AplikacjeRynek

Adobe kupuje konkurenta. Za platformę Figma zapłaci 20 mld USD

Ogłoszona w połowie września umowa oznacza, że Adobe zamierza przejąć jednego z najpoważniejszych konkurentów na rynku rozwiązań wspierających projektowanie graficzne. Finansowany w gotówce i akcjach Adobe zakup będzie największą tego typu w historii firmy. Co ciekawe, jak donosi Reuters, na wieść o przejęciu firmy Figma wartość akcji Adobe spadła o ponad 30 mld USD.

Adobe kupuje konkurenta. Za platformę Figma zapłaci 20 mld USD

Figma, to dostępne w formie aplikacji webowej rozwiązanie wspierające m.in. zespołowe projektowanie oraz prototypowanie warstwy UI/UX. Platforma Figma wspiera zarówno sam proces kreacji, jak i zespołowe podejmowanie decyzji na zasadzie tzw. burz mózgów i dobrze sprawdza się m.in. w rozproszonych i wielodomenowych zespołach projektowych. Rozwijana od 2012 roku platforma Figma cieszy się popularnością m.in. w branży technologicznej. Do grona klientów firmy Figma należą m.in. firmy, takie jak Netflix, Dropbox, Uber, Microsoft, czy Zoom Video Communications.

Zdaniem przedstawicieli firmy Adobe, zakup firmy Figma pozwoli m.in. na wzmocnienie pozycji rynkowej Adobe wskutek rozszerzenia możliwości dotychczasowych rozwiązań o nowe funkcje z zakresu pracy zespołowej. Rozwiązania znane z platformy Figma mają bowiem wpisywać się w potrzeby związane m.in. z upowszechnieniem pracy zdalnej i hybrydowej. Można więc zakładać, że docelowo wybrane funkcje platformy Figma znajdą zastosowanie m.in. w ramach flagowych produktów Adobe.

Co jednak ważne, w dzień po ogłoszeniu transakcji wartość akcji Adobe spadła o 17%. Według informacji agencji Reuters, udziałowcy amerykańskiego koncernu w dużej mierze zgadzają się, że decyzja o przejęciu Figma jest racjonalna i wpisuje się w przyjętą strategię Adobe, jednak zdecydowanie negatywnie oceniają wartość transakcji. Warto dodać, że podczas ostatniej, ubiegłorocznej rundy finansowania firmy Figma, jej wartość oszacowano na ok. 10 mld USD.

Przedstawiciele kierownictwa Adobe podkreślają jednak, że do 2025 roku wartość całkowitego rynku docelowego (TAM, Total Addressable Market) dla rozwiązań Figma sięgnie 16,5 mld USD. Kwota ta obejmuje m.in. rozwiązania do projektowania, pracy zespołowej oraz whiteboardingu. Z kolei integracja wybranych funkcji rozwiązań Figma i Adobe przełożyć ma się na dodatkowe wzrosty sprzedaży.

Transakcja przejęcia firmy Figma ma zostać sfinalizowana w 2023 roku. Po jej zamknięciu, firma Figma ma zachować niezależność operacyjną. Co ciekawe, zawarta w ubiegłym tygodniu umowa zakłada, że strona, która zdecyduje się wycofać z porozumienia będzie musiała zapłacić drugiej stronie odszkodowanie sięgające miliarda dolarów.

Zakup firmy Figma to najdroższa transakcja tego rodzaju w 40-letniej historii koncernu Adobe. Dotychczas najbardziej kosztownym przejęciem Adobe był sfinalizowany w 2018 roku zakup firmy Marketo.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *