Sztuczna inteligencjaPracaRynekPolecane tematy

Codzienne korzystanie z AI w pracy biurowej wzrosło o 233%

Z najnowszego badania Slack Workforce Index wynika, że wykorzystanie sztucznej inteligencji w pracy biurowej rośnie w imponującym tempie. Od listopada 2024 roku codzienne korzystanie z AI wzrosło aż o 233%, a ogólne użycie technologii – o 50%. Obecnie już 60% pracowników biurowych na świecie korzysta z AI, a 40% miało kontakt z agentami AI.

Codzienne korzystanie z AI w pracy biurowej wzrosło o 233%

Wyniki badania przeprowadzonego wśród 5156 pracowników z sześciu krajów pokazują, że sztuczna inteligencja to nie tylko sposób na automatyzację rutynowych zadań, ale też realne wsparcie w nauce, twórczości i budowaniu zaangażowania. Aż 96% użytkowników AI deklaruje, że dzięki niej wykonało zadania, które wcześniej przekraczały ich kompetencje. Co więcej, pracownicy ponad 1,5x częściej wykorzystują AI do poprawy jakości i kreatywności pracy niż wyłącznie do automatyzacji.

Codzienni użytkownicy AI zgłaszają wyraźne korzyści:

  • ich produktywność jest o 64% wyższa,
  • skupienie lepsze o 58%,
  • a zadowolenie z pracy, nawet o 81% większe w porównaniu do osób, które z AI nie korzystają.

Trzy główne sposoby, w jakie AI zwiększa efektywność to:

  • eliminacja żmudnego researchu,
  • wsparcie w tworzeniu treści i komunikacji,
  • przełamywanie blokad twórczych.

Zaufanie do AI rośnie wraz z jej codziennym użyciem – osoby regularnie pracujące z agentami AI są ponad dwukrotnie bardziej skłonne ufać im w kontekście bezpieczeństwa danych i trafności decyzji. Jak się okazuje, to milenialsi przodują w wykorzystaniu AI do zadań strategicznych – 68% z nich używa technologii do tworzenia treści, burz mózgów czy analiz.

W Polsce także widać wzrost akceptacji dla AI. Z badania zrealizowanego przez ASM na zlecenie Salesforce wynika, że 69,6% respondentów ma neutralny lub pozytywny stosunek do pracy z agentem AI. 36,8% chciałoby widzieć go w roli wirtualnego asystenta, a 30,8% – analityka danych wspierającego decyzje.

Codzienni użytkownicy AI są o 246% bardziej skłonni deklarować silne poczucie przynależności do zespołu, a 62% z nich mówi o wzmocnieniu relacji ze współpracownikami. Wśród Gen Z aż 34% twierdzi, że AI zwiększyła ich zaangażowanie w zespole.

Jak podsumowuje Lucas Puente VP of Research w Salesforce: „W miarę jak pracownicy testują i uczą się pracy z agentami AI, ich zaufanie i entuzjazm rosną. Widzimy też, że wykorzystują agentów, by zdobywać nowe umiejętności i lepiej wykorzystywać swój potencjał w codziennych zadaniach”.

Kilka kluczowych liczb

Od listopada 2024 roku:

  • Użycie AI wzrosło o 50% – dziś 60% pracowników biurowych korzysta z AI.
  • Codzienne korzystanie z AI wzrosło aż o 233%.
  • 40% pracowników miało kontakt z agentem AI, a 23% zleca im wykonywanie zadań w swoim imieniu.
  • Osoby codziennie korzystające z agentów AI ponad dwukrotnie częściej deklarują wysokie zaufanie do AI (m.in. w kontekście bezpieczeństwa danych, dokładności i podejmowania decyzji).

Milenialsi – zaskakujący liderzy wśród użytkowników AI:

  • 30% milenialsów deklaruje pełne zrozumienie działania agentów AI – więcej niż wśród przedstawicieli Gen Z (22%).
  • 68% milenialsów używa AI do zadań strategicznych, takich jak tworzenie treści, podsumowania czy burze mózgów.\
  • 43% członków kadry zarządzającej korzysta z AI codziennie – więcej niż wśród senior managerów (35%) i managerów średniego szczebla (23%).

W porównaniu do osób, które nie korzystają z AI, codzienni użytkownicy znacznie częściej zgłaszają, że ich:

  • Produktywność jest na „bardzo wysokim poziomie” (+64%).
  • Skupienie w pracy jest lepsze (+58%).
  • Zadowolenie z pracy znacząco wzrosło (+81%).

Czego pracownicy oczekują od sztucznej inteligencji:

  • 96% użytkowników AI wykonało dzięki niej zadania, których wcześniej nie potrafili wykonać samodzielnie.
  • 72% chce używać AI do wspomagania burzy mózgów.
  • 80% oczekuje wsparcia AI w researchu pod kątem ofert handlowych.
  • 82% chce korzystać z AI przy tworzeniu prezentacji.

AI pogłębia więzi – zamiast je zastępować

  • Codzienni użytkownicy AI są o 246% bardziej skłonni czuć się związani ze swoimi współpracownikami.
  • 62% z nich deklaruje silniejsze poczucie przynależności w pracy.
  • 34% przedstawicieli Gen Z twierdzi, że AI sprawiła, że czują się bardziej związani z zespołem.
  • 50% Gen Z nie odnotowało żadnych zmian w częstotliwości współpracy czy zadawania pytań kolegom, a 29% twierdzi, że ich zaangażowanie wręcz wzrosło.
Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *