniosły 29,0 mln zł vs 17,3 mln zł w analogicznym okresie poprzedniego roku.

Perspektywy na kolejne kwartały

W 2025 roku Spyrosoft spodziewa się dalszego zacieśniania współpracy z kluczowymi klientami, a także uruchomienia nowych, dużych projektów. W niektórych branżach widoczne są natomiast niekorzystne zmiany koniunktury – jak w przypadku automotive czy industry 4.0, które stanowią istotną część przychodów Spyrosoft. Zarząd Grupy planuje minimalizować wpływ tych zmian poprzez dalszy rozwój w branżach healthcare i life science, a w kolejnych latach także poprzez przejęcia – m.in. w Niemczech (aby zwiększyć zasięg łańcucha dostaw Spyrosoft, skupiając się na realizowaniu usług end to end) oraz w Indiach (w celu ograniczania kosztów).

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *