Z Pawłem Piwowarem, wiceprezesem zarządu Asseco Poland, odpowiedzialny m.in. za sektor telekomunikacji i mediów rozmawiamy o przejęciu przez Cyfrowy Polsat ponad 22% akcji Asseco Poland, znaczeniu tej transakcji dla spółki i współpracy obu podmiotów. Co dla Asseco Poland oznacza pozyskanie takiego inwestora jak Cyfrowy Polsat? Strategiczny alias z Grupą Cyfrowego Polsatu otwiera przed Asseco nowe szanse i możliwości rozwoju naszego biznesu. Dzięki bliskiej współpracy z Grupą Cyfrowego Polsatu możemy zdobyć niepowtarzalne referencje, które są nieosiągalne dla jakiejkolwiek firmy w Europie Środkowo-Wschodniej. Dzięki nim możemy znacznie umocnić naszą rynkową pozycję. Biorąc pod uwagę skalę oraz obszary działania Grupy Cyfrowego Polsatu, jest to ogromna szansa dla zespołów Asseco pracujących na rzecz sektora telekomunikacji i mediów. Wyrazem tego jest niedawne powołanie Radosława Semkło, dyrektora Pionu Telekomunikacji i Mediów w Asseco Poland do zarządu Polkomtela. Poza tym, szukamy też szans i synergii we wszystkich obszarach funkcjonowania obu Grup, ale jest zdecydowanie za wcześnie, aby mówić o szczegółach operacyjnej współpracy, które będą uregulowane w porozumieniu akcjonariuszy. Z danych ze strony Asseco Poland wynika, że transakcja przejęcia akcji Asseco Poland przez Cyfrowy Polsat już się dokonała, a największym akcjonariuszem spółki został Zygmunt Solorz… Czy to znaczy, że jacyś duzi inwestorzy (m.in. OFE) w ostatnich 4 tygodniach je sprzedali? Z otrzymanych oficjalnych, giełdowych zawiadomień wiemy, że z naszego akcjonariatu wyszedł PZU OFE, który sprzedał wszystkie posiadane przez siebie akcje, stanowiące 5,54% w ogólnej liczbie głosów na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy Asseco Poland, a Aviva OFE zmniejszył swój udział z 14,58% do 10,00%. Asseco ma stać się głównym partnerem Cyfrowego Polsatu, czy to nie ograniczy możliwości oferowania swoich usług innym spółkom telekomunikacyjnym, zwłaszcza na polskim rynku? Asseco jest najbardziej doświadczoną polską firmą IT w zakresie prowadzenia złożonych, dużych w skali, projektów informatycznych, realizowanych na indywidualne potrzeby klientów. Zacieśnienie relacji biznesowych pomiędzy Asseco Poland i Cyfrowym Polsatem będzie odbywało się na warunkach rynkowych. Jesteśmy przygotowani do tej współpracy. Natomiast niezmiennie pracujemy nad rozwojem współpracy z innymi firmami z sektora telekomunikacji i mediów oraz nad rozwojem nowoczesnej oferty. Od jakiegoś czasu operatorzy inwestują w spółki IT, śledzę to od kilku lat w Polsce. Czy to nieunikniony trend? Rzeczywiście wśród firm telekomunikacyjnych widoczny jest rynkowy trend polegający na wzmacnianiu kompetencji w obszarze IT dzięki zacieśnianiu i rozwijaniu współpracy z firmami informatycznymi. Biorąc pod uwagę skalę złożoności niektórych biznesów, ich uporządkowanie i zapewnienie możliwości płynnego rozwoju jest najbardziej efektywne właśnie w modelu postawienia na jednego, silnego partnera, który zagwarantuje optymalne zaprojektowanie i przeprowadzenie procesów związanych z cyfrową transformacją. IoT, Big Data, cloud computing, sieci 5G będą wymagać współpracy dostawców rozwiązań IT i operatorów. Czy to także jeden z powodów tej transakcji? Obecny rozwój technologiczny, zwłaszcza w kontekście gospodarki 4.0 i pojęć takich, jak 5G, cloud computing, Big Data, IoT, cyberbezpieczeństwo, płatności elektroniczne, wymaga jak najlepszych, skutecznych i dynamicznie wdrażanych rozwiązań IT. Jedno nie może funkcjonować bez drugiego – usługi operatorów w coraz większym stopniu zależne są od sprawnego IT. Współpraca Asseco z Grupą Cyfrowego Polsatu oznacza, że przyszłe usługi i produkty operatora będą miały solidną i najlepszą z możliwych podstawę z zakresu IT. Czy powstające ewentualnie wspólne rozwiązania Asseco Poland i Cyfrowego Polsatu będą oferowane nie tylko w Polsce, ale także na innych rynkach, na których działa Grupa Asseco? W tej chwili skupiamy się przede wszystkim na zacieśnieniu współpracy na rzecz bieżących projektów, które mają miejsce w Grupie Cyfrowego Polsatu. Analizujemy nowe, wspólne szanse i sposoby ich wykorzystania, ale jest jeszcze zdecydowanie za wcześnie, aby o tym mówić. Na ile współpraca z Cyfrowym Polsatem modyfikuje wcześniejszą strategię Asseco Poland? Obie spółki działają autonomicznie i strategia Asseco Poland, opierająca się na ekspansji międzynarodowej oraz dywersyfikacji biznesu Grupy, pozostaje niezmienna. Dążymy do tego, aby rosnąć i rozwijać się we wszystkich segmentach naszej działalności, docierając do coraz szerszego grona klientów. Chcemy im oferować najlepsze produkty i usługi, wspierające ich w osiąganiu wyznaczonych celów biznesowych. W tym tygodniu Radosław Semkło przeszedł z Asseco Poland do zarządu Polkomtela wchodzącego w skład Grupy Cyfrowy Polsat. Czy na miejsce Radosława Semkło - dyrektora Pionu Telekomunikacji i Mediów - przyjdzie/przyszła nowa osoba? Radosław Semkło został powołany przez Radę Nadzorczą Polkomtela do Zarządu spółki i będzie odpowiadał za obszar IT. Nadal będzie też pełnił funkcję Dyrektora Pionu Telekomunikacji i Mediów w Asseco Poland. Aby uniknąć potencjalnego konfliktu interesów, wszyscy klienci - inni niż Grupa Cyfrowego Polsatu - zostali wyłączeni z jego kompetencji. Radosław Semkło nie ma już dostępu do jakichkolwiek danych, informacji, dokumentów, które dotyczą innych niż Cyfrowy Polsat klientów telekomuniakcyjno-mediowych. Tak jak dotychczas, do ich obsługi posiadamy odrębną jednostkę organizacyjną z wydzielonymi zespołami. Zarządza nią Szymon Marzec. Jest ona teraz nadzorowana bezpośrednio przeze mnie jako wiceprezesa zarządu. Jakie kolejne kroki związane z zacieśnianiem współpracy zostały zaplanowane? Obie spółki planują zawrzeć porozumienie określające warunki ich przyszłej, długoterminowej współpracy.