BiznesRynekPolecane tematy
58% firm podejmuje strategiczne decyzje na podstawie niedokładnych danych
Z kolei niemal dwie trzecie (65%) liderów biznesu uważa, że nikt w ich organizacjach nie ma pełnej wiedzy na temat zgromadzonych danych czy sposobu dostępu do nich. Takie informacje płyną z badania „The Great Data Divide”, przygotowanego przez Wakefield Research, na zlecenie SoftServe.
Jak już wspomniano, ponad połowa uczestników analizy przyznała, że strategiczne decyzje są w ich organizacjach podejmowane na podstawie niedokładnych lub niespójnych danych. Problem ten jest szczególnie widoczny wśród firm, które nie osiągnęły wysokiego poziomu tzw. dojrzałości danych – aż 50% z nich regularnie opiera swoje działania na wadliwych informacjach.
“Deficyty w zakresie umiejętności właściwego używania danych dotykają większość firm, co staje się poważnym zagrożeniem dla ich konkurencyjności na globalnym rynku i barierą w rozwoju, poprawianiu obsługi klienta czy pozyskiwaniu nowych źródeł przychodów. Brak świadomości na temat wartości danych wśród kadry zarządzającej sprawia na przykład, że firmy źle lokują swoje inwestycje” – mówi Sebastian Drzewiecki, VP, Country Manager SoftServe Poland.
Eksperci zwracają uwagę na jeszcze jedną istotną kwestię. “Obecnie firmy często podejmują decyzje dotyczące inwestowania w technologie związane z danymi i analityką na podstawie hype’u rynkowego oraz niesławnego FOMO (fear of missing out). Prowadzi to do kilku poważnych problemów. Po pierwsze, najbardziej efektowne narzędzie nie zawsze jest tym optymalnym, a często nie jest nawet praktycznym rozwiązaniem prowadzącym do osiągnięcia celu. Po drugie, często pomija się fakt, że nowoczesna sztuczna inteligencja wymaga solidnych podstaw danych, aby skutecznie działać. W efekcie zasoby są wydawane na rozwiązania, które nie przynoszą oczekiwanych rezultatów albo robią to w nieefektywny sposób” – tłumaczy Rodion Myronov, AVP of Technology w SoftServe.
Inne kluczowe wnioski z badania SoftServe:
- Nieaktualne lub nieodpowiednie strategie: 73% respondentów twierdzi, że ich strategia danych wymaga poważnych aktualizacji lub całkowitego przekształcenia, a niemal wszyscy (98%) zgadzają się, że musi zostać zaktualizowana, aby umożliwić wdrażanie inicjatyw strategicznych, takich jak Gen AI.
- Podział wśród liderów: Brak pełnej przejrzystości wśród kadry kierowniczej prowadzi do rozbieżnych opinii na temat zrozumienia danych. 78% wiceprezesów i 61% dyrektorów – ale tylko 44% osób na poziomie C-level – uważa, że ich organizacja nie inwestuje skutecznie w dane, ponieważ liderzy nie rozumieją ich wartości.
- Dane na żądanie: Dla 60% respondentów dostęp do danych w odpowiednim czasie stanowi wyzwanie. Wśród firm, które podejmują decyzje na podstawie niedokładnych danych, 51% uważa, że konieczne jest znaczne zwiększenie inwestycji w zarządzanie danymi, aby osiągnąć cele biznesowe.
- Błędne inwestycje: Prawie 73% respondentów twierdzi, że złe priorytetyzowanie spowodowało przekierowanie środków i talentów na szeroko zakrojone inicjatywy związane z Gen AI, które mają niższy zwrot z inwestycji.

Jak rozwiązać problemy związane z właściwym korzystaniem z danych?
Dobra wiadomość jest taka, że przemyślana strategia dotycząca danych może dać pewność, że są one wykorzystywane w sposób optymalny i zgodny z celem biznesowym. Jest też jednak zła wiadomość – nie ma uniwersalnej strategii. Wszystko zależy od potrzeb firmy oraz jej aktualnego poziomu dojrzałości w zarządzaniu danymi, wskazują specjaliści.
“Niektóre podmioty mogą potrzebować odpowiedniej infrastruktury danych, jak np. wdrożenie Data Lake albo modernizacja Data Warehouse. Inne – frameworku dla kontroli jakości danych, wdrożenia katalogu danych czy Master Data Management itp. Stworzenie właściwej strategii danych to sztuka, która wymaga zrozumienia zarówno aspektów biznesowych, jak i technologicznych w danej organizacji” – komentuje Rodion Myronov.
Takie podejście może przynieść wymierne korzyści – z informacji zawartych w raporcie wynika, że skuteczne zarządzanie danymi pozwoliło organizacjom na uzyskanie nowych źródeł przychodu (44%) oraz monetyzację danych (38%) – odpowiednia infrastruktura i zarządzanie przekształcają je w cenne źródło dochodu. Firmy zauważają także wzrost produktywności i efektywności (54%) oraz poprawę podejmowania decyzji i prognozowania (49%) dzięki solidnym podstawom danych. Co ciekawe, większość organizacji zamierza pójść w tym kierunku – 85% planuje nieznacznie lub znacząco zwiększyć budżet na dane, a 42% firm z dojrzałą strategią danych planuje istotnie zwiększyć swoje inwestycje w tym obszarze.
Badanie Wakefield Research na zlecenie SoftServe przeprowadzono w listopadzie 2024 roku. Wzięło w nim udział 750 liderów biznesowych i IT odpowiedzialnych za zarządzanie danymi i wykorzystanie sztucznej inteligencji w globalnych firmach o przychodach przekraczających 1 mld dolarów rocznie z ośmiu krajów i ośmiu branż. Pełna treść raportu „The Great Data Divide” pod poniższym linkiem.