Branża ITPracaSztuczna inteligencjaPolecane tematy
9 na 10 stanowisk w sektorze ICT zmieni się przez AI. Czy Twoje przetrwa?
Z raportu “The Transformational Opportunity of AI on ICT Jobs” wynika, że ponad 90% stanowisk w sektorze ICT doświadczy znaczących zmian z powodu AI. Kto powinien być na nie gotowy? Jak się okazuje, przede wszystkim pracownicy na średnich oraz podstawowych szczeblach – szczególnie w zarządzaniu, projektowaniu UX oraz testowaniu i jakości IT.
Generatywna sztuczna inteligencja rewolucjonizuje współczesne programowanie, stając się jego fundamentem. Jak podaje BairesDev, obecnie już trzech na czterech programistów korzysta z AI w procesie tworzenia oprogramowania. Połowa z nich robi to codziennie, głównie do pisania kodu (81%). Co czwarty programista zauważył w związku z tym wzrost swojej efektywności o co najmniej 50%.
Kto powinien być gotowy na rewolucję AI?
Pracujący w branży ICT, muszą przygotować się na wielką rewolucję, jaką przynosi sztuczna inteligencja. Nadchodzi bowiem fala zmian, która obejmie prawie każdą rolę w tej dziedzinie. Jak już wspomniano, według raportu “The Transformational Opportunity of AI on ICT Jobs”, 9 na 10 stanowisk w tym sektorze doświadczy umiarkowanej lub wysokiej transformacji z powodu AI.
Najbardziej narażeni na zmiany będą zatrudnieni na poziomie średnim i podstawowym. Z analizy wynika, że 40% pracowników średniego szczebla i 37% podstawowego odczuje wysoki poziom transformacji. Szczególnie w obszarach takich jak zarządzanie, projektowanie UX oraz testowanie i jakość IT. Według prognoz, ponad 60% zadań w tych sektorach ulegnie znaczącym modyfikacjom.
W zarządzaniu aż 62% czynności będzie wymagało dostosowania do nowoczesnych narzędzi AI. Analitycy biznesowi i menedżerowie projektów staną przed wyzwaniem nauki obsługi zaawansowanych technologii, które zrewolucjonizują podejmowanie decyzji i zarządzanie projektami. Jeszcze większe zmiany czekają projektowanie UX. Stanie się ono bardziej spersonalizowane, co wpłynie na 66% działań w tym obszarze.
“Projektanci będą musieli integrować narzędzia AI, aby tworzyć unikalne, interaktywne doświadczenia użytkowników. To sprawi, że tradycyjne umiejętności projektowe będą ustępowały miejsca nowym kompetencjom” – wyjaśnia Paweł Rutkowski z technologicznej spółki BPSC.
Sztuczna inteligencja zautomatyzuje 66% procesów testowania i zapewniania jakości, eliminując potrzebę tradycyjnych metod. To z pewnością pozwoli przeprowadzać testy szybciej i precyzyjniej.
Choć 86% badanych wierzy, że AI pomoże wypełnić luki w umiejętnościach w obszarze cyberbezpieczeństwa, to jej wpływ na stanowiska pracy będzie umiarkowany. Tylko co czwarte stanowisko dozna dużych zmian, podczas gdy 75% doświadczy umiarkowanej transformacji.
Twórcy AI zostaną bez pracy?
Co ciekawe, sami zabierają sobie pracę specjaliści, którzy zajmują się tworzeniem, wdrażaniem oraz optymalizacją systemów sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego. Według “The Transformational Opportunity of AI on ICT Jobs”, praca AI/ML inżynierów ma bowiem wysoki potencjał do transformacji przez AI. Jednak czy AI rzeczywiście zabierze pracę tym, którzy ją stworzyli?
“Byłbym ostrożny w ferowaniu takich wyroków. AI nie zabierze pracy wysoko wykwalifikowanej kadrze, a jedynie ją zmieni lub da nowe zajęcie. Sztuczna inteligencja to technologia z ogromnym potencjałem, ale obecnie wciąż wymaga ludzkiej inteligencji i umiejętności w jej udoskonalaniu” – podsumowuje Paweł Rutkowski.