RynekPolecane tematy

Uber, Facebook i BMW wśród zainteresowanych zakupem biznesu mapowego Nokii

Nieoficjalnie mówi się, że w gronie firm zainteresowanych przejęciem działu rozwijającego platformę HERE znalazły się m.in. Uber, Facebook oraz konsorcjum koncernów BMW, Audi i Daimler.

Uber, Facebook i BMW wśród zainteresowanych zakupem biznesu mapowego Nokii

O ile w przypadku koncernów motoryzacyjnych przejęcie technologii mapowych i lokalizacyjnych Nokii przyspieszyłoby zapewne prace nad rozwojem wbudowanych w samochody systemów infotainment oraz zautomatyzowanych aut, tak dla firm z branży usług internetowych – pozwoliłoby uniezależnić się od innych dostawców rozwiązań nawigacyjnych. Dodatkowo, Bloomberg donosi, że kierownictwo Nokii stara się zainteresować swoją ofertą przedstawicieli firm takich jak: Apple, Alibaba Group i Amazon.

Eksperci zauważają, że dział HERE specjalizuje się dziś przede wszystkim w rozwiązaniach dla sektora motoryzacyjnego. W 2013 roku sprzedaż map i rozwiązań lokalizacyjnych dla tego sektora stanowiła źródło ponad połowy przychodów tego działu biznesowego fińskiej firmy. Dodatkowo, na rozwiązaniach Nokii w dużej mierze bazują mapy wykorzystywane w usługach internetowych koncernów Amazon, Microsoft, Samsung i Yahoo.

Sprzedaż – wywodzącego się pośrednio z rozwiązań przejętej przez Nokię firmy Navteq – działu Nokia HERE ma przynieść fińskiej firmie przynajmniej 3 mld euro. Warto dodać, że w 2008 roku Nokia zapłaciła za firmę Navteq ok. 8,1 mld USD.
Zamiar wydzielenia i odsprzedaży działu rozwijającego technologie lokalizacyjne oraz oprogramowanie nawigacyjne niemal równolegle z ogłoszeniem porozumienia w sprawie przejęcia firmy Alcatel-Lucent. Warta niemal 16 mld euro transakcja wzmocni pozycję Nokii na światowym rynku rozwiązań telekomunikacyjnych – co wpisuje się w obecną strategię rynkową fińskiego koncernu.

Przeczytaj również
Accenture rozwinie ofertę usług dla sektora przemysłowego

Warto dodać, że przedstawiciele kierownictwa Nokii oficjalnie zdementowali pogłoski na temat rzekomych planów powrotu na rynek urządzeń mobilnych – Nokia nie zamierza na nowo stawać się producentem smartfonów i tabletów. Nie oznacza to jednak, że – po tym jak Microsoft odkupił dział rozwiązań mobilnych Nokii i zrezygnował z marki fińskiego producenta – marka Nokia całkowicie zniknie z rynku urządzeń przenośnych. Dowodem tego jest, przykładowo, zapowiedziany pod koniec zeszłego roku tablet Nokia N1. Jego produkcją, sprzedażą i dystrybucją zajmuje się jednak tajwańska firma Foxconn.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *