Branża ITRynekPolecane tematy
Jakie są aktualne wyzwania administratorów IT?
Rosnące zagrożenia cyberbezpieczeństwa (59,1%), problemy z zatrudnieniem w związku z rozwojem automatyzacji i AI (51,7%) oraz potrzeba dostosowania się do dyrektyw i rozporządzeń takich jak np. NIS2, DORA, ISO czy RODO (50,5%) – to trzy największe obawy wskazywane w raporcie „Władcy Sieci 2.0”, autorstwa krakowskiej firmy Axence. Co ciekawe, 58,5% administratorów IT czuje się niedocenianych finansowo w stosunku do swoich kompetencji. Czego potrzebują od decydentów? Co ich motywuje, a co podcina skrzydła? Na jakie cyberzagrożenia są dziś narażone polskie firmy? Poniżej prezentujemy najnowsze dane.
- 56,9% administratorów IT wskazuje na wzrost znaczenia cyberbezpieczeństwa oraz pojawianie się nowych zagrożeń.
- Tylko 19,3% specjalistów IT uważa, że ich rola jest w pełni rozumiana i doceniana (spadek z 34% w 2019 roku).
- 58,5% administratorów czuje się niedocenianych finansowo w stosunku do swoich kompetencji.
- 47% organizacji podjęło działania zabezpieczające - 24,8% nie zrobiło nic.
- 49,6% specjalistów wskazuje nadmiar obowiązków jako główny demotywator.
- 61,8% wskazuje phishing i socjotechnikę jako najczęstsze zagrożenia bezpieczeństwa.
- 25% organizacji posiada systemy SIEM, a 8% wykorzystuje platformy security awareness.
- -5% zmniejszyła się liczba wycieków w porównaniu z 2019 rokiem.
- 67,1% administratorów uważa, że automatyzacja i AI będą miały największy wpływ na ich pracę.
- 47% doświadczyło wypalenia zawodowego - 15% w stopniu poważnym.
- 46% firm w pełni finansuje rozwój pracowników IT - 14,4% administratorów opłaca szkolenia samodzielnie.
- 76% specjalistów IT chce pozostać w zawodzie, 20,2% rozważa jego zmianę.
Kim są tytułowi Władcy Sieci? Administratorzy IT to specjaliści, którzy łączą odpowiedzialność techniczną z funkcją doradczą i zarządczą. Uczestniczą w planowaniu infrastruktury, odpowiadają za bezpieczeństwo i wspierają rozwój technologiczny organizacji. To specjaliści IT z odpowiednią wiedzą i doświadczeniem – 62,4% z nich posiada ponad 6 lat stażu. Mimo to wielu z nich nadal czuje się niedocenianych, również finansowo (58,5%). Nowe zadania związane z zarządzaniem nie zmniejszyły ich obciążenia codziennymi, podstawowymi obowiązkami.
„W tym raporcie naszym celem było przywrócenie uwagi na człowieka – pokazanie, kim są osoby stojące za infrastrukturą IT, z jakimi wyzwaniami się mierzą, co je motywuje, a gdzie potrzebują większego wsparcia ze strony firm. W dobie dynamicznych zmian i rosnącego zagrożenia cyberatakami, ich rola przestaje być techniczna – staje się strategiczna. Dlatego jako zarządy i liderzy musimy nie tylko inwestować w narzędzia, ale przede wszystkim budować kulturę, w której zespół IT jest realnym partnerem. To, co decyduje o bezpieczeństwie firmy, nie zaczyna się w firewalu, ale w świadomości decydentów” – mówi Grzegorz Oleksy, CEO Axence.
Najbardziej niedoceniane aspekty pracy administratorów to:
- 51,4% – dbanie o bezpieczeństwo IT organizacji,
- 44,5% – utrzymanie infrastruktury w sprawnym stanie,
- 39,6% – szybka reakcja na awarie i problemy techniczne,
- 39,5% – wdrażanie nowych rozwiązań IT,
- 22,5% – dostosowanie technologii do potrzeb biznesowych.
Rosnące cyberzagrożenia
IT wciąż często postrzegane jest bardziej jako zaplecze operacyjne niż jako pełnoprawny partner strategiczny. W wielu organizacjach traktowane jest jako infrastruktura pomocnicza – inwestycje są odkładane na rzecz „ważniejszych” działań operacyjnych, nawet jeśli technologia warunkuje ich sprawność.
Z kolei ponad połowa badanych (56,9%) wskazuje na wzrost znaczenia cyberbezpieczeństwa oraz pojawianie się nowych zagrożeń. Co podkreśla rosnącą potrzebę zabezpieczania infrastruktury i danych. Tymczasem tylko 47% organizacji podjęło konkretne działania zabezpieczające, takie jak audyty, szkolenia czy aktualizacje procedur. Aż 24,8% firm nie wdrożyło żadnych zmian, mimo realnego zagrożenia.
Ponad połowa badanych (54%) nie miała do czynienia w ciągu ostatniego roku z poważną awarią lub cyberatakiem. Jeśli te już występowały – były to głównie awarie sprzętowe (25,4%) i wykorzystanie oprogramowania bez licencji (16%). Dla 21,4% respondentów liczba ataków utrzymuje się na podobnym poziomie, a 23,2% ankietowanych nie zauważyło żadnych zdarzeń.
Luki w edukacji
Jak się okazuje, największym zagrożeniem dla bezpieczeństwa cyfrowego firm i instytucji w Polsce w 2025 roku są ataki phishingowe i socjotechnika (61,8% wskazań) oraz – co z tym związane – braki w świadomości i wiedzy użytkowników (60,8% odpowiedzi). Ankietowani dostrzegają też luki w systemach zabezpieczenia IT (38,2%), ataki ransomware (42,5%) czy nieaktualne oprogramowanie (25,9%).
Administratorzy IT zdają sobie sprawę, że największe zagrożenie często kryje się w niewiedzy użytkowników. Tymczasem tylko 8% organizacji korzysta z dedykowanych platform security awareness. Ponadto:
- 40,5% administratorów samodzielnie przygotowuje materiały edukacyjne,
- 18,1% kupuje materiały zewnętrzne,
- 16,8% organizuje szkolenia stacjonarne,
- 7,4% nie podejmuje żadnych działań edukacyjnych.
„Administratorzy IT od lat funkcjonują na styku rosnących oczekiwań i ograniczonych zasobów. Ich codzienność to nie tylko reagowanie na awarie czy przeciwdziałanie zagrożeniom, ale także projektowanie środowisk pracy, edukowanie użytkowników, dbanie o zgodność z regulacjami czy wdrażanie nowych rozwiązań. Wiele z tych działań odbywa się w tle – bez rozgłosu, często pod presją czasu i bez przestrzeni na rozwój. Tymczasem świat IT zmienia się nie co dekadę, ale co kwartał. Brak możliwości szkolenia, przeciążenie zadaniami czy biurokratyczne ograniczenia powodują, że nawet najlepsi specjaliści zaczynają odczuwać frustrację” – podkreśla Robert Posłajko, dyrektor Marketingu i Rozwoju Biznesu Axence
Jak wskazują twórcy raportu, organizacje powinny lepiej zarządzać potencjałem administratorów IT. Nie tylko zapewniając narzędzia, ale przede wszystkim uwzględniając ich głos w decyzjach, które wpływają na całość infrastruktury i bezpieczeństwa. W przeciwnym razie można nie wykorzystać ich wiedzy tam, gdzie może ona naprawdę zrobić różnicę.
Budżety IT
Raport wskazuje na pozytywną zmianę – w 2019 roku jedynie 17% administratorów uważało, że środki na IT są wystarczające, a obecnie taką opinię wyraża już 50,5%. Mimo to 46,6% nadal ocenia je jako zbyt niskie.
Zakupy IT często napotykają na bariery formalne:
- konieczność uzasadniania każdej inwestycji (37,7%),
- długi proces zatwierdzania (35,4%),
- brak zrozumienia potrzeb biznesowo-technologicznych ze strony osób decyzyjnych (35,4%),
- brak jasno określonego budżetu na IT (32%).
Presja i wypalenie
W porównaniu do 2019 roku, nastroje adminów są coraz gorsze. W tegorocznej edycji badania 43,5% respondentów przyznaje: “jest w porządku, ale zawsze może być lepiej”.
Co alarmujące, aż 12,1% nie jest zadowolonych i liczyło na więcej, a 4,7% chce jak najszybciej zmienić pracę. W 2019 roku tylko 1% respondentów wskazał na tę pilność, a jedynie 3% było niezadowolonych.
Najczęściej wskazywane czynniki demotywujące do pracy, to nadmiar obowiązków, na które wskazuje 49,6% respondentów, nieadekwatne wynagrodzenie (40,0%) oraz trudne relacje z przełożonymi (25,2%).
Zawód administratora to nieustanny stres i odpowiedzialność. 43,5% badanych deklaruje, że ich obciążenie pracą jest raczej wysokie, a 14% – bardzo wysokie. Skutki widać w wypaleniu zawodowym, którego doświadczyło już 47% pracowników IT. Z kolei 15% odczuło jego wpływ na życie prywatne, a 23% boi się, że może doświadczyć wypalenia w przyszłości.
Rozwój zawodowy
Specjaliści IT są wyjątkowo zmotywowani do nauki – 53,8% uznaje rozwój za główną motywację zawodową. Jednak tylko blisko połowa (46%) ma taką możliwość, bez ponoszenia własnych kosztów, a pracodawcy w pełni je finansują. 22,8% wskazuje, że jest to częściowo, a 14,4% – nie finansuje ich wcale (pracownicy pokrywają koszty sami). Z kolei 16,6% nie korzysta z żadnych płatnych form rozwoju.
Największym ograniczeniem jest brak czasu – wskazywany przez 50,9% administratorów.
Jakiego wsparcia oczekują „władcy sieci” od swoich organizacji?
- 49,6% wsparcia w zakresie szkoleń i rozwoju – więcej budżetu i czasu na kursy, certyfikacje oraz udział w konferencjach branżowych
- 43,9% lepszego wynagrodzenia i benefitów – podwyżki, premie uznaniowe, dodatkowe świadczenia dla zespołu IT
- 42,8% lepszej komunikacji między IT a kierownictwem – większego zrozumienia roli IT i realnego wpływu na decyzje technologiczne.
Automatyzacja i AI
Nowe technologie nie oznaczają końca zawodu administratora, ale jak w przypadku wielu stanowisk wymagają przedefiniowania roli. Admini nie wierzą, iż AI całkowicie przejmie ich rolę. Aż 49,1%, uważa, że AI będzie wsparciem dla administratorów, ale ich nie zastąpi. 30,8% przewiduje, że sztuczna inteligencja może przejąć większość zadań, jednak nadal konieczna będzie obecność człowieka do nadzoru.
Tylko 8,4% ankietowanych wierzy, że większość obowiązków adminów IT będzie w pełni realizowana przez AI. Z drugiej strony, 7,6% uczestników badania jest przekonanych, że AI nie będzie w stanie zastąpić administratorów w ogóle.
Najwięcej osób, tj. 40,5%, uważa, że zawód będzie ewoluował w kierunku automatyzacji i wykorzystania sztucznej inteligencji, co oznacza adaptację do nowych technologii, a nie ich pełne zastąpienie. 34,3% respodentów jest przekonanych, że rola administratora IT stanie się jeszcze bardziej kluczowa i poszukiwana na rynku pracy. Jedynie marginalna liczba ankietowanych (2,5%) przewiduje całkowite zastąpienie IT przez automatyzację i outsourcing.