Branża ITBiznesRynek

Jakie rozwiązania technologiczne będą siłą napędową marketingu w 2020 roku?

Rzeczywistość wirtualna (VR) i rozszerzona (AR), komunikacja wideo oraz wszelkie rozwiązania interaktywne to technologie, które będą w 2020 roku siłą napędową marketingu. Bardziej istotne niż dotąd stanie się również „skonfrontowanie” nowinek technologicznych z oczekiwaniami konsumentów. Na pierwszym planie znajdzie się zaufanie i… samotność.

Jakie rozwiązania technologiczne będą siłą napędową marketingu w 2020 roku?

W ubiegłym roku reklamodawcy wydali więcej środków na promocję w Internecie niż w telewizji. Jednocześnie, najważniejszym polem do eksploatacji najnowszych rozwiązań technologicznych stosowanych w reklamie internetowej są media społecznościowe. Coraz mocniej rozwijać i umacniać się będą zwłaszcza wspierające sprzedaż działania wykorzystujące materiały video. Jak wskazuje prognoza Cisco, do 2020 roku aż 82% treści publikowanych w sieci będzie właśnie w tym formacie. Z kolei eksperci zajmujący się mediami społecznościowymi przekonują, że z powodu informacyjnego natłoku i powszechnego braku czasu materiały skutecznie docierające do odbiorców będą coraz krótsze. Wiele wskazuje się na to, że w kontekście mediów społecznościowych najbliższe miesiące mogą należeć do komunikatorów, takich jak Tik Tok, w których długość przesyłanych materiałów wideo jest ograniczona do kilkunastu sekund. Sieci społecznościowe są również platformą, dzięki której użytkownicy mogą wchodzić we wzajemnie interakcje – jest to kolejny ważny aspekt w erze cyfrowej samotności i potrzeby wyróżnienia się z tłumu.

Według ekspertów w najbliższych miesiącach, w skali świata obserwować będziemy również rosnącą skalę wykorzystania rozwiązań opartych na koncepcji wirtualnej lub rozszerzonej rzeczywistości. Rozwiązania takie staną się także ciekawym kanałem dla reklamodawców. „Technologie VR oraz AR również będą umacniać swoja pozycję. Pierwszą platformą, która wdrożyła AR jest Snapchat, gdzie użytkownicy mogą sprawdzić, jak potencjalnie leży na nich przedmiot, który zamierzają kupić. Marki coraz śmielej używają chatbotów. Niewątpliwie w 2020 roku staną się one jeszcze bardziej powszechne… i mądrzejsze. Będą jedną z form rozwoju interaktywności” – twierdzi Joanna Gajewska, dyrektor zarządzająca w firmie Animise z grupy AdWise Group.

Nie zapominajmy o człowieku i jego potrzebach

Co jednak ważne, nowe rozwiązania marketingowe powinny trafiać w potrzeby, przekonania oraz emocje towarzyszące odbiorcom. Badanie przeprowadzone w listopadzie 2019 roku na zlecenie Forda na pierwszy plan wysuwa zwłaszcza kwestie związane z zaufaniem i samotnością, zaś jako najmocniejsze trendy na 2020 rok respondenci wskazali:

  • Wartości reprezentowane przez marki w praktyce, a nawet wezwanie do zajęcia stanowiska i przejścia od myślenia przez pryzmat produktów do działania opartego na wartościach. I tak, 67% badanych odpowiedziało, że ma większe oczekiwania wobec marek niż w przeszłości, podkreślając jednocześnie, że gdy tracą one zaufanie to nie ma już możliwości jego odzyskania.
  • Cyfrową samotność. Potwierdza ją ponad 60% respondentów z całego świata. Jednocześnie aż 45% zaznacza, że daje ona markom okazję do nawiązania interakcji z potencjalnymi klientami.
  • Ekologiczny niepokój i paradoks. Konsumenci na całym świecie z niepokojem patrzą na zmiany klimatyczne, jednak nie przekłada się to znacznie na zmiany zachowań. Dwie trzecie (64%) respondentów przyznaje, że nie zmienia swoich nawyków, ponieważ nie wierzy, że to pomoże. Z drugiej strony, mocno rozwija się rynek upcyclingu (przetwarzania przedmiotów) – 60% osób przyznaje, że jest obecnie dużo bardziej otwarte na zakup towarów używanych niż 5 lat wcześniej.

Spersonalizowane i interaktywne rozwiązania

Jak wskazują eksperci w najbliższych miesiącach pojawiać będą się też kolejne, coraz bardziej spersonalizowane sposoby dotarcia do klientów. Jednak poza samą zawartością reklam i aspektem technicznym, zmieniać będzie się również charakter tego rodzaju komunikacji. Jak pokazuje praktyka, to emocje oraz zaangażowanie użytkowników wpływają na powodzenia reklam – i to ich nadal próbowali będą używać reklamodawcy, tyle że w coraz większym zakresie. Odbiorcy z kolei będą chcieli coraz częściej brać udział w tworzeniu treści i mieć możliwość reagować na nie od razu. Rok 2020 będzie więc m.in. okresem rozwoju wszelkich rozwiązań interaktywnych.

W 2020 roku wszystkie marki stawiać będą niewątpliwie również na działania proekologiczne. Wynika to choćby z rosnącej troski klientów o planetę. „Nie będzie można przymykać oka na zmiany klimatyczne, a konkurując na coraz bardziej wysyconym rynku marketerzy będą musieli sięgać po coraz bardziej wyrafinowane technologicznie, spersonalizowane i interaktywne rozwiązania przy jednoczesnej walce o emocje klienta, o które będzie coraz trudniej” – podsumowuje Joanna Gajewska.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *