Z najnowszego badania Slack Workforce Index wynika, że wykorzystanie sztucznej inteligencji w pracy biurowej rośnie w imponującym tempie. Od listopada 2024 roku codzienne korzystanie z AI wzrosło aż o 233%, a ogólne użycie technologii - o 50%. Obecnie już 60% pracowników biurowych na świecie korzysta z AI, a 40% miało kontakt z agentami AI. Wyniki badania przeprowadzonego wśród 5156 pracowników z sześciu krajów pokazują, że sztuczna inteligencja to nie tylko sposób na automatyzację rutynowych zadań, ale też realne wsparcie w nauce, twórczości i budowaniu zaangażowania. Aż 96% użytkowników AI deklaruje, że dzięki niej wykonało zadania, które wcześniej przekraczały ich kompetencje. Co więcej, pracownicy ponad 1,5x częściej wykorzystują AI do poprawy jakości i kreatywności pracy niż wyłącznie do automatyzacji. Codzienni użytkownicy AI zgłaszają wyraźne korzyści: ich produktywność jest o 64% wyższa, skupienie lepsze o 58%, a zadowolenie z pracy, nawet o 81% większe w porównaniu do osób, które z AI nie korzystają. Trzy główne sposoby, w jakie AI zwiększa efektywność to: eliminacja żmudnego researchu, wsparcie w tworzeniu treści i komunikacji, przełamywanie blokad twórczych. Zaufanie do AI rośnie wraz z jej codziennym użyciem - osoby regularnie pracujące z agentami AI są ponad dwukrotnie bardziej skłonne ufać im w kontekście bezpieczeństwa danych i trafności decyzji. Jak się okazuje, to milenialsi przodują w wykorzystaniu AI do zadań strategicznych - 68% z nich używa technologii do tworzenia treści, burz mózgów czy analiz. W Polsce także widać wzrost akceptacji dla AI. Z badania zrealizowanego przez ASM na zlecenie Salesforce wynika, że 69,6% respondentów ma neutralny lub pozytywny stosunek do pracy z agentem AI. 36,8% chciałoby widzieć go w roli wirtualnego asystenta, a 30,8% - analityka danych wspierającego decyzje. Codzienni użytkownicy AI są o 246% bardziej skłonni deklarować silne poczucie przynależności do zespołu, a 62% z nich mówi o wzmocnieniu relacji ze współpracownikami. Wśród Gen Z aż 34% twierdzi, że AI zwiększyła ich zaangażowanie w zespole. Jak podsumowuje Lucas Puente VP of Research w Salesforce: "W miarę jak pracownicy testują i uczą się pracy z agentami AI, ich zaufanie i entuzjazm rosną. Widzimy też, że wykorzystują agentów, by zdobywać nowe umiejętności i lepiej wykorzystywać swój potencjał w codziennych zadaniach”.