Unijne rozporządzenie GPSR (General Product Safety Regulation), które zacznie obowiązywać od 13 grudnia br., nakłada dodatkowe wymagania związane z bezpieczeństwem produktów konsumpcyjnych. Jakie są kluczowe elementy nowej regulacji prawnej dla sprzedaży internetowej? Co obejmuje GPSR? Jakie produkty są wyłączone z tej dyrektywy? Nowe przepisy obejmują wszystkie kanały sprzedaży - w tym e-commerce - i nakładają na sprzedawców internetowych obowiązek udostępnienia szczegółowych informacji o produktach, w tym: dane kontaktowe producenta lub importera, takie jak adres korespondencyjny, adres e-mail oraz opcjonalnie numer telefonu, informacje o bezpieczeństwie produktu, w tym atesty, certyfikaty i ostrzeżenia, dodatkowe dokumenty, takie jak instrukcje obsługi czy karty gwarancyjne. Niedostosowanie się do tych wymogów może skutkować wysokimi karami finansowymi, dlatego ważne jest, aby już teraz rozpocząć przygotowania. Co obejmuje GPSR? Rozporządzenie GPSR ma szeroki zakres i dotyczy prawie wszystkich produktów konsumpcyjnych wprowadzanych na rynek unijny. W szczególności należy zwrócić uwagę na następujące grupy produktów: zabawki – muszą być dokładnie opisane pod kątem użytych materiałów, ostrzeżeń o ryzyku (np. małe elementy) oraz wskazówek dotyczących wieku dziecka, produkty chemiczne – w tym środki czystości, kosmetyki czy farby, które wymagają szczegółowych informacji o składnikach, potencjalnych zagrożeniach i sposobach bezpiecznego użytkowania, produkty dla dzieci – jak wózki, foteliki samochodowe czy akcesoria do karmienia, które muszą spełniać określone normy bezpieczeństwa i zawierać odpowiednie oznaczenia, sprzęt elektroniczny – wymaga kompleksowych instrukcji dotyczących instalacji, użytkowania oraz ostrzeżeń o zagrożeniach związanych z elektrycznością, odzież i tekstylia – muszą zawierać informacje o składzie materiałowym, potencjalnych alergenach i instrukcje pielęgnacji, produkty budowlane, sportowe czy dekoracyjne – które również wymagają szczegółowych instrukcji i certyfikatów. Jakie produkty są wyłączone z dyrektywy GPSR? Niektóre produkty są wyłączone spod rozporządzenia GPSR, ponieważ regulują je już inne przepisy. Dotyczy to m.in.: produktów leczniczych (dla ludzi i zwierząt), żywności i pasz, antyków oraz produktów wymagających naprawy przed użyciem, środków transportu pasażerskiego obsługiwanego przez usługodawcę (np. samoloty), produktów ochrony roślin. Jakie wyzwania stoją przed branżą e-commerce? Sprzedawcy internetowi będą musieli zagwarantować klientom dostęp do kompletu informacji o produktach, analogicznych do tych dostępnych w handlu stacjonarnym. Wdrożenie nowych regulacji wymaga od e-sklepów gruntownej aktualizacji baz produktowych, w tym informacji o producentach oraz dokumentacji potwierdzającej zgodność z wymogami. Kluczowe będzie również wzbogacenie kart produktowych o szczegółowe dane dotyczące bezpieczeństwa oraz zapewnienie klientom łatwego dostępu do wymaganej dokumentacji technicznej. Choć dostosowanie się do wymogów GPSR stanowi znaczące wyzwanie organizacyjne, jednocześnie stwarza też szansę na wzmocnienie pozycji rynkowe. Chodzi o budowanie zaufania i zwiększanie satysfakcji klientów. Przejrzysta komunikacja dotycząca bezpieczeństwa i pochodzenia produktów może bowiem istotnie wpłynąć na postrzeganie marki przez konsumentów. Wsparcie dla sprzedawców W odpowiedzi na nowe wymogi regulacyjne, platformy sprzedażowe wprowadzają rozwiązania ułatwiające sprzedawcom dostosowanie ich e-sklepów. Przykładowo, firma Shoper, która dostarcza niezbędną infrastrukturę dla handlu internetowego, zapewnia takie kluczowe funkcjonalności jak: zbiorowe przypisywanie producentów do produktów – umożliwia masowe zarządzanie danymi producentów i szybkie przypisywanie ich do odpowiednich produktów, widoczność danych kontaktowych producenta – dane takie jak adres, numer telefonu czy e-mail będą automatycznie wyświetlane na karcie produktu, co ułatwi zgodność z wymogami GPSR, zamieszczanie ostrzeżeń o bezpieczeństwie oraz informacji o spełnionych normach i certyfikatach – informacje będą widoczne na karcie produktu w osobnej sekcji niż standardowy opis produktu. Pojawiła się także możliwość przypisania certyfikatu lub ostrzeżenia do wielu produktów równocześnie. “Zakres GPSR jest bardzo szeroki, ale jednocześnie precyzyjny, co sprawia, że nawet drobne niedopatrzenia mogą skutkować niezgodnością z przepisami. Dlatego właściciele sklepów powinni dokładnie analizować regulacje, aby upewnić się, że każdy produkt w ich ofercie spełnia nowe standardy. Warto też na bieżąco weryfikować swoich dostawców i producentów, aby mieć pewność, że produkty są właściwie oznaczone i udokumentowane” - podsumowuje Nina Pankiewicz, specjalistka ds. ESG w Shoper.