Artykuł z magazynu ITwizRynekPolecane tematy

Nowy styl pracy i cyfrowa transformacja w strategii „One Microsoft”

Microsoft systematycznie pracuje nad zintegrowaniem rozwiązań rodziny Dynamics i pozostałych narzędzi biznesowych w swojej ofercie. Tworzone rozwiązania mają lepiej odpowiadać na potrzeby firm, także tych małych, oraz spełniać oczekiwania dzisiejszych realiów pracy zawodowej – większej mobilności, presji czasu i liczby realizowanych równolegle projektów.

Nowy styl pracy i cyfrowa transformacja w strategii „One Microsoft”

Konferencja Dynamics Business Forum 2016 była okazją do zapoznania się nie tylko z możliwościami poszczególnych narzędzi serii Microsoft Dynamics, lecz także efektów ich przemyślanej integracji oraz planów rozwojowych. Ogłoszona 3 lata temu strategia produktowa Microsoftu zakłada stopniowe rozszerzanie możliwości wzajemnego integrowania narzędzi biznesowych – od systemów ERP i CRM, po narzędzia biurowe. Efektem takiej integracji mają być platformy, które z jednej strony podniosą efektywność organizacji i poprawią ergonomię pracy, a z drugiej – spełnią specyficzne wymagania biznesowe poszczególnych firm, pozwalając zarazem na lepsze dopasowanie modelu prowadzonej działalności do zmian oraz szans rynkowych.

Nadążyć za zmianami biznesowymi

Przedstawiciele Microsoftu podkreślają, że dynamika globalnych zmian biznesowych stale przyspiesza. Ogromny w tym udział ma rozwój technologii IT. „Obecnie nie istnieje aż 89% firm, które uwzględniał ranking Fortune 500 z 1955 roku. Do upadku tych firm w większości przyczyniły się zmiany technologiczne i nieumiejętność nadążania za zmieniającymi się trendami” – podkreśla Przemysław Szuder, członek zarządu i dyrektor Działu Small & Medium Business Solutions and Partners w polskim oddziale Microsoftu.

Wyzwania dotyczące rozwoju technologii IT są szczególnie odczuwalne dla organizacji z sektora MŚP. Towarzyszy im jednak zarówno ryzyko biznesowe, jak i potencjał do szybkiego rozwoju działalności. „Małe i średnie przedsiębiorstwa odpowiadają za 99% światowej gospodarki. Jednocześnie mniejsze organizacje nie mają dostępu do tak znacznej ilości zasobów, jak ich więksi konkurenci” – mówi Przemysław Szuder. „Nie oznacza to jednak, że mniejsze firmy mogą biernie przyglądać się widocznym na świecie zmianom cyfrowym. Pokazują to przykłady organizacji wymienianych dziś w gronie pionierów cyfrowej transformacji biznesu” – dodaje.

Obecnie nie istnieje aż 89% firm, które uwzględniał ranking Fortune 500 z 1955 roku. Do upadku tych firm w większości przyczyniły się zmiany technologiczne i nieumiejętność nadążania za zmieniającymi się trendami. Dynamiczny rozwój dostawców innowacyjnych usług pokazuje, jak dużym potencjałem do rozwoju biznesu cieszą się rozwiązania biznesowe oparte na IT.
Przemysław Szuder, członek zarządu i dyrektor Działu Small & Medium Business Solutions and Partners w polskim oddziale Microsoftu

„Dynamiczny rozwój dostawców innowacyjnych usług pokazuje, jak dużym potencjałem do rozwoju biznesu cieszą się rozwiązania biznesowe oparte na IT. Żadna z firm kojarzonych dziś z cyfrową transformacją nie istniała 10 lat temu. Z drugiej strony, firmy takie jak: AirBnb, Uber, Alibaba, Facebook, Netflix czy Skype łączy to, że nie mają one towarów i nie wytwarzają usług, którymi handlują. Łączy je innowacja w sposobie połączenia świata analogowego ze światem cyfrowym” – podkreśla Przemysław Szuder. Umiejętność połączenia zasobów fizycznych i cyfrowych staje się czynnikiem warunkującym sukces.

Tymczasem, jak pokazują badania Konfederacji Lewiatan, 25% polskich firm z sektora MŚP nie korzysta z poczty elektronicznej do kontaktu z klientami, nie prowadzi strony internetowej ani witryny w serwisie społecznościowym, nie wystawia e-faktur, nie używa rozwiązania wspierającego zarządzanie zasobami, wreszcie – nie korzysta z usług gromadzenia danych w modelu cloud. „Istnieje ewidentna potrzeba pracy z firmami sektora MŚP i pokazywania im możliwości wykorzystania technologii w biznesie” – stwierdza Przemysław Szuder.

Do zastosowania nowoczesnych rozwiązań IT właścicieli i pracowników małych firm przekonywać ma łatwość ich obsługi, a także wiele korzyści praktycznych – pozwalających m.in. na załatwienie wybranych spraw z poziomu urządzenia przenośnego. Przykładem jest szczecińskie ZEMO. Firma ta, wyspecjalizowana w remontach jednostek pływających, z powodzeniem wykorzystuje m.in. rozwiązania mobilne do usprawnienia pojawiających się dynamicznie potrzeb zaopatrzeniowych, a także planowania pracy. Inżynierowi zajmujący się naprawami mają też mobilny dostęp do dokumentacji technicznej. Mogą również łatwo raportować informacje na temat działania poszczególnych układów okrętowych i prognozować ich zużycie.

Nowy, cyfrowy styl pracy

Nastawiona na kompleksową i wielowymiarową integrację rozwiązań biznesowych strategia koncernu Microsoft ma wprost odpowiadać na potrzeby użytkowników wynikające ze zmiany sposobu wykonywania pracy zawodowej. Rozwiązania Microsoftu mają przy tym nie tylko wspierać nowe realia pracy, lecz także zachęcać do zmiany przyzwyczajeń. „Obecnie 75% pracowników polskiego sektora MŚP przyznaje, że sprawne wykonywanie obowiązków wymaga ich fizycznej obecności w biurze. Są oczywiście branże, w których wykonywanie zadań tego wymaga, ale zaryzykowałabym jednak stwierdzenie, że tak niska mobilność wynika w dużej mierze z przyzwyczajeń i nawyków” – mówi Joanna Frąckowiak, Public Relations Lead & Small and Business Marketing Lead w polskim oddziale Microsoftu.

Stosunkowo niski poziom wykorzystania technologii mobilnych w sektorze małych i średnich firm z pewnością przekłada się na dość słabą pozycję Polski w kontekście przeprowadzonych przez Unię Europejską analiz poziomu cyfryzacji. Joanna Frąckowiak przypomina, że w 2015 roku dojrzałość gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego w naszym kraju oceniono – w ramach wskaźnika DESI (Digital Economy and Society Index) na 0,38 w skali od 0 do 1. Polska zajęła 23. miejsce wśród 28 analizowanych państw. Ze wskaźnikiem na poziomie 0,68 najlepiej w zestawieniu DESI wypadła Dania.

Stosunkowo niski poziom wykorzystania technologii mobilnych w sektorze małych i średnich firm z pewnością przekłada się na dość słabą pozycję Polski w kontekście przeprowadzonych przez Unię Europejską analiz poziomu cyfryzacji. Joanna Frąckowiak przypomina, że w 2015 roku dojrzałość gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego w naszym kraju oceniono – w ramach wskaźnika DESI (Digital Economy and Society Index) na 0,38 w skali od 0 do 1. Polska zajęła 23. miejsce wśród 28 analizowanych państw. Ze wskaźnikiem na poziomie 0,68 najlepiej w zestawieniu DESI wypadła Dania. „Wydaje się, że w dalszym ciągu nie potrafimy do końca czerpać z korzyści płynących z cyfryzacji” – dodaje Joanna Frąckowiak. Z kolei z przeprowadzonych na zlecenie Microsoftu analiz Ipsos Mori wynika, że większość Polaków za najbardziej efektywny sposób komunikacji wciąż uznaje osobiste spotkanie i rozmowę. Jako najmniej efektywna postrzegana jest komunikacja poprzez pocztę elektroniczną. Wystarczy powiedzieć, że w krajach najbardziej ucyfrowionych proporcje te są odwrotne.

Badania zlecone przez Microsoft pokazują jednocześnie, że cyfryzacja kolejnych obszarów działalności niesie potencjał do tworzenia nowych źródeł przychodów. Ma też pozytywny wpływ na jakość usług oraz poziom obsługi klienta. Mimo to, tylko w co trzeciej (37%) organizacji z polskiego sektora MŚP istnieje plan cyfryzacji biznesu. „Nasze analizy pokazują, że priorytety firm sektora MŚP to zdobywanie nowych klientów i poprawa zaangażowania obecnych. Z kolei technologie – zdaniem większości ich przedstawicieli – pozwalają utrzymywać lepsze relacje z klientami oraz łatwiej docierać do nowych. Wniosek jest prosty, czas na wdrażanie nowych narzędzi cyfrowych” – stwierdza Joanna Frąckowiak.

„One Microsoft” w praktyce

Podczas konferencji rozwiązania biznesowe bazujące na technologiach firmy Microsoft prezentowali m.in. przedstawiciele firm IT.integro oraz Netwise. Jakub Skałbania, główny konsultant i partner w Netwise, wskazywał na przykłady wykorzystania rozwiązań Microsoftu w roli narzędzi ułatwiających realizację zmian wpisujących się w strategię cyfrowej transformacji biznesu. Z kolei przedstawiciele firmy IT.integro prezentowali m.in. możliwość systemu Microsoft Dynamics NAV w kontekście obsługi procesów logistycznych, a także – potrzeb typowych dla podmiotów międzynarodowych. Grzegorz Przebieracz, odpowiedzialny za rozwiązania chmurowe w Netwise, omówił zaś potencjał połączenia rozwiązań CRM z funkcjami wspierającymi automatyzację działań marketingowych.

Przedstawiciele obu firm zaprezentowali też przykład faktycznego wykorzystania efektów strategii „One Microsoft” na podstawie integracji oprogramowania Microsoft Dynamics ERP i CRM oraz narzędzi pakietu Office. „Wszystkie platformy Microsoftu są zintegrowane ze sobą w taki sposób, aby szybkość informacji była błyskawiczna, a ułatwienia dla biznesu widoczne w krótkim czasie. Informacje biznesowe wzajemnie się przenikają za sprawą zastosowania jednej technologii Microsoftu. Jednocześnie są pewne i obarczone brakiem ryzyka” – mówi Paweł Przybylski, menedżer ds. rozwoju i zarządzania siecią partnerską w IT.integro. Na sprawność działania zintegrowanych narzędzi biznesowych Microsoftu wpływa też możliwość zautomatyzowania obiegu informacji.

Co ważne, w centrum strategii „One Microsoft” znajduje się też – dostępna w formie usługi chmurowej – platforma Dynamics 365. Łączy ona m.in. funkcjonalności dotąd oferowane odrębnie w ramach rozwiązań Dynamics CRM i Dynamics ERP. „Microsoft Dynamics 365 to tak naprawdę nowa odsłona systemu wykorzystująca model chmury obliczeniowej. Platforma ta stanowi de facto katalog usług, które w bardzo elastyczny i modułowy sposób można dobierać do potrzeb biznesowych” – podsumowuje Przemysław Szuder.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *