Cloud computingBiznesRynek

W 2022 roku rynek chmurowy w Polsce powinien osiągnąć wartość 3 mld zł

Zainteresowanie usługami chmurowymi stale rośnie. Od 2017 roku europejski rynek chmury publicznej wzrósł prawie czterokrotnie i osiągnął wartość 7,3 mld euro w II kwartale ubiegłego roku – wskazują badania Synergy Research Group, a według danych rynkowych branża będzie się powiększać rokrocznie o 1/5. I choć w Polsce chmurę wykorzystuje jedynie co czwarta firma – jak wynika z danych GUS – to dynamika tego rynku nadal jest spora. W 2022 roku ma on powiększyć się o ponad jedną trzecią i osiągnąć wartość ok. 3 mld zł. Z kolei do roku 2028 prognozowana wartość rynku chmurowego w Europie sięgnąć ma ponad 140 mld dol.

W 2022 roku rynek chmurowy w Polsce powinien osiągnąć wartość 3 mld zł

Według raportu Polcom i Intel „Inwestycje IT w kierunku rozwoju polskich firm w latach 2021-2022 Chmura i nowe technologie”, obecnie nawet 93% badanych firm podejmuje działania w obszarze cyfrowej transformacji, a rozwiązania chmurowe stanowią istotny element tej strategii. Ponadto, 30% firm deklaruje, że zdecydowana większość ich procesów biznesowych została poddana cyfryzacji i automatyzacji, a kolejne 39% organizacji prowadzi intensywne działania w tym kierunku.

Wyasygnowane zasoby finansowe firm przeznaczane na infrastrukturę, centra danych, szkolenia, promocję, wsparcie partnerów i stworzenie całego ekosystemu rozwoju chmury przekładają się na ogromny postęp w adopcji chmury. Można więc stwierdzić, że to potrzeby przedsiębiorców napędzają rynek, który w ciągu 6-7 lat osiągnie wartość 10 mld zł – jak prognozują analitycy PMR.

“Chmura niezaprzeczalnie jest obiektem zainteresowań menedżerów IT, dlatego zapytaliśmy ich, jaki procent budżetu IT w 2022 roku, z wyłączeniem wynagrodzeń, pochłoną rozwiązania i usługi udostępniane z chmury. Otóż 44% z nich deklaruje, że wydatki na ten cel wyniosą między 10 a 50% kwoty budżetu. Kolejne 44% szacuje, że środki przeznaczane na rozwiązania chmurowe nie przekroczą 10%, natomiast powyżej 50% budżetu IT na wydatki chmurowe zamierza przeznaczać już tylko 12% ankietowanych przedsiębiorstw” – mówi Natalia Gawłowska, dyrektor marketingu w Polcom.

Inwestycje w cyberbezpieczeństwo determinują popularność chmury

Nie da się ukryć, że to rosnące potrzeby firm związane z czynnikami gospodarczymi i społecznymi, takimi jak pandemia czy konflikty międzynarodowe, kształtują i będą kształtować biznes IT w Polsce i na świecie. Jak wskazują specjaliści, wśród ważnych czynników należy także wymienić rosnące zapotrzebowanie na odpowiednie zabezpieczenie danych. Organizacje zdają sobie sprawę z tego, że zagrożenia związane z atakami hakerskimi mogą stanowić potencjalny hamulec wzrostu firmy – we wspomnianym badaniu tego zdania jest nawet 62% ankietowanych. Ponadto 69% firm w Polsce odnotowało w ubiegłym roku przynajmniej jeden cyberatak – tak wynika z niedawnego badania KPMG, a to wzrost o 5% w porównaniu do 2020 roku.

Powyższe dane świadczą nie tylko o wzroście aktywności cyberprzestępców, ale też o tym, że przedsiębiorcy mają się czego obawiać. Inwestycje w security w modelu as a service wydają się więc dobrym kierunkiem zmian w firmach, które nie zawsze posiadają wystarczające środki kadrowe i finansowe, by bronić się kompleksowo i skutecznie.

“Widoczną tendencją, jaką zauważamy w 2022 roku jest to, że firmy coraz częściej widzą potrzebę inwestycji w ochronę przed atakami i rozwiązania związane z cyberbezpieczeństwem. Trend ten jest zauważalny niezależnie od reprezentowanej branży czy wielkości biznesu, zarówno w sektorze większych firm jak i MŚP” – twierdzi Marcin Gwóźdź, prezes Polcom. “Jest to kolejny aspekt, który determinuje rosnącą popularność chmury, ponieważ daje ona nieporównywalnie większe możliwości zabezpieczenia danych bez konieczności dokonywania znacznych inwestycji w dodatkowy sprzęt czy oprogramowanie. Dążenie do wyższej elastyczności biznesowej oraz potrzeba nowych strategii ochrony przed cyberzagrożeniami, będą obecnie kształtowały rynek usług chmurowych” – dodaje.

W związku z tym firmy często decydują się na skorzystanie z outsourcingu. Ze wspomnianego badania wynika, że 57% respondentów planuje wdrażać rozwiązania chmurowe właśnie po to, aby podnieść bezpieczeństwo infrastruktury i zapewnić ciągłość działania swojego biznesu. Przedsiębiorstwa – także te z sektora MŚP – z uwagi na wspomniane kwestie coraz częściej korzystają z takich usług jak Security as a Service, gdzie nie muszą inwestować środków w dodatkowy sprzęt czy zatrudnienie i utrzymanie pracowników.

Rozwojowi rynku chmurowego w Polsce sprzyja rosnący dług technologiczny

Firmy, jako hamulec dla rozwoju wskazują również rosnący dług technologiczny. Potrzeba przewagi rynkowej i konieczność redukowania długu technologicznego to kolejny aspekt, który stoi za tak silnym rozwojem rynku chmurowego w Polsce, podkreślają eksperci. Co ciekawe, 67% badanych przez Polcom i Intel uważa, że chmura obliczeniowa będzie lub już jest głównym motorem zmian technologicznych IT.

Najważniejszym powodem za wyborem chmury jest większa elastyczność i skalowalność infrastruktury IT w zależności od aktualnych potrzeb biznesu – odpowiedziało tak 83% ankietowanych. Chmura będzie zyskiwać na znaczeniu, bowiem działy IT muszą szybciej udostępniać zasoby infrastruktury, aby skracać czas wprowadzania produktów na rynek (77%). Kolejne 63% ankietowanych menedżerów uważa, że dzięki chmurze nastąpi przyspieszenie realizacji projektów. A 62% respondentów jest zdania, że przełoży się to na możliwość szybszego spełniania potrzeb biznesowych firmy i potrzeb użytkowników.

Jak wynika natomiast z badań Global Market Insights, za 10 lat 3/4 firm w Unii Europejskiej będzie używać chmury obliczeniowej, sztucznej inteligencji lub big data.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *