StartupySztuczna inteligencjaRynekPolecane tematy
ElevenLabs potrójnym jednorożcem – startup wyceniono na 3,3 mld dolarów
Spółka ElevenLabs pozyskała 180 milionów dolarów finansowania w Serii C i została potrójnym jednorożcem. W najnowszej rundzie firmę wyceniono bowiem na 3,3 mld dolarów. To trzykrotnie więcej niż rok wcześniej. Finansowaniu w rundzie C współprzewodziły fundusze a16z i ICONIQ Growth.
Startup ElevenLabs założyło w 2022 roku dwóch polskich przedsiębiorców – Mati Staniszewski i Piotr Dąbkowski. Firma jest obecnie światowym liderem w sektorze generatywnej sztucznej inteligencji audio. Od początku swej działalności pozyskała od inwestorów łącznie 281 mln dolarów w czterech rundach finansowania.
W najnowszej Serii C spółka pozyskała wspomniane 180 mln dolarów, a rundzie współprzewodziły fundusze a16z i ICONIQ Growth. Wzieli w niej udział także nowi inwestorzy – NEA, World Innovation Lab (WiL), Valor, Endeavor Catalyst Fund i Lunate. Przy udziale dotychczasowych – Sequoia Capital, Salesforce Ventures, Smash Capital, SV Angel, NFDG i BroadLight Capital. Finansowanie zapewnili też inwestorzy strategiczni – w tym Deutsche Telekom, LG Technology Ventures, HubSpot Ventures, NTT DOCOMO Ventures i RingCentral Ventures.
Pozyskane przez startup fundusze mają pozwolić na rozwój kolejnego etapu audio AI i badania nad bardziej ekspresyjnymi i łatwiejszymi w kontroli modelami głosowymi. Dzięki finansowaniu ElevenLabs będzie dalej rozszerzać katalog i funkcjonalność narzędzi dla deweloperów i firm oraz wzmacniać bezpieczeństwo AI.
“ElevenLabs wyznacza nowy kierunek w korzystaniu z technologii, stawiając głos w centrum relacji z cyfrowym światem. Cieszymy się, że możemy z nimi współpracować i wspierać ich rozwój w kształtowaniu przyszłości technologii audio” – skomentował Seth Pierrepont, General Partner w ICONIQ Growth.
Dotychczasowe działania ElevenLabs
Od uruchomienia platformy w styczniu 2023 roku, ElevenLabs ciągle udoskonala swoje modele audio AI i wprowadza nowe produkty. Startup poszerzył swoją ofertę dodając m.in. narzędzia do generowania mowy, projektowania głosów, monetyzacji, efektów dźwiękowych czy dubbingu wspieranego przez AI w 32 językach:
- Conversational AI – narzędzie do tworzenia interaktywnych i spersonalizowanych agentów głosowych dla obsługi klienta, gier, edukacji, marketingu i innych zastosowań.
- Voice Design – narzędzie do generowania unikalnych głosów na podstawie opisów tekstowych.
- Sound Effects Model – narzędzie do tworzenia efektów dźwiękowych na podstawie opisów tekstowych; to rozszerzenie działalności ElevenLabs na Audio AI, nie tylko aplikacje głosowe.
- Aplikacja ElevenReader – aplikacja mobilna na iOS i Androida, która konwertuje ebooki, pliki PDF i artykuły prasowe na audio, umożliwiając łatwe przyswajanie treści w podróży.
- Model Flash – najszybszy model głosowy na rynku z opóźnieniem na poziomie 75 ms.
- Voice Library Payouts – platforma umożliwiająca lektorom i użytkownikom monetyzację ich głosów generowanych przez AI. Wartość wypłat od ElevenLabs przekroczyła niedawno 2 mln dolarów.
- Dubbing Studio – narzędzie do lokalizacji, które tłumaczy i edytuje treści audio w 29 językach, zachowując oryginalne głosy.
Kto korzysta z rozwiązań ElevenLabs?
Narzędzia ElevenLabs są wykorzystywane przez twórców, deweloperów i firmy m.in. do sprawniejszego tworzenia treści, obsługi klienta, tworzenia gier, edukacji czy zwiększania dostępności. Startup współpracuje z niektórymi z wiodących firm i twórców na świecie, wśród których znajdują się:
- Firmy technologiczne: NVIDIA, Perplexity, Synthesia, HeyGen, EliseAI, Wondershare, Kapwing, rabbit, Cognigy, Retell AI, Vapi, Parloa
- Media: Bertelsmann, ESPN, Aston Martin Aramco F1, Publicis, Star Sports, Vimeo, Lex Fridman, Andrew Huberman
- Edukacja: Praktika, Chess.com, SchoolAI, Synthesis, Articulate
- Wydawnictwa: TIME, The New Yorker, Harper Collins, The Washington Post, The Atlantic, Storytel
- Gaming: Inworld, Paradox Interactive, Magicave, Don’t Nod, AMGI Studios
Od stycznia 2023 roku twórcy udostępnili w Voice Library ElevenLabs ponad 5 tys. głosów i otrzymali wynagrodzenie za ich wykorzystanie w wysokości ponad 2 mln dolarów. Firma uruchomiła również Impact Program, oferując swoją technologię za darmo organizacjom, które mogą skorzystać z rozwoju AI, nawiązując współpracę z 80 podmiotami działającymi w obszarach dostępności, edukacji i kultury.
ElevenLabs współpracuje z organizacjami Bridging Voice i The Scott Morgan Foundation, aby tworzyć głosy AI dla osób z ALS. Dzięki Impact Program ponad tysiąc osób z zaburzeniami mowy odzyskało swoje głosy. W obszarze kultury ElevenLabs współpracuje z KADIST i Centre Pompidou w Paryżu, ożywiając wystawy dzięki audio AI. Firma wsparła również społeczności w Norwegii i Pakistanie poprzez inicjatywy edukacyjne i rozwijające przedsiębiorczość.
Cyfrowe interakcje często nie są ani realistyczne, ani angażujące. ElevenLabs wprowadza rozwiązania, które sprawiają, że stają się one płynne i ekspresyjne. Jednym z kluczowych osiągnięć jest narzędzie Conversational AI, które w zaledwie dwa miesiące od premiery pozwoliło deweloperom stworzyć ponad 250 tys. agentów AI prowadzących rozmowy.
Firmy z listy Fortune 500 również wdrożyły ElevenLabs na szeroką skalę – pracownicy w ponad 60% z nich korzystają z platformy i API firmy. Modele ElevenLabs przetłumaczyły ponad 1 milion godzin audio, przeczytały na głos 1 milion godzin tekstu z e-booków, plików PDF i artykułów prasowych za pomocą aplikacji ElevenReader oraz stworzyły ponad 10 milionów efektów dźwiękowych. W sumie dzięki ElevenLabs wygenerowano ponad 1000 lat dźwięku.
Przypomnijmy, że 11 listopada 2024 roku ElevenLabs ogłosiło inwestycję 44 mln zł (11 mln dolarów) w rozwój polskiego ekosystemu AI, w tym otwarcie centrum R&D w Warszawie, w którym zamierza zatrudnić do końca roku ok. 30 specjalistów z obszaru AI research. Firma poszukuje m.in. specjalistów od AI research, inżynierów oraz specjalistów od produktu.
Także w listopadzie ElevenLabs otworzyło biuro w Indiach. Tamtejszy zespół skupi się na rozszerzaniu obsługi języków indyjskich i rozwoju programów AI.
Plany na przyszłość
W ciągu ostatniego roku firma zwiększyła liczbę pracowników z 30 do 120, a jej główne siedziby znajdują się w Londynie, Nowym Jorku i Warszawie. Misją ElevenLabs jest stworzenie najbardziej kompleksowej platformy audio AI na świecie, rozwiązanie problemów związanych z audio AI oraz udostępnienie wszelkich informacji w dowolnym głosie, języku i dźwięku.
Wchodząc w 2025 rok, ElevenLabs koncentruje się na zwiększeniu możliwości współpracy między ludźmi w ramach swojej platformy AI, otwieraniu dostępu do najnowszych badań, rozwoju agentów konwersacyjnej AI oraz wprowadzaniu kolejnych narzędzi i funkcji na urządzenia mobilne, aby zwiększyć możliwości ich wykorzystania. Firma dąży również do obsługi wszystkich języków, akcentów i dialektów na świecie.
ElevenLabs poszerza swoją obecność w regionach takich jak Azja, LATAM i EMEA, jednocześnie zacieśniając współpracę z kluczowymi partnerami, w tym strategicznymi inwestorami uczestniczącymi w tej rundzie finansowania, aby zapewnić swojej technologii odpowiednią subtelność i precyzję.
“Mowa to nasz naturalny sposób komunikacji. Dzięki temu finansowaniu zbliżamy się do świata, w którym interakcje cyfrowe będą odbywać się głosowo: płynnie, naturalnie i tak łatwo jak rozmowa między ludźmi” – podsumował Mati Staniszewski, CEO ElevenLabs.