CDORynekPolecane tematy
CPPC przeznaczy ponad 878 mln złotych na rozwój e-usług publicznych
Centrum Projektów Polska Cyfrowa (CPPC) ogłosiło nowy nabór w ramach programu „Wysoka jakość i dostępność e-usług publicznych”. Na ten cel instytucja przeznaczy ponad 878 mln złotych. Nowe projekty mają pozwolić na tworzenie i rozwój e-usług publicznych, umożliwiających obywatelom oraz przedsiębiorcom załatwianie spraw urzędowych przez internet.
O dofinansowanie mogą ubiegać się jednostki administracji rządowej i podległe im instytucje, sądy, jednostki prokuratury oraz samorządy zawodowe. Dofinansowanie przewidziano dla projektów, które obejmują m.in.:
- optymalizację procesów w relacji z obywatelami i przedsiębiorcami,
- rozwój e-usług publicznych i wewnątrzadministracyjnych,
- cyfryzację zaplecza administracji (back-office),
- budowę rozwiązań horyzontalnych usprawniających administrację publiczną w skali kraju.
CPPC przewiduje także dodatkowe punkty dla projektów wykorzystujących publiczne rozwiązania chmurowe oraz integrujących istniejące e-usługi w kompleksowe systemy.
“Dzięki nowym projektom coraz więcej spraw będzie można załatwić online, bez barier czasu i miejsca. Zależy nam na tym, aby państwo było bliżej obywatela – dostępne, wygodne i przyjazne. Naszym celem jest poprawa jakości życia obywateli dzięki cyfryzacji” – powiedział wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski.
Kontynuacja cyfryzacji w administracji
Nowy nabór stanowi kontynuację działań realizowanych w 2023 roku w ramach działania 2.1 Funduszy Europejskich na Rozwój Cyfrowy. CPPC podpisało wtedy 12 umów na rozwój e-usług i modernizację już istniejących systemów, przeznaczając na ten cel ponad 726 milionów złotych. Nowe projekty są w fazie realizacji, a ich efekty będą dostępne dla obywateli w najbliższych latach.
Przypomnijmy, że w ostatnich latach fundusze europejskie stanowiły solidne wsparcie dla cyfryzacji polskiej administracji publicznej. Dzięki Programowi Operacyjnemu Polska Cyfrowa na lata 2014-2020 udało się zrealizować 56 projektów. Stworzyły one 233 e-usługi, z których korzystają obecnie obywatele, przedsiębiorcy i urzędnicy.
“Chcemy, aby każdy obywatel miał łatwy dostęp do informacji, a urzędnik mógł skupiać się na swojej pracy, nie na wydłużających się analogowych procesach. Działania z poprzednich lat kontynuujemy w ramach Funduszy Europejskich na Rozwój Cyfrowy. Serdecznie zachęcam wszystkich potencjalnych Beneficjentów do wzięcia udziału w naborze – do rozdysponowania mamy ponad 878 mln zł, które znacznie przyczynią się do stworzenia dostępnej i przyjaznej administracji” – podsumował Wojciech Szajnar, dyrektor Centrum Projektów Polska Cyfrowa.
Więcej informacji na temat naboru dostępne jest na stronie internetowej CPPC.