BranżaCIOPolecane tematyRynek

ABC Data przybliża najnowsze trendy, wyzwania i rozwiązania IT

Tegoroczna edycja konferencji ABC Data Technology Trends była okazją do poznania specyfiki najciekawszych rozwiązań oraz usług oferowanych przez licznych dostawców rozwiązań IT i elektroniki użytkowej. Z kolei prezentacje merytoryczne były okazją do poznania trendów rynkowych i omówienia wyzwań, jakim odpowiadać muszą sprzedawane dziś w Polsce technologie IT.

Sesja otwierająca tegoroczną, drugą edycję konferencji ABC Data Technology Trends była okazją do podsumowania niemal 30-letnich doświadczeń na rynku dystrybucji rozwiązań IT. „Gdy zaczynaliśmy, komputery nie były powszechne, o zakupach bez wychodzenia z domu myśleli jedynie pisarze science-fiction, a gadżety na kształt naszych smartfonów pojawiały się co najwyżej filmach. Funkcjonowaliśmy w jednym kraju, w ofercie mieliśmy 550 produktów, w które zaopatrywaliśmy sześćdziesięciu resellerów” – mówił podczas sesji otwierającej konferencję Andrzej Kuźniak, wiceprezes zarządu ABC Data. „Dziś ABC Data to według twórców raportu ITwiz Best 100 największa firma IT w Polsce, a zdaniem czytelników magazynu CRN również najlepszy dystrybutor IT w naszym kraju. Jesteśmy prekursorem stosowania rozwiązań e-commerce, zaś w ofercie mamy ponad 80 tysięcy produktów. Obsługujemy ponad 13 tysięcy resellerów w ośmiu krajach Europy Środkowo-Wschodniej. I to właśnie specjalnie dla nich stworzyliśmy ABC Data Technology Trends” – podkreślał.

Technologiczne wyzwania i potrzeby gospodarki

Gościem specjalnym tegorocznej konferencji ABC Data Technology Trends była m.in. Anna Streżyńska, prezes zarządu firmy MC2 Solutions i była minister cyfryzacji, która omówiła m.in. związane z technologiami IT wyzwania towarzyszące rozwojowi polskiej gospodarki. „Na przełomie mojej poprzedniej roli ministra cyfryzacji oraz obecnej funkcji w świecie biznesu chcę podkreślić, że stoją przed nami fundamentalne zagadnienia, które warunkują funkcjonowanie gospodarki w realiach cyfrowych” – mówi Anna Streżyńska. Jej zdaniem rosnącą rolę technologii w światowej gospodarce dobrze obrazuje systematyczny wzrost obrotów firm technologicznych, które pod względem łącznych przychodów coraz częściej wyprzedzają przedsiębiorstwa z sektora finansowego. „Wszystkie sektory staja się coraz bardziej przesycone technologią. Paliwem współczesnej gospodarki stają się dane, które mają charakter publiczny i są generowane przez konsumentów. Tego rodzaju zbiory danych stanowią ogromny zasobów, który może być siłą napędową współczesnego biznesu” – uważa Anna Streżyńska. Według niej dane stają się wartością, która powinna stanowić tło wszystkich podejmowanych dziś decyzji biznesowych.

Sprawia to jednocześnie, że w coraz większym stopniu to właśnie o dane oraz możliwość ich efektywnego gromadzenia, przetwarzania i wykorzystywania powinny zabiegać organizacje biznesowego. „Mamy do czynienia ze zmianami, które już nie tylko dotyczą biznesu, ale przede wszystkim dotykają szerokich struktur społecznych, niejako wciągając i biznes i społeczeństwo obywateli w przemiany, które stają się ich udziałem. Nie tylko biernym, lecz także czynnym” – mówi Anna Streżyńska. „Wszyscy korzystamy dziś z produktów cyfrowych, jednak coraz częściej stają przed nami wyzwania związane z opanowaniem zmieniających się technologii cyfrowych. Wyzwania, które warunkują naszą konkurencyjność na rynku pracy” – dodaje.

Wśród wyzwań technologicznych wpływających na funkcjonowanie polskich przedsiębiorstw w najbliższych miesiącach i latach Anna Streżyńska wymieniła m.in. aspekty związane z wykorzystaniem analityki Big Data, sztucznej inteligencji, Internetu Rzeczy, sieci 5G, nowoczesnych platform komunikacyjnych, przetwarzania brzegowego, a także technologii Blockchain. Bardzo istotne będą też zagadnienia związane z koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa danych osobowych, rozwojem e-tożsamości, a także wdrożeniem i upowszechnieniem nowych metod uwierzytelniania.

Podczas swojego wystąpienia Anna Streżyńska podsumowała też charakter projektów realizowanych przez Ministerstwo Cyfryzacji w latach 2015 – 2017. „Skupiliśmy się na tym, żeby skracać dystans, który pod względem dostępu do nowych technologii dzieli Polskę od bardziej rozwiniętych krajów. Istotnym działaniem były też kwestie związane z bezpieczeństwem. Korzystaliśmy przy tym ze sprawdzonych wzorców – obserwowaliśmy m.in. duże inicjatywy biznesowe i to na ich wzór staraliśmy się realizować projekty w ministerstwie” – podkreślała.

Rekordowo dobre nastroje

O trendach w zakresie sprzedaży rozwiązań IT na polskim rynku mówił z kolei Maciej Piekarski, Senior Product Manager ICT w GfK Polonia. Jego zdaniem w Polsce nastroje konsumenckie i biznesowe znajdują się obecnie na rekordowo wysokich poziomach. Stwarza to dobra sytuację do rozwoju poszczególnych rynków. „W przypadku rynku konsumenckiego, tracą niemal wszystkie tradycyjne segmenty branży. W ujęciu wartościowym rośnie natomiast sprzedaż smartfonów. Już dziś, co druga złotówka wydana na elektronikę konsumencką to wydatek na zakup smartfona” – mówi Maciej Piekarski. Według niego szczególnie dynamicznie rozwija się też światowy rynek urządzeń typu smart.

Wśród wyzwań technologicznych wpływających na funkcjonowanie polskich przedsiębiorstw w najbliższych miesiącach i latach Anna Streżyńska wymieniła m.in. aspekty związane z wykorzystaniem analityki Big Data, sztucznej inteligencji, Internetu Rzeczy, sieci 5G, nowoczesnych platform komunikacyjnych, przetwarzania brzegowego, a także technologii Blockchain. Bardzo istotne będą też zagadnienia związane z koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa danych osobowych, rozwojem e-tożsamości, a także wdrożeniem i upowszechnieniem nowych metod uwierzytelniania.

W odniesieniu do rynku biznesowego z przeprowadzonych przez GfK analiz wynika, że wiodącymi w tym segmencie zagadnieniami pozostają: chmura obliczeniowa, Internet Rzeczy, smart home, wirtualna i rozszerzona rzeczywistość, a także – cyfrowa transformacja, bezpieczeństwa IT oraz usługi zarządzalne. Z przeprowadzonych analiz wynika też, że polską branżę IT cechuje duży potencjał wzrostu. „Na pewno będzie się rozwijać to Internet Rzeczy połączony z siecią 5G, a także zarządzanie danymi. Nie tylko jeśli chodzi o magazynowanie i backup danych, lecz także ich przetwarzanie i analizę” – mówi Maciej Piekarski. W kontekście rynku konsumenckiego obserwowany jest m.in. dynamiczny wzrost sprzedaży nowoczesnych smartfonów, które w wielu zastosowaniach przejmują rolę bardziej tradycyjnych rodzajów elektroniki użytkowej – w tym m.in. telewizorów, czy komputerów.

Problemy cyfrowej transformacji

Gościem specjalnym konferencji ABC Data Trends był także Thorsten Stiller, Senior Sales Enablement Manager na region EMEA w firmie Dell EMC. Jego wystąpienie poświęcone było podsumowaniu niezbędnych w obliczu cyfrowej transformacji zmian w środowiskach IT, a także prezentacji innowacyjnych rozwiązań oraz technologii rozwijanych przez firmę Dell EMC. „Istotą cyfrowej transformacji biznesu jest sytuacja, w której to technologie IT stają się źródłem przewagi konkurencyjnej, budżety na rozwiązania informatyczne nie są postrzegane wyłącznie w rolu kosztowej i w sposób niezależny od poszczególnych działów biznesowych, a funkcjonowanie wykorzystywanego w firmach oprogramowania nabiera krytycznego znaczenia na kształtowania modelu prowadzenia biznesu” – mówi Thorsten Stiller. Według niego, zmiany niezbędne dla efektywnego i pełnego wdrażania cyfrowych zmian dotykają wielu obszarów funkcjonowania organizacji, w tym zarówno sposobu prowadzenia biznesu, miejsc pracy, ale też infrastruktury IT i stacji roboczych. Cyfrowa transformacja wymaga również nowego podejścia do kwestii bezpieczeństwa.

W praktyce, chęć przeprowadzenia cyfrowej transformacji na szeroką skalę wymagać ma więc m.in. wykorzystania nowoczesnych rozwiązań także na poziomie centrów danych. „W obliczu rosnącej skali wykorzystania nowych technologii w biznesie oraz ich nowego znaczenia niezbędnym sposobem na zapewnienie szeregu usprawnień procesowych staje się automatyzacja działania i obsługi rozwiązań IT” – dodaje Thorsten Stiller. Jego zdaniem bardzo istotnym elementem rozwoju firmowych środowisk IT powinna być też kwestia zapewnienia otwartości na model chmury obliczeniowej w ujęciu multi-cloud.

Konferencji ABC Data Technology Trends towarzyszyły też liczne prezentacje produktowe i wykłady merytoryczne. O swoim podejściu do potrzeb rynkowych, a także o szczegółach oferowanych rozwiązań mówili m.in. przedstawiciele firm, takich jak: Dell EMC, Intel, Microsoft, Xiaomi, Cisco, Acer, Canon, Candy czy Philips. Uczestnicy konferencji ABC Data Technology Trends mogli też zapoznać się z rozwiązaniami partnerów ABC Data w praktyce. W części wystawienniczej konferencji swoje rozwiązania prezentowało kilkudziesięciu dostawców. Prezentowano m.in. rozwiązania z obszaru IT i elektroniki użytkowej, w tym rozwiązania serwerowe i kopracyjne, urządzenia mobile, rozwiązania wydruku, komputery, ale też akcesoria IT oraz sprzęt AGD/RTV.

Tagi

Podobne

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

1 thought on “ABC Data przybliża najnowsze trendy, wyzwania i rozwiązania IT”