Rynek

Najistotniejsze trendy na krajowym rynku gamingu

Najważniejsze kwestie związane z monetyzacją gier wideo oraz poziomem wydatków na nie, zagadnienia związane z cloud gamingiem, który powoli zaczyna zmieniać branżę gier oraz najważniejsze trendy konsumenckie – o tym wszystkim, i o wielu innych tematach, będzie mowa podczas spotkania online PMR In-Sector Insight, poświęconego rynkowi gamingowemu w Polsce. Wydarzenie to odbędzie się 4 marca.

Najistotniejsze trendy na krajowym rynku gamingu

Rynek gier wideo w Polsce jest wielowymiarowy, dlatego można analizować i wartościować go na różne sposoby. Główne płaszczyzny podlegające kwantyfikacji to suma wydatków Polaków na gry wideo, wartość i kapitalizacja polskiego GameDev’u czy wartość polskiej branży e-sportu, wskazują organizatorzy wydarzenia. Dodając jednocześnie, że polska branża producentów gier wideo praktycznie w 100% skupia się na eksporcie własnych produkcji, dlatego kluczowym kwantyfikatorem krajowego rynku, jest właśnie poziom budżetów oraz wydatków polskich graczy na zakup gier wideo.

Liczba graczy i monetyzacja gier

Liczba graczy w Polsce znajduje się w stałych trendach wzrostowych, co z pewnością stymuluje rosnąca oferta gier wideo na różnych platformach (PC, konsole, gry mobilne), wysoki dostęp do szerokopasmowego internetu, dywersyfikacja kanałów dystrybucji oraz rosnące znaczenie kanału cyfrowego, czy też bogacenie się społeczeństwa. Z punktu widzenia wartości rynku istotne jest jednak, jaka jest pula graczy płacących za gry. Specjaliści PMR oceniają, że w największym stopniu za gry są skłonni płacić gracze konsolowi, natomiast w najmniejszym stopniu gracze grający w gry mobilne.

Z drugiej strony, w wartości polskiego rynku gier mierzonego wydatkami ich użytkowników, w coraz większym stopniu zyskuje segment gier mobilnych. Wynika to z faktu, że Polacy coraz chętniej płacą za dodatki w grach mobilnych, które są głównym strumieniem przychodów dla producentów tego typu gier. Na korzyść gier mobilnych przemawia również to, że każdy z dostępem do smartfona i mobilnego internetu może być ich potencjalnym użytkownikiem.

Na znaczeniu zyskują platformy konsolowe

Polscy gracze w coraz większym stopniu zaczynają dywersyfikować platformy, na których grają w gry, jednocześnie decydując się na zakup płatnych produkcji. W ostatnich latach na znaczeniu zyskują więc platformy konsolowe, które są pełną alternatywą dla gier typu premium. Jednym z czynników, który pozwolił w ostatnim czasie zwiększyć popularność konsol jako platformy do gier był dynamiczny wzrost cen gier na PC, uważają eksperci PMR. Poza tym coraz więcej Polaków sięga po gry mobilne, które przeznaczone są jednak dla mniej wymagających graczy.

Coraz większe znaczenie ma dla krajowych użytkowników, dostęp do ulubionych tytułów gier w ramach kanału cyfrowej dystrybucji. Równolegle część graczy decyduje się na zakup gier online w modelu subskrypcyjnym. Na ten moment trend ten nie jest jeszcze zbyt wyraźny, ale w branży pojawia się wiele opinii, że w dłuższej perspektywie ma spore szanse na zdominowanie rynku płatności za gry, wypierając model zakupu pojedynczych tytułów. Z drugiej strony, subskrypcja gier wideo ma swoje ograniczenia i okazuje się, że nie można na nią wprost przekładać sukcesu modelu subskrypcji w branży muzycznej czy wideo.

Cloud gaming przyszłością gier wideo?

Obecnie w kanale cyfrowej dystrybucji gier „rządzą” Steam oraz platformy Xbox Live czy PlayStation Network. Ale w związku z rozwojem technologii chmurowych, globalnie coraz częściej dostrzega się potencjał wejścia gier w chmurze w segment gier premium na konsole i PC, podkreślają specjaliści PMR. Inicjatywę cloud gamingu podejmują m.in. Microsoft (Xbox Game Pass Ultimate) czy Google. W tym kontekście pojawia się naturalne pytanie jak cloud gaming przyjmie się na polskim rynku gracza?

Biorąc pod uwagę, że w skali światowej technologia dopiero zaczyna się rozwijać, a polski gracz adaptuje się do nowych technologii z opóźnieniem w stosunku do gracza globalnego, na pewno nie należy spodziewać się nagłej rewolucji na rynku pod tym względem, prognozują eksperci. Warto też zwrócić uwagę, że usługa cloud gamingu dedykowana jest głównie wymagającym graczom, tzw. heavy userom, którzy stanowią mniejszość w całkowitej puli graczy w Polsce – podsumowują.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *