BiznesCDOPolecane tematy

Jak dobrze wykorzystać potencjał Blockchain w Performance Marketingu?

Blockchain coraz częściej znajduje zastosowanie w rozwiązaniach IT w wielu branżach. Jednym z takich obszarów jest Performance Marketing. W artykule tym piszę o rosnącym potencjale technologii blockchain i jego możliwościach w tej dziedzinie.

Zastosowanie technologii blockchain to wciąż nowość na rynku IT. Efektywne wykorzystanie możliwości jakie niesie za sobą zdecentralizowana baza danych jest we wczesnej fazie rozwoju. Można śmiało powiedzieć, że dopiero uczymy się, jak wykorzystać jej zalety. Podstawowym obszarem zastosowania blockchaina są rozwiązania oparte o wszelkiego rodzaju transakcje, nie tylko te finansowe, ale także takie w których istotne są powiązania danych w sposób zapewniający bezwzględne bezpieczeństwo. W tym wypadku możliwość zapisania danych w decentralizowanej bazie jest gwarantem bezpieczeństwa i odporności na ataki hackerskie.

To, co utrudnia rozwój blockchaina, to jego pierwotne wykorzystanie w kryptowalutach, gdzie brak regulacji prawnych oraz spekulacyjne wykorzystanie spowodowało zepchniecie go – wraz z nimi – do szarej strefy. Należy zaznaczyć, że Bitcoin i Ethereum to tylko jeden z obszarów, gdzie wykorzystywany jest blockchain. Możliwości zastosowania tej technologii są o wiele szersze i mają coraz większe znaczenie dla współczesnej ekonomii. Przykładem nieoczywistego wykorzystania zdecentralizowanej bazy danych jest zastosowanie jej w performance marketingu.

Performance marketing, jak to działa?

W dobie wykorzystywania nowoczesnych narzędzi informatycznych, naprzeciw wyzwaniom marketingowym wychodzi technologia, która pozwala sprawdzić, jak efektywnie jest wydatkowany budżet. Ten nowy obszar, Performance Marketing, polega na rozliczaniu się za konkretny efekt (performance). Takim efektem może być zestawianie danych na formularzu rejestracyjnym, zapisanie się do newslettera, rejestracja w serwisie internetowym czy nawet zrobienie zakupów w sklepie online.

Rozliczenie w modelu performance jest silnie uzależnione od zaufania między stronami oraz systemami IT, które monitorują rozliczanie konkretnego efektu. Przyjrzyjmy się poniższej analizie dla przykładowego sklepu internetowego z żywnością dla zwierząt. Zamawiając reklamę w modelu CPM, czyli w odsłonach, sklep płaci 5000 zł i nie ma gwarancji, co otrzyma w zamian. Jest to bardzo dobra forma rozliczenia dla mediów, jednak mało atrakcyjna i ryzykowna dla sklepu. Inaczej natomiast jest w modelu performancowym. Sklep internetowy płaci za konkretny, policzalny efekt, a portal internetowy musi wykazać, że posiada konkretnych klientów wśród użytkowników.

Performance marketing wykorzystują z powodzeniem branże z sektora e-commerce, np. sklepy internetowe. Wartością dla właściciela takiego sklepu są głównie konsumenci, którzy świadomie klikną w produkt lub wypełnią formularz wskazując, że są zainteresowani oferowaną usługą czy produktem. Efektywnościowy model rozliczeń szybko zastępują tradycyjne formy rozliczenia reklamodawcy z mediami.

Zagrożenia w performance marketingu z blockchain przestają istnieć!

Rozliczenie w modelu performance jest silnie uzależnione od zaufania między stronami oraz systemami IT, które monitorują rozliczanie konkretnego efektu. Przyjrzyjmy się poniższej analizie dla przykładowego sklepu internetowego z żywnością dla zwierząt. Zamawiając reklamę w modelu CPM, czyli w odsłonach, sklep płaci 5000 zł i nie ma gwarancji, co otrzyma w zamian. Jest to bardzo dobra forma rozliczenia dla mediów, jednak mało atrakcyjna i ryzykowna dla sklepu. Inaczej natomiast jest w modelu performancowym. Sklep internetowy płaci za konkretny, policzalny efekt, a portal internetowy musi wykazać, że posiada konkretnych klientów wśród użytkowników oraz zaproponować intensywność działań skutkujących zamówieniem.

Jak widać z załączonej tabeli, zalety modelu efektywnościowego znacznie przewyższają modele tradycyjne. Jednak, aby takie działania móc realizować potrzebne jest rozwiązanie IT, które nazywane jest często programem partnerskim lub afiliacyjnym. Służy ono do monitorowania i naliczania prowizji partnerom, którzy dostarczyli zamówiony efekt. Właściciel serwisu otrzymuje specjalne kody trakujące, które pozwalają na dokładne zliczanie napływających informacji i danych. Umieszczając baner na blogu, sklep będzie wiedział, że to właśnie klienci z danego medium zostali przekierowani na stronę sklepu.

Zaproponowaliśmy zastosowanie rozwiązań, które w 100% wyeliminują możliwość fraudów lub błędów trackingu. Dzięki zastosowaniu technologii blockchain i zapisywaniu wszystkich transakcji w rozporoszonej bazie danych żadna ze stron nie będzie miała możliwości zmiany lub wykasowania raz przypisanego połączenia pomiędzy klientem, a partnerem sieciowym Ryzyko utraty danych po wprowadzeniu systemu blockchain nie istnieje.

Największą obawą przed rozpoczęciem takich działań, jest ryzyko nieprawidłowego zliczenia klientów, których dostarczył blog, ze względu na błędnie działający system trakujący lub co gorsze, że firma, która płaci za zbieranie danych, może wycinać fragmenty linków trakujących i w efekcie przy rozliczeniu z właścicielem strony, której używa jako portal do swoich usług, nie wypłacać mu 100% należności.

Po przeprowadzeniu badania oraz dogłębnej analizie potrzeb, zaproponowaliśmy zastosowanie rozwiązań, które w 100% wyeliminują możliwość fraudów lub błędów trackingu. Dzięki zastosowaniu technologii blockchain i zapisywaniu wszystkich transakcji w rozporoszonej bazie danych żadna ze stron nie będzie miała możliwości zmiany lub wykasowania raz przypisanego połączenia pomiędzy klientem, a partnerem sieciowym Ryzyko utraty danych po wprowadzeniu systemu blockchain nie istnieje.

Blockchain: gdzie spodziewać się tej technologii?

Choć w Polsce to wciąż enigma, blockchain znajduje już sporo zastosowań w rozwiązaniach w wielu obszarach życia codziennego. Już teraz służy do zapisywania ksiąg wieczystych, które są jednymi z najważniejszych dokumentów w firmie. Blockchain za chwilę będzie również szeroko rozpowszechniany przy głosowaniach. Wykorzystując tą technologię mamy pewność, że dana osoba głosowała raz. Te rozwiązania są już z powodzeniem wykorzystywane w głosowaniu przy radach nadzorczych w krajach nadbałtyckich W realizacji oprogramowania czy przechowywania danych oferujemy klientom wsparcie przy tworzeniu aplikacji przy użyciu blockchain. Jak widać, jest to nieocenione w zasługach narzędzie, dla którego zagrożeniem mogą być jedynie…komputery kwarcowe. – Jeśli zostaną wynalezione, tylko wtedy blockchain będzie mógł czuć się zagrożony. A na to się nie zapowiada.

Tomasz Szymański,
CEO Sygnisoft

Różne modele marketingu i mierzenie ich efektywności

Model rozliczeńZa 1000 odsłon ( CPM )Performance Marketing
Cena20 zł za CPM 25 zł za każdego klienta
MediaZnany portal dla miłośników zwierząt z dzienną ilością odsłon około 5 milionówZnany portal dla miłośników zwierząt
Forma reklamy3 standardowe formaty banerówNieistotne, nasz kontrahent ma za zadanie dostarczyć nam klientów, może to robić za pomocą reklam, sponsorowanych artykułów lub emailingu
Budżet5 000 zł czyli kupujemy 250 000 odsłon5000 zł, dostarczenie 200 klientów, którzy dokonali zakupów
TrakowanieOdsłony są zliczane przez serwer reklamowy właściciela portalu, oraz wewnętrzne systemy sklepu internetowego. Standardowo notuje się rozbieżności na poziomie 10%Trakowanie również odbywa się po obu stronach, ale to właściciel sklepu weryfikuje liczbę zdobytych klientów
Korzyści dla portaluSprzedaje powierzchnie reklamową, nie dbając o jakość przekazu oraz miejsce i czas publikacji banerówMając wiedzę na temat swoich użytkowników, może bardziej efektownie i szybciej dostarczyć klientów do sklepu, uzyskując wyższe marże
Korzyści dla sklepu internetowegoKorzyści są bardzo ograniczone i sprowadzają się do efektu brandningowego, czyli budowa świadomości marki. Efekt przy 250 tys odsłon jest znikomyPewność, że sklep płaci za konkretny, określony efekt. Wyeliminowanie fraudów. Zdobycie klientów.
Zagrożenia dla portaluW krótkim okresie bardzo korzystna forma reklamy dla portalu. W długim terminie brak efektów reklamy może spowodować utratę reklamodawcyWymaga większych nakładów pracy oraz niesie ryzyko niedostarczenia zakładanych ilości klientów tym samym mniejszych zarobków. Ryzyko techniczne, awaryjne działanie lub błędne systemów trakujących na podstawie których następuje rozliczenie – dość częste
Zagrożenia dla sklepu internetowegoBrak efektów po emisji reklamy. Ryzyko fraudów oraz pojawianie się reklamy w niewidocznych miejscach Ryzyko ograniczone. Sklep posiada pełną kontrolę na trackingiem i rozlicza się tylko za efekt
Tagi

Podobne

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *