Biznes

GenAI i no-code – wsparcie dla banków w budowaniu lepszych doświadczeń użytkowników

7 na 10 instytucji sektora finansowego w Polsce (73%) planuje zwiększenie wydatków na rozwój technologii związanych z obsługą klienta – tak wynika z Monitora Transformacji Cyfrowej Biznesu 2024. Banki zdają sobie jednak sprawę, że dostarczanie usług i produktów już nie wystarczy – konieczna jest personalizacja obsługi i dopasowanie oferty do konkretnych potrzeb. A w tym przydaje się technologiczny duet – generatywna AI i no-code. 

GenAI i no-code – wsparcie dla banków w budowaniu lepszych doświadczeń użytkowników

Jak podaje Główny Urząd Statystyczny, zyski netto sektora bankowego w Polsce w 2023 roku wyniosły 27,6 mld zł. To ponad 2,5 razy więcej niż w roku poprzednim. Jednak banki coraz częściej muszą konkurować o uwagę klientów z pozostałymi instytucjami finansowymi. Jeśli chcą przyciągnąć nowych klientów i zwiększyć poziom lojalności obecnych powinny ciągle ulepszać nie tylko proponowaną ofertę, ale również dostępne kanały kontaktu i jakość komunikacji.

Kluczowa w tym staje się rola rozwiązań CRM, które są coraz bardziej złożonymi platformami, mogącymi w sektorze bankowym wspierać marketing i obsługę klienta, ale też personalizować usługi bankowości pod doświadczenia konkretnego użytkownika. Ulepszone systemy CRM, oparte na zaawansowanej analityce i generatywnej sztucznej inteligencji, umożliwiają bankom głębszy wgląd w zachowania, preferencje i nawyki klientów.

Według przewidywań analityków McKinsey, wykorzystanie GenAI umożliwi zmniejszenie wydatków operacyjnych w sektorze bankowym o 200-300 mld dolarów rocznie na całym świecie. Technologia ta może zostać połączona z rozwiązaniami no-code, które pozwalają błyskawicznie prototypować, testować i wprowadzać do użytku nowe aplikacje. Przedsiębiorstwa z sektora finansowego mają w ten sposób szansę realnie zwiększyć przychody, optymalizować koszty i umocnić przewagę konkurencyjną na rynku.

Szybsze reakcje na zmiany dzięki GenAI i no-code

Aby korzystać z narzędzi no-code i tworzyć z ich pomocą aplikacje, nie trzeba posiadać wiedzy i umiejętności z zakresu kodowania. Proste, wizualne interfejsy oraz kreatywne narzędzia do analizy danych, przewidywania trendów i generowania pomysłów znacząco ułatwiają proces budowy aplikacji. Wystarczy wprowadzić do platformy dane, a na ich podstawie system zaproponuje konkretne działania lub nawet samodzielnie stworzy potrzebne bankowi programy IT.

“Kluczową zaletą technologii no-code jest znaczne skrócenie czasu potrzebnego na wdrożenie aplikacji, z kilku miesięcy do nawet kilku godzin. Dzięki połączeniu z GenAI tworzenie programu przypomina “rozmowę” z chatbotem. Banki mogą poprosić platformę np. o stworzenie kampanii marketingowej, napisanie planu obsługi klientów, zaktualizowanie oferty czy wyciągnięcie wniosków z konkretnego zbioru danych” – wskazuje Andie Dovgan, Chief Growth Officer w firmie Creatio.

Już teraz technologii GenAI używa się do automatyzacji i ulepszania onboardingu nowych klientów. Z jej pomocą można też tworzyć szczegółowe profile konsumentów, co ułatwia ich dokładniejszą segmentację i personalizację oferty spośród dostępnych usług. AI przyspiesza również proces rozpatrywania wniosków kredytowych – może błyskawicznie przeanalizować złożone zbiory danych, jednocześnie zapewniając zgodność z przepisami.

Przyspieszony i bardziej przyjazny dla klienta może też stać się proces otwierania rachunków bankowych, dzięki połączeniu technologii no-code i GenAI. Warto również pamiętać, że oprócz wielu przykładów usprawnień kontaktów na linii klient-bank, generatywna sztuczna inteligencja zwiększa także wydajność procesów wewnętrznych. Chodzi o tzw. procesy back-office, wspierające codzienne funkcjonowanie biznesu w obszarach związanych m.in. z administracją, księgowością czy działaniami HR. Potwierdzają to szacunki analityków McKinsey: wykorzystanie GenAI w bankowości ma bowiem, w skali globalnej, podnieść produktywność o 3-5%.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *