CDOPraca

8 umiejętności IT cenionych na rynku pracy w 2022 roku

Szukasz pracy i nie wiesz, jak zwrócić uwagę rekruterów? Przedstawiamy listę 8. umiejętności związanych ze światem IT, które będą szczególnie poszukiwane w przyszłym roku.

8 umiejętności IT cenionych na rynku pracy w 2022 roku

1. Podstawy programowania

Podstawowe umiejętności programowania są dziś istotne nie tylko w branży IT, ale także w zawodach niezwiązanych z technologią. Osoba znająca podstawy języków programowania może z łatwością zrozumieć kod aplikacyjny napisany przez specjalistów, ale też tworzyć własne rozwiązania biznesowe. Co więcej, zespoły deweloperskie powszechnie powstają dziś także w firmach, dla których tworzenie oprogramowania nie jest głównym obszarem biznesu.

Według indeksu TIOBE, który jest obliczany na liczby wyszukiwań dla zapytań w języku programowania, w pierwszej piątce najpopularniejszych języków programowania znalazły się, kolejno:

  • C — język programowania szczególnie często wykorzystywany na potrzeby tworzenia oprogramowania dla systemów Windows, Linux i Unix. Jest językiem, który może wykonywać złożone operacje przy dużych limitach czasowych.
  • Python — jest językiem stosunkowo łatwym w nauce, aplikacje napisane w Pythonie działają na systemach: Windows, MacOS, Linux, Unix, a także na Androidzie (z pewnymi ograniczeniami).
  • Java — uniwersalny język przeznaczony m.in. do tworzenia aplikacji internetowych i mobilnych – większość aplikacji na Androida jest napisana w Javie. Może służyć także do produkcji gier, rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji i narzędzi testujących.
  • C++ – wykorzystywany m.in. przy tworzeniu programów bogatych w grafikę, jak edytory zdjęć i wideo oraz gry.
  • C# – język do tworzenia oprogramowania komputerowego i gier, który pierwotnie był odpowiedzią koncernu Microsoft na rosnącą popularność technologii Java.

2. Platformy niskokodowe

Gartner przewiduje, że do 2024 roku 65% całej działalności związanej z tworzeniem oprogramowania będzie oparta na rozwiązaniach typu no-code lub low-code. Platformy takie wymagają bowiem od twórców oprogramowania stosunkowo niewielkiej wiedzy programistycznej i kompetencji technicznych. Za ich pośrednictwem możliwe jest tworzenie różnego rodzaju aplikacji biznesowych bez konieczności używania złożonych narzędzi programistycznych. Platformy low-code i no-code opierają się przede wszystkim na wizualnych narzędziach pozwalających użytkownikom tworzyć własne rozwiązania bez konieczności tworzenia kodu, który jest generowany w sposób automatyczny. Można więc oczekiwać, że znajomość specyfiki wdrażania i wykorzystywania takich platform będzie poszukiwana przez wiele organizacji biznesowych.

3. Projektowanie UX/UI

UX, czyli obszar User Experience bada jakość interakcji pomiędzy stroną www, czy aplikacją, a człowiekiem z niej korzystającym. Osoba pracująca na stanowisku UX Designera pracuje nad tym, jak ulepszyć produkt pod kątem użyteczności dla użytkownika końcowego, a co za tym idzie – zapewnić użytkownikowi jak najlepszą efektywność oraz pozytywne wrażenia dotyczące korzystania z aplikacji. Projektowanie UI skupia się zaś na warstwie obsługi. UI Designer odpowiada za to, by interfejs danego rozwiązania był zgodny z zasadami projektowania, ergonomiczny, a przy tym estetyczny i zgodny z wymaganiami wizualnymi.

4. Inżynieria danych

Inżynieria danych (data science) zyskuje na znaczeniu m.in. w obliczu rosnącego zainteresowania możliwościami wykorzystania dostępnych zbiorów danych na potrzeby podejmowania lepszych, bardziej trafnych decyzji biznesowych. Podstawowe działania w obszarze inżynierii danych obejmują: gromadzenie i porządkowanie danych ustrukturyzowanych i nieuporządkowanych, optymalizację przechowywania, a także analizę dostępnych zbiorów danych pod kątem poszukiwania zależności, trendów i innych wniosków potencjalnie przydatnych w celach biznesowych. Główne umiejętności, jakie powinien posiadać analityk danych, to znajomość: Pythona i SQL, specyfiki popularnych, chmurowych platform przetwarzania danych, algorytmów i struktur danych, a także podstaw systemów rozproszonych.

5. Wizualizacja danych

Informacje prezentowane użytkownikom w sposób graficzny są lepiej postrzegane i zapamiętywane przez ludzi. Badania przeprowadzone przez firmę Tableau pokazują, że w organizacjach powszechnie korzystających z rozwiązań z zakresu eksploracji i wizualizacji danych biznesowych, pracownicy są o 28% bardziej skłonni do samodzielnego poszukiwania trendów i zależności niż w firmach, które korzystają tylko z centralnie zarządzanych raportów i pulpitów nawigacyjnych. Właściwie wdrożone rozwiązania z dziedziny wizualizacji danych ułatwiają też poszukiwanie trendów, wychwytywanie niepokojących zdarzeń oraz wielowymiarową, krytyczną ocenę informacji. Jako takie, znajdują coraz szersze zastosowanie w wielu organizacjach – zarówno na poziomie strategicznym, jak i operacyjnym.

6. Edycja wideo

Jak wynika z szacunków firmy Wyzowl w 2021 roku zdecydowana większość, bo aż 86% firm z całego świata korzystało z rozwiązań typu wideo na potrzeby rozpowszechniania informacji o swoich produktach i usługach. Poza obszarem marketingu, materiały wideo znajdują dziś szerokie zastosowanie także w kontekście innych procesów biznesowych, w tym: szkoleń, sprzedaży, czy optymalizacji serwisów internetowych. Sprawia to, że kompetencje z obszaru tworzenia oraz edycji treści wideo zyskują na uniwersalności i są bardziej poszukiwane na rynku.

7. Zarządzanie relacjami z klientami

W świecie rosnącej konkurencji, wielokanałowości i relatywnie niskiej lojalności klientów rośnie znaczenie umiejętności pozwalających w efektywny sposób zarządzać relacjami z klientami. Co więcej, nowoczesne rozwiązania typu CRM (Customer Relationship Management), czy CEM (Customer Experience Management) są dziś podstawą dla zapewnienia efektywności procesów sprzedażowych, a także skutecznej obsługi klienta. Z kolei klienci stają się coraz bardziej wymagający, co sprawia, że przedsiębiorstwa potrzebują pełnego obrazu swojej grupy docelowej, punktów styku, zachowań zakupowych i doświadczeń klientów, aby budować właściwe oferty sprzedażowe i kierować je do właściwych odbiorców.

8. Zarządzanie produktem

Zarządzanie produktem łączy możliwości oferowane przez nowe technologie z oczekiwaniami klientów. Polega na projektowaniu, wdrażaniu oraz zarządzaniu cyklem życia produktu. Menadżerowie produktów odpowiadają za dany produkt od etapu koncepcji do terminowego wprowadzenia na rynek. Umiejętności niezbędne na tym stanowisku to: rozumienie procesu tworzenia oprogramowania, umiejętność zarządzania projektami oraz znajomość podstaw marketingu. Przydaje się też komunikatywność i analityczny umysł.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *