BiznesCDOPolecane tematy
Znamy zwycięzców nagrody Digital Excellence Awards 2018
Tegorocznymi liderami cyfryzacji zostało pięć firm, które nie tylko w błyskawiczny sposób zmieniają krajobraz transformacji biznesowej, ale przede wszystkim – wykorzystując innowacyjne narzędzia technologiczne – podążają za nowymi potrzebami klientów – zarówno w przestrzeni publicznej jak i w świecie komercyjnym.
Firmy wyróżnione Digital Excellence Awards 2018 to:
- – LPP – Obszar Operational Efficiency
- – Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa – Obszar Transformational Capabilities
- – Rossmann SDP – Obszar Digital Customer Experience
- – Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie – Obszar Digital Capabilities
- – Eobuwie.pl – Obszar Strategic Perspective
Nowe oczekiwania klientów – szybciej i w jednym miejscu
Niekwestionowany faworyt konkursu, Eobuwie.pl, został nagrodzony za nowatorskie sklepy stacjonarne, gdzie buty wybiera się na tablecie, zamiast na półce, a rozmiar dobierany jest automatycznie na podstawie skanu stopy. W każdym sklepie stacjonarnym marki – których do końca roku będzie otwartych w Polsce 9 – dostępnych jest od kilkunastu do kilkudziesięciu tysięcy par, podczas gdy w przeciętnym sklepie znajdziemy mniej niż tysiąc. Eobuwie.pl postawiło sobie za zadanie rozwiązanie bolączek zakupów online i offline: długotrwałe mierzenie, ograniczony asortyment – w przypadku sklepów stacjonarnych – i niepewność co do dopasowania w wypadku zakupów przez Internet.
W branży handlowej wyróżniono też Rossmann, LPP i Żabkę. Firma odzieżowa LPP posiadająca takie marki jak Reserved, Mohito czy House, wprowadziła w obsłudze sklepów aplikację mobilną dla pracowników, dzięki której przyjmowanie dostawy trwa o wiele krócej niż dotychczas, a brakujący rozmiar ubrania można zamówić na żądanie klienta w kilka sekund i dostarczyć następnego dnia do wybranego sklepu.
Rossmann Polska został doceniony przez Jury konkursu za aplikację Rossmann PL, której używa 6 milionów klientów. Jest to obecnie najpopularniejsza mobilna aplikacja lojalnościowa w Polsce i jedyna tego typu w międzynarodowej sieci marki. Rossmann konsekwentnie wdraża też model e-commerce, w którym klient zamawia przez aplikację produkt i odbiera go w wybranym salonie już po godzinie.
Żabka, w przygotowaniu na otwarcie w 2019 roku “sklepów jutra” i stale zwiększając efektywność procesów sprzedażowych i usprawniających zarządzanie sklepami i organizacją, przeszła wewnętrzną transformację w data-driven company. Pod koniec 2018 roku wypuści też aplikację dla franczyzobiorców, zaś na początku 2019 – nową aplikację dla klientów.
Zwinne organizacje w sektorze publicznym
Dwaj laureaci z sektora publicznego – Akademia Górniczo-Hutnicza i Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa – zaimponowali Jury poziomem dojrzałości cyfrowej i adaptacji zwinnych metod zarządzania, które pozwoliły na wprowadzenie platform cyfrowych na dużą skalę. ARiMR wdrożył w tym roku platformę eWniosek Plus, poprzez którą 99% uprawniowych rolników, tj. 1 350 000, złożyło w tym roku wnioski o dofinansowanie. W ostatnich latach ARiMR z powodzeniem przyciągnął też do Agencji kilkudziesięciu programistów, którzy przejęli rozwój platformy od zewnętrznych wykonawców.
Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie została wyrózniona za stworzenie Małopolskiej Chmury Edukacyjnej. Platforma ta, zautomatyzowana i utrzymywana przez jedynie trzy osoby, daje 20 tysiącom małopolskich uczniów szkół ponadgimnazjalnych dostęp do kadr i zasobów 9 krakowskich szkół wyższych, w tym AGH, Uniwersytetu Jagiellońskiego i Politechniki Krakowskiej. Platforma wykorzystuje nowoczesne technologie współpracy zdalnej, aby wspierać wyrównywanie szans edukacyjnych młodzieży z całego regionu i ułatwić im drogę na studia na kierunkach strategicznych dla rozwoju Małopolski.
Na uroczystą galę Digital Excellence Awards 17 października przybyło ponad 250 członków zarządów i dyrektorów czołowych polskich firm i organizacji publicznych. Spotkanie otworzył Sebastian Kulczyk, który podkreślił, że w nowoczesnym biznesie najważniejszymi czynnikami sukcesu jest szybkość: reakcji, działania i podejmowania decyzji. Małe zwinne firmy mogą niepostrzeżenie wyprzedzić organizacje z wieloletnim doświadczeniem. Gościem specjalnym był jeden z najlepszych na świecie specjalistów storytellingu – Terence Barry. W jaki sposób zostać wpływowym i potężnym liderem w cyfrowym świecie? Trzeba umiejętnie opowiedzieć o swoich projektach i możliwościach nowych technologii, pamiętając, że ludzie przy podejmowaniu decyzji kierują się nie tylko intelektem, ale także emocjami.
Digital Excellence Awards to konkurs, który ma na celu wyróżnić najlepsze firmy spośród liderów cyfrowej transformacji. W tym roku jury, w którym zasiadali dyrektorzy zarządzający IT, stroną operacyjną i biznesem najbardziej rozpoznawalnych i innowacyjnych firm (m.in. mBank, PKO BP, Orange, AmRest, Polska Press i Netia) wyłoniło wśród zgłoszonych kandydatur dziesięć zespołów, które znacząco zwiększyły zyski, obniżyły koszty, usprawniły procesy, poprawiły doświadczenie klienta i wprowadziły cyfrowe innowacje w swoich firmach dzięki zrozumieniu potrzeb zmieniającego się rynku i wykorzystaniu nowoczesnych technologii.W finale konkursu znalazły się:Echo Investment, Raiffeisen Polbank, Budimex, AXA Ubezpieczenia, Eobuwie.pl, Rossmann, AGH, Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, LPP S.A. oraz Żabka.
„W tym roku do konkursu zgłoszono naprawdę innowacyjne projekty, które odmieniają doświadczenie klienta w zaskakujący sposób, eliminują nieefektywne procesy i poprawiają produktywność organizacji” – komentuje Krzysztof Frydrychowicz, współorganizator Konkursu, partner zarządzający CIONET Polska i Digital Excellence. “Nasi finaliści wprowadzili innowacyjne zmiany na skalę całej organizacji. Zmiany oparte na analityce danych, zwinnych procesach i dogłębnym zrozumieniu nowych potrzeb pracowników i klientów” – dodaje Bartosz Górczyński, przewodniczący Jury Digital Excellence Awards i partner zarządzający CIONET Polska i Digital Excellence. Wyróżnienia w konkursie zostały przyznane w oparciu o Model Gotowości Cyfrowej, w którym pod uwagę brane są obszary cyfrowego biznesu takie jak: implementacja strategii cyfrowej, wzbogacenie doświadczeń klientów, podniesienie efektywności operacyjnej, rozwój kompetencji cyfrowych pracowników, stymulowanie innowacyjności.
Cieszy fakt, że tyle polskich firm stawia na nowoczesne rozwiązania technologiczne. Gdzieś czytałam, że w salonach LPP mają być wprowadzane inteligentne przymierzalnie. Brzmi bardzo ciekawie, a jeszcze takiego rozwiązani w Polsce nie widziałam.
Pozostaje pogratulować. Wszyscy nagrodzeni robią dobrą robotę.