ProgramowanieRynek

Programiści-wolontariusze wprowadzają dzieci w świat nowych technologii

W ramach stworzonej przez Fundację Sarigato społeczności Hakersi, ponad 500 potrzebujących dzieci z trudnych środowisk przez ostatni rok szkolny uczyło się programowania oraz robotyki. Zajęcia prowadzili m.in. programiści-wolontariusze.

Programiści-wolontariusze wprowadzają dzieci w świat nowych technologii

Od września 2019 roku dzieci uczyły się programowania, robotyki oraz grafiki na zajęciach stacjonarnych w Krakowie, Bochni i Trójmieście, a od kwietnia tego roku kontynuowały naukę zdalnie. W trakcie tych zajęć młodsi podopieczni dowiadywali się jak konstruować pierwsze roboty oraz poznawali podstawy programowania w Scratchu. Z kolei starsze dzieci uczyły się języków programowania (np. Python), budowania aplikacji czy tworzenia dwuwymiarowej gry. Dodatkowo 40 dzieci otrzymało wsparcie w nauce szkolnej w postaci zdalnych korepetycji. Łącznie na nauce dzieciaki spędziły ponad 6400 godzin, wskazują przedstawiciele fundacji.

Profesjonalny mentoring i ciekawe warsztaty

Przez ostatni rok kilkudziesięciu programistów-wolontariuszy wprowadzało dzieci w świat nowych technologii. Najpierw na stacjonarnych zajęciach w salach szkolnych albo siedzibach swoich firm, a podczas pandemii online przez Teams, Classroom czy Skype. Najczęściej były to spotkania raz w tygodniu trwające po 1,5 godz. Wolontariusze samodzielnie przygotowywali program oraz materiały do zajęć i uczyli tych technologii, w których czuli się najmocniejsi. Jak przekonują przedstawiciele fundacji, zdecydowanym plusem takiego mentoringu jest to, że dziecko poznaje programowanie od zawodowca i praktyka, który dobrze wie, co jest obecnie potrzebne na rynku pracy. To też doskonała okazja do tego, aby dowiedzieć się, jak wygląda praca programisty, jak funkcjonują firmy technologiczne i czy branża IT jest w ogóle odpowiednią drogą na przyszłość.

Programiści-wolontariusze wprowadzają dzieci w świat nowych technologii

W trakcie zajęć bardzo ważną kwestią jest motywowanie ucznia, a nic nie zrobi tego tak dobrze, jak konkretne efekty pracy, uważają programiści-wolontariusze. Dlatego podczas ostatniego roku przykładowo Mateusz stworzył prostą aplikację, w której można poznać jego przygodę z programowaniem: https://www.youtube.com/watch?v=_JyHCVj5CQU, a grupa chłopców pod okiem pracowników Avanade stworzyła dwuwymiarową grę (od całej logiki, przez zakodowanie, po grafikę i animację): https://2o7vp.csb.app/

Społeczność Hakersów poznaje świat nowych technologii także na różnorodnych warsztatach. W Hackerspace Trójmiasto odbyło się spotkanie “Od zera do superhakera”, podczas którego programiści pokazywali między innymi: podstawy programowania na przykładzie zestawów Micro:bit, na czym polega praca etycznego hakera, jak łatwo można dostać się do sieci WiFi i przechwycić dane czy jak chronić się przed takim atakiem. Przy okazji dzieci zwiedziły hackerspace i poznały, co programiści oraz miłośnicy technologii robią tam w wolnym czasie. Innym ciekawym przykładem, na który wskazują przedstawiciele fundacji, jest ekipa JMB Lab, która zaprosiła do swojej siedziby kilkoro dzieci. Mogły one zobaczyć „od kuchni” (i sami przetestować), czym zajmuje się firma, jak wygląda praca z klientem, korzystanie z profesjonalnych narzędzi czy projektowanie UX i UI.

Jak wesprzeć Hakersów?

Od następnego roku szkolnego Hakersi planują stworzyć jednolity program zajęć, z którego prowadzący będą mogli korzystać w trakcie nauczania. Każdy kto chciałby wesprzeć ich swoją wiedzą, ale nie możliwości na bezpośrednią pracę z dziećmi, może zaangażować się w przygotowania materiałów, które na pewno pomogą innym prowadzącym. Niezależnie od wybranej formy wsparcia należy wypełnić niezobowiązujący formularz: https://bit.ly/Zostań_SuperBohakerem albo odezwać się do fundacji bezpośrednio.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *