Sztuczna inteligencjaCIORynek

Bankowe doświadczenia z Bielikiem

Czy społeczność Spichlerza stała się swoistą Akademią AI dla ekspertów i menedżerów zaangażowanych tam poza swoim podstawowym miejscem pracy i budowy rozwiązań sztucznej inteligencji? Jan Maria Kowalski, Head of AI w Pekao SA podsumowuje swoje doświadczenia z pracy nad Bielikiem i innymi modelami w ramach społeczności. 

Bankowe doświadczenia z Bielikiem
Ilustracja: ChatGPT na podstawie prompta opracowanego z Bielikiem

Remigiusz Kinas, jedna z czołowych postaci ze  społeczności Spichlerza mówił mi, że ogromną wartością dla środowiska jest nauka metodyki pracy z modelem. Jakie Pan wynosi doświadczenia z pracy nad Bielikiem?

Metody i specyfika pracy są inne w Spichlerzu, gdzie produktem jest model Bielik, a inne w banku, gdzie produktem jest rozwiązanie biznesowe, które może być oparte o modele generatywne. W Spichlerzu uświadomiliśmy sobie, iż nie budujemy Bielika tylko dla rozwoju polskiej nauki i AI. Oczywiście to bardzo ważny i innowacyjny projekt, ale na Bieliku skorzystają nie tylko inżynierzy z Cyfronetu czy Spichlerza, ale przede wszystkim polskie przedsiębiorstwa i instytucje. Model musi być użyteczny i realizować konkretne zadania biznesowe.

Początkowo, w ramach prac nad Bielikiem, koncentrowaliśmy się na zbieraniu danych, przygotowaniu procesu trenowania modeli, doborze architektury i narzędzi do treningu. Ocenialiśmy działanie modelu na podstawie technologicznych benchmarków, ale z czasem zaczęliśmy tworzyć bardziej biznesowe miary. Sprawdzaliśmy, jak modele radzą sobie w przypadkach, gdzie trzeba pobrać dane z dokumentu, zinterpretować zapisy umowy, czy wyszukiwać odpowiednie treści.

Musieliśmy nauczyć się patrzeć na nasze rozwiązania przez pryzmat potrzeb biznesowych. Jest to zbieżne z charakterystyką mojej pracy w banku, gdzie budujemy rozwiązania technologiczne, które muszą odpowiadać na konkretne potrzeby biznesowe.

Bankowe doświadczenia z Bielikiem
Jan Maria Kowalski, źrodło: mat. własne

Jak przełożyć te doświadczenia na prace w banku?

Po pierwsze, ja i osoby zaangażowane w pracę nad Bielikiem na pewno mamy szansę lepiej zrozumieć modele generatywne, możliwości ich zastosowania i ograniczenia. Dzięki naszej pracy nad Bielikiem, tworzeniu różnych narzędzi, benchmarków budujemy świadomość i rozwijamy własne kompetencje AI.

Po drugie, ważne jest, aby wiedzieć, w jaki sposób podejść do zastosowania nowych technologii i modeli. Na rynku jest wiele frameworków i bibliotek programistycznych, co chwila pojawia się nowe „przełomowe” rozwiązanie czy kolejny „chiński” model, który pokonuje w rankingach pozostałe. Trzeba więc wiedzieć, co wybrać.

W Spichlerzu dyskutujemy, dzielimy się doświadczeniem z wdrażania AI, jak zbudować bazę wiedzy, chatbota, jak efektywnie pracować z dokumentami. Wnoszę te doświadczenia i wiedzę do banku, dzięki czemu moje prace badawczo-rozwojowe obarczone są mniejszym ryzykiem i szybko mogę dostarczać sprawdzone rozwiązania.

Aktualnie społeczność Spichlerza liczy ponad 3 tys. osób, wiele z nich aktywnie uczestniczy w dyskusjach, dzielą się pomysłami, doświadczeniami, błędami i problemami. To forum stanowi cenne źródło wiedzy i inspiracji. Spichlerz odgrywa więc ogromną rolę w kwestii edukacji rynku i podnoszenia kompetencji w zakresie AI w Polsce.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *