Spośród wszystkich usług oferowanych w modelu cloud computing największą popularnością - zarówno w Polsce, jak i na świecie - cieszy się Software as a Service. Rozwiązania SaaS kupują wszystkie przedsiębiorstwa, rośnie też liczba dostawców. Wartość całego rynku chmury na świecie w 2018 roku przekroczyła 250 mld USD. W Polsce jest to ok. 300 mln USD i - według prognoz F5 - w ciągu 4 lat wartość ta ma się podwoić. Potencjał rynku jest duży. Jak bowiem podaje Główny Urząd Statystyczny, z usług cloud computing w Polsce korzysta na razie jedynie 11,5% przedsiębiorstw w Polsce, z tego ponad 40% firm przypada na sektor dużych przedsiębiorstw, a 27% na sektor MSP. Mniejsze firmy coraz śmielej i dynamiczniej sięgają po te rozwiązania. W 2018 roku polskie małe i średnie przedsiębiorstwa były odpowiedzialne za wygenerowanie blisko 50% wartości krajowego rynku rozwiązań cloud computing. SaaS stanowi 60% rynku cloud computing Największe zapotrzebowanie dotyczy sprzedaży oprogramowania w formie usługi. Ten segment chmury rośnie w tempie 30% rocznie i stanowi dziś 60% całego rynku cloud computing. Jak wynika z najnowszego raportu firmy IDC, globalne wydatki na oprogramowanie dla przedsiębiorstw oferowane w modelu SaaS wyniosły w 2018 roku prawie 51 mld USD. Popularność oprogramowania w abonamencie wzrasta z powodu istotnych korzyści, jakie daje ono zarówno użytkownikom, jak i firmom. Są oni zobowiązani do opłacania miesięcznej opłaty abonamentowej, ale nie ponoszą opłat licencyjnych ani nie muszą inwestować w infrastrukturę IT. Światowym liderem SaaS jest Salesforce - największy na świecie dostawca systemów CRM i jeden z największych na świcie dostawców oprogramowania w modelu abonamentowym. SaaS oferują także giganci operujący na tradycyjnych rynkach, tacy jak Microsoft, IBM, SAP oraz Oracle. Producenci oprogramowania zawierają też sojusze strategiczne w celu rozbudowy środowisk chmury jak np. przejęcie w 2019 roku przez IFS firmy Acumatica, dostawcy oprogramowania w chmurze dla przedsiębiorstw. W Polsce nie jest inaczej - SaaS cieszy się największym powodzeniem. Według statystyk DiS, na rynku polskim, ofertę zgodną z modelem SaaS tworzy ponad 100 producentów oprogramowania, tych lokalnych i tych globalnych. Prawie tyle samo usługodawców oferuje ten model współpracy swoim klientom. Niestety SaaS w naszym kraju napotyka na bariery rozwoju. Z badania przeprowadzonego przez redakcję magazynu Inżynieria i Utrzymanie Ruchu w 2019 roku wynika, że najważniejszymi czynnikami blokującymi rozwój rozwiązań opartych na chmurze są bariery: mentalne, prawne i techniczne, takie jak m.in. brak zaufania do nowości i dostawców, brak wiedzy prawnej a także techniczne – m.in. wymagana duża przepustowość i bezawaryjność łączy internetowych. SaaS jako model oprogramowania i sposób na świadczenie innowacyjnych usług Praktycznie każdy rodzaj oprogramowania można już wynająć w modelu usługowym, nawet tak złożone systemy i obdarzone elementem ryzyka w razie wycieku danych jak systemy automatyki i SCADA, a także ERP, BI, CRM, HR i wiele innych. Korzyści wynikające z modelu biznesowego SaaS sprawiły, że także większość start-upów technologicznych postawiła na działalność usługowa jako SaaS. Dzięki niemu twórcy aplikacji mobilnych i internetowych mogą w krótkim czasie dostarczyć oprogramowanie szerokiemu gronu klientów, również biznesowych. Za przykład może tu posłużyć choćby SaaS Manager utworzony w 2016 roku i wielokrotnie nagradzany, m. in. na infoShare oraz w konkursach Pitch to London (I miejsce) i Internet Beta (nagroda publiczności). SaaS Manager jest odpowiedzią na problem związany z powtarzalnością zadań programistów tworzących aplikacje w modelu Software as a Service. Oprogramowanie zbudowane jest w oparciu o architekturę mikroserwisów. Ciekawym rozwiązanie jest również Brand24, oferujący SaaS do monitoringu treści w Internecie. Spółka, wyceniona na 60 mln zł na początku 2018 roku zadebiutowała na New Connect. O tym, że SaaS może być dobrym modelem biznesowym dla start-upów przekonują obliczenia StartUp Akademia, firmy oferującej szkolenia i narzędzia dla młodych firm. W przypadku działalności e-commerce nierzadko zdarza się, że usługi SaaS mają rentowność na poziomie EBITDA 25-30%, podczas gdy dla dobrych, stacjonarnych rozwiązań e-commerce wyzwaniem jest osiągnięcie zysku na poziomie 5-7%. Aby więc zarobić 1 mln zł dostawca oprogramowania SaaS musi osiągnąć 3-4 mln zł przychodów. Aby osiągnąć ten sam rezultat przy tradycyjnym oprogramowaniu musiałby mieć sprzedaż na poziomie 20 mln zł. Dobry klimat dla chmur w Polsce Mamy w Polsce coraz lepsze fundamenty pod budowę usług chmurowych. Docenił to najnowszy ranking BSA|The Software Alliance. W raporcie "Global Cloud Computing Scorecard 2018" Polska znalazła się na 11. miejscu spośród 24. krajów zbadanych pod kątem ram regulacyjnych i politycznych korzystnych dla rozwoju cloud computing. Polska została pozytywnie oceniona m.in. za obowiązujące przepisy - dotyczące podpisu elektronicznego, handlu elektronicznego i bezpieczeństwa cybernetycznego - jako dobrą platformę promocji chmury, a tym samym gospodarki cyfrowej. Według rankingu BSA, nasz kraj ma również bardzo dobry system prawny chroniący własność intelektualną, choć istnieją pewne luki w egzekwowaniu praw autorskich. W analizie podkreślono również jasne zasady dotyczące odpowiedzialności dostawców usług internetowych. Polska uzyskała w rezultacie ocenę 77% gotowości na chmurę, podczas gdy najlepsze w grupie Niemcy na poziomie 84%, a najgorszy Wietnam - 36,4% Do zwiększenia dostępności w Polsce usług w chmurze ma się też przyczynić Operator Chmury Krajowej (OChK) utworzona przez PKO Bank Polski i Polski Fundusz Rozwoju. Projekt chmury krajowej wpisuje się w trend promowania rozwiązań chmurowych w sektorze publicznym i prywatnym. Ma ona ułatwić polskim przedsiębiorcom dostęp do rozwiązań obniżających koszty utrzymania infrastruktury IT, przy jednoczesnej maksymalizacji poziomu bezpieczeństwa. W II połowie 2019 r. roku pilotażowe usługi Operatora Chmury Krajowej zostaną udostępnione szerszej grupie klientów, a pełna oferta dla wszystkich grup użytkowników będzie dostępna w 2020 r. Współpracę z OChK rozpoczęły w ostatnim czasie kolejne dwa podmioty: Asseco Poland i Asseco Data Systems, a prowadzone są rozmowy z 10 kolejnymi firmami. Wcześniej Operator Chmury Krajowej podpisał podobne umowy także z firmami: Accenture, DXC Technology i Sygnity. W kwietniu 2019 roku OChK rozpoczęła świadczenie usług dla pierwszego klienta, którym jest PKO Bank Polski. Prowadzi także zaawansowane rozmowy o współpracy z ponad 10 kolejnymi potencjalnymi klientami.