BranżaBiznesRynek

Netia kupiła duże data center od Onetu i wzmacnia pozycję na południu Polski

Netia kupiła od Ringier Axel Springer Polska (RASP) centrum danych wykorzystywane dotąd przez internetową grupę Onet – poinformował Puls Biznesu. Wartości transakcji nie ujawniono.

Przejęte przez Netię centrum danych w Krakowie ma ponad 1000 m kw. i jest jednym z największych obiektów tego typu w Polsce (według szacunków Audytel z połowy ubiegłego roku ośrodek ten uplasował się na trzynastej pozycji w Polsce pod względem powierzchni). Przedmiotem transakcji jest uruchomione w 2009 roku centrum danych Onetu. Budowa ośrodka przetwarzania kosztowała wówczas blisko 70 mln zł.

Z perspektywy firmy Netia inwestycja ma na celu wzmocnienie pozycji na południu kraju. „Przejęcie data center grupy RASP jest naturalną konsekwencją realizowanej z dużym powodzeniem od trzech lat strategii NetiaNext, czyli świadczenia zaawansowanych rozwiązań ICT. Na południu Polski nie mieliśmy dotychczas większego obiektu, tymczasem w centrum kraju mamy już trzy data center, które są komercyjnym sukcesem” — mówi Karol Wieczorek, rzecznik Netii. Jest to kolejny, po przejęciu przez Cyfrowy Polsat znaczącego pakietu akcji Asseco, informatyczny zakup spółek kontrolowanych przez Zygmunta Solorza.

Strategia Onetu z kolei zakłada większe niż do tej pory wykorzystanie modelu chmury obliczeniowej. Obecnie Grupa RASP korzysta wciąż ze zgromadzonych tam zasobów jako partner spółki Netia. „Obecnie przenosimy nasze systemy do innego rozwiązania technicznego — rozwiązania chmurowego, które jest zgodne z rozwojem i strategią naszej firmy” — zapewnia Agnieszka Skrzypek-Makowska, Group Communications Manager w Ringier Axel Springer Polska.

Krajowy rynek data center warty ponad 2 mld zł

W ostatniej dekadzie powierzchnia komercyjnych data center w Polsce wzrosła czterokrotnie. Jak prognozuje PMR w roku 2020 wartość polskiego rynku centrów danych ma przekroczyć 2 mld zł, co oznacza, że jest on największym w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Z kolei według ostatnich wyliczeń firmy analitycznej Audytel łączna powierzchnia data center w Polsce to ok. 100 tys. m kw., z czego ponad 50% znajduje się w Warszawie i okolicach. Oznacza to liczbę 112 komercyjnych obiektów, w tym 65 o powierzchni powyżej 200 m kw.

Krajowy rynek jest również mocno rozproszony – 10 największych graczy posiada łącznie zaledwie 45% całkowitej powierzchni kolokacyjnej, a aktywność kluczowych globalnych firm w Polsce jest mała. Największą powierzchnią dysponują firmy ATM i Polcom. W czołówce są też operatorzy telekomunikacyjni: T-Mobile dzięki zasobom GTS jest rynkowym numerem trzy, numerem cztery jest Orange, a w pierwszej dziesiątce znaleźć można też Polkomtela z grupy Cyfrowego Polsatu i Play — po tym, jak w ubiegłym roku przejął grupę 3S.

Według ekspertów firmy Audytel polski rynek data center wciąż znajduje się we wczesnym stadium rozwoju. I choć rośnie podaż powierzchni kolokacyjnej (5% w 2018 roku, z czego zajęte jest 67%), to w Europie Zachodniej wzrost ten jest o wiele bardziej dynamiczny – kilkanaście procent rocznie. Dla przykładu powierzchnia kolokacyjna dostępna na każdym z dwóch największych rynków europejskich (Wielka Brytania i Niemcy) przekracza 500 tys. m kw. W Polsce brakuje więc przede wszystkim obiektów „dużej skali”.

Tagi

Podobne

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *