BiznesRynek

Co druga firma z europejskiego sektora MŚP może nie przetrwać najbliższych 12 miesięcy

Firma doradcza McKinsey zrealizowała badanie, które miało pokazać, jak europejskie firmy z sektora MŚP, poradzą sobie z kryzysem wywołanym przez pandemię. Wynika z niego, że co drugi właściciel biznesu, nie jest pewny czy przetrwa najbliższe 12 miesięcy, a aż 7 na 10 firm odnotowało spadek obrotów. Ta ponura prognoza nie dotyczy jednak wszystkich – branża IT póki co ma się dobrze.

Co druga firma z europejskiego sektora MŚP może nie przetrwać najbliższych 12 miesięcy

Ponad 2200 przedstawicieli sektora MŚP z Francji, Niemiec, Włoch i Hiszpanii oraz Wielkiej Brytanii uważa, że po pandemicznej burzy nie dla każdego europejskiego przedsiębiorcy znów zaświeci słońce. Warto dodać, że ankietowani pochodzą z krajów, które łącznie odpowiadają za prawie ¾ populacji Unii Europejskiej, a w pierwszych czterech żyje, pracuje i wydaje niemal 80% mieszkańców strefy euro.

Okazuje się, że mimo iż co piąta firma, biorąca udział w ankiecie, otrzymała pewnego rodzaju rządowe wsparcie, wynikające ze specjalnych tarcz antykryzysowych, to blisko połowa ankietowanych uważa, że ich biznesy mogą nie przetrwać kolejnych 12 miesięcy, czytamy w raporcie.

„Jak wynika z ostatnich badań Instytutu Gartnera, tym co przeważy o sukcesie przedsiębiorstw w czasie kryzysu, będzie otwartość na cyfrowe innowacje. Być może dlatego, tak dobrze w tym ciężkim czasie radzą sobie firmy z sektora IT, które w swoim DNA, mają wpisany głód zmian” – uważa Piotr Prajsnar, CEO Cloud Technologies.

Dominuje duża niepewność

Niepewność jaką odczuwają europejscy biznesmeni, nie bierze się znikąd – około 70% respondentów odnotowało spadek dochodów w czasie trwania pandemii. To wpływa na ich ocenę sytuacji i plany na przyszłość. Jak wynika z raportu, jeden na pięciu przedsiębiorców obawia się, że nie będzie w stanie spłacić posiadanych zobowiązań i zostanie zmuszony do redukcji zatrudnienia, natomiast co trzeci bierze pod uwagę, że jego projekty rozwojowe mogą zostać anulowane.

Niestety, niewielu przedstawicieli MŚP wydaje się optymistycznie nastawionych do obecnej sytuacji ekonomicznej. 4 na 5 respondentów z obawą patrzy na obecną kondycję gospodarki swojego regionu. Nie oznacza to jednak, że obecny kryzys zniszczy czy zakłóci działalność wszystkich firm. Wykorzystując pandemię, można też osiągać sukcesy, co widać choćby na przykładzie branży handlowej, uważają eksperci. Z ich szacunków wynika, że zakupy realizowane online przed świętami Bożego Narodzenia przyczynią się do wygenerowania dodatkowych przychodów w e-commerce w wysokości 40 mld dolarów. W porównaniu z ubiegłym rokiem oznaczałoby to wzrost o ponad 40%.

Pierwotna słabość okaże się siłą?

Z kolei z ostatnich badań firmy konsultingowej Dealroom wynika, że wartość europejskich firm technologicznych jest obecnie czterokrotnie większa niż zaledwie 5 lat temu. Szacuje się, że w 2020 roku wzrośnie ona o 46% i wyniesie 618 mld euro. Od października 2020 roku jedna trzecia łącznej wartości firm technologicznych w Europie, opiera się na 10 przodujących przedsiębiorstwach: Adyen, BioNtech, Delivery Hero, Klarna, Spotify, Ocado, HelloFresh, Takeaway.com, UiPath i Zalando.

„Nasz sektor MŚP wygląda inaczej niż w badanych krajach zachodu. Nie jest tak uzależniony od turystyki i gastronomii. Małe rodzinne manufaktury też nie mają takich tradycji, jak ma to miejsce na zachód od Odry” – zauważa Piotr Prajsnar. „Polskie MŚP jest znacznie młodsze. Dlatego małe i średnie firmy to w dużej mierze przedsiębiorstwa z sektora ICT. W tym kontekście nasza pierwotna słabość może okazać się siłą, która ochroni nadwyrężoną gospodarkę. Mimo że wciąż nad Wisłą nie doczekaliśmy się jednorożca, to mamy szereg prężnie działających organizacji” – podkreśla.

Pomimo zakłóceń spowodowanych koronawirusem, który bezlitośnie potraktował przedstawicieli takich sektorów, jak choćby gastronomia czy turystyka, europejska branża technologiczna ma się nadspodziewanie dobrze. To drogowskaz dla innych gałęzi, które wciąż muszą uporać się z covidowymi powikłaniami. Według specjalistów, każdy biznes, powinien obecnie traktować rozwiązania IT jako narzędzia autoasekuracji. Ten mariaż pozwoli im nie tylko odzyskać utracony impet, ale również wkroczyć na zupełnie nowe obszary.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *