ProgramowaniePolecane tematy

Co 3. kobieta w IT przebranżowiła się do świata nowych technologii

To wyniki nowego raportu No Fluff Jobs „Kobiety w IT”, który już po raz kolejny – z okazji Dnia Kobiet – sprawdził sytuację kobiet w branży IT w Polsce i przeprowadziło badanie wśród już w niej pracujących oraz tych, które planują do niej wkroczyć, by dowiedzieć się więcej na temat ich zarobków, warunków pracy i oczekiwań względem pracodawców. Wynika z niego m.in., iż 34% respondentek, które trafiły do świata IT, zdobywało wiedzę poza studiami informatycznymi. I co ciekawe, prawie 60% uczestniczek badania mogło liczyć w 2020 roku na podwyżkę wynagrodzenia.

Co 3. kobieta w IT przebranżowiła się do świata nowych technologii

Z badania przeprowadzonego przez No Fluff Jobs jasno wynika, że dla kobiet nie ma rzeczy niemożliwych” – mówi Magdalena Gawłowska-Bujok, współzałożycielka i Chief Operating Officer, No Fluff Jobs. “Kobiety coraz chętniej decydują się na zmianę branży i rozwijanie swoich umiejętności w pracy z nowymi technologiami, a ich zaplecze zawodowe i wykształcenie okazują się bardzo różnorodne. Co równie istotne, są zdeterminowane, by zdobywać wiedzę technologiczną, ucząc się samodzielnie lub decydując się na uczestnictwo w specjalistycznych kursach” – dodaje.

Jak kobiety zaczynają swoją przygodę z IT

Przeprowadzone przez No Fluff Jobs badanie dowiodło, iż zarówno kobiety, które już pracują w branży IT jak i te, które planują się w niej rozwijać, są dobrze wykształcone. Aż 61%. z nich ukończyło studia magisterskie, a niecałe 30% studia licencjackie i inżynierskie. Choć, jeśli chodzi o grupę już pracujących w IT respondentek, 28% studiowało na kierunkach informatycznych i pokrewnych, to aż 22% zadeklarowało, iż zdobywało wiedzę technologiczną samodzielnie, a 12% uczestniczyło w kursach IT. Oznacza to, że 34% kobiet w IT zdobywało wiedzę poza  studiami informatycznymi.

Co 3. kobieta w IT przebranżowiła się do świata nowych technologii

Ponadto jeśli chodzi o kobiety, które deklarują chęć pracy w branży nowych technologii, najliczniejszą grupę stanowią te, które pracują obecnie branżach takich jak bankowość i finanse, sprzedaż, marketing, inżynieria i przemysł, a nieco mniejszą kobiety zatrudnione w sektorach dziennikarstwo i edukacja. Co ciekawe, prawie połowa respondentek z tej właśnie grupy odpowiedziała, iż zdobywa wiedzę z zakresu IT samodzielnie, a 25% uczestniczyła w kursach specjalistycznych.

Testing i Java najpopularniejsze wśród kobiet w IT

W obecnej edycji badania najpopularniejszą specjalizacją wśród kobiet pracujących w IT jest Testing (16%), zostawiając Frontend i Backend (po 12%) na drugiej i trzeciej pozycji. Tuż za nimi znalazły się kolejno Fullstack (8%), UX/UI (8%), Project Management (8%) oraz Analiza Biznesowa (6%). Najmniej popularnymi okazały się specjalizacje związane z IT Support (4%), czyli DevOps, Administracja IT, Security i Embedded, a także Product Management (3%).

Co 3. kobieta w IT przebranżowiła się do świata nowych technologii

Z kolei, jeśli chodzi o znajomość języków programowania oraz frameworków, najwięcej ankietowanych kobiet wskazało Javę (15%). Na miejscu drugim znalazł się Javascript (12%), a na kolejnych pozycjach Python oraz SQL (po 11%). W przypadku kobiet, które dopiero zamierzają rozwijać się w branży nowych technologii, jako najbardziej pożądane specjalizacje wskazują dziedzinę UX/UI (15%), a następnie Testing (11%), Project Management i Frontend (po 10%).

Zarobki ważne, choć atmosfera w miejscu pracy na pierwszym miejscu

Według badania, oczekiwania finansowe większości specjalistek IT są większe niż ich realne wynagrodzenia. Podczas gdy widełki juniorek rozpoczynających pracę w IT, zamykają się w przedziale 3000-4000 złotych netto, wymarzona ich pensja wynosi 5000-6000 złotych netto. Z kolei kobiety z doświadczeniem zawodowym w IT na poziomie średnio zaawansowanym (mid/regular) zarabiają średnio 5000-6000 złotych netto, przy czym ich oczekiwania to 10 000 – 15 000 złotych netto.

Okazuje się jednak, że choć dobre zarobki dla kobiet pracujących w branży IT są ważne (65%), największą wartością w miejscu pracy jest dla nich atmosfera – została ona wskazana przez aż 66% respondentek. Równie ważny jest dla nich rozwój osobisty oraz możliwość uczestnictwa w ciekawych projektach. Z kolei dla kobiet, które dopiero decydują się na zmianę branży, największą wartością są zadowalające zarobki, ale wiele z nich wskazuje również na rozwój osobisty.

Wyniki przeprowadzonego przez nas badania nie pozostawiają wątpliwości – coraz więcej kobiet decyduje się na przejście do branży IT” – mówi Magdalena Gawłowska-Bujok. “Bardzo cieszy również fakt, iż zdecydowana większość kobiet pracujących w branży IT czuje się spełniona w obecnym miejscu pracy. I, co zaskakujące, odsetek kobiet (35%), które zadeklarowały, iż nie realizują się w nim, jest niemal taki sam, jak odsetek tych, które w ubiegłym roku je zmieniły (34%), co jest bardzo pozytywnym trendem i pozwala wnioskować, że kobiety aktywnie poszukują rozwiązań i podążają za swoimi zawodowymi potrzebami” – dodaje.

Co 3. kobieta w IT przebranżowiła się do świata nowych technologii

A powodów do satysfakcji może być wiele. Jak wynika bowiem z badania, aż 81% kobiet pracujących w IT zadeklarowało, iż w swoim obecnym miejscu pracy ma możliwość awansu, a otrzymało go 37%. Zdecydowana większość badanych deklaruje, iż piastuje stanowisko specjalistki (67%), ale już 18% kieruje zespołem jako liderka lub menedżerka.

Branża IT daje ogromne możliwości w kwestii rozwoju osobistego – jak pokazało nasze tegoroczne badanie, ponad 80% ankietowanych przyznało, iż ma możliwość awansu w strukturach swojej firmy. Rozwój umiejętności miękkich to zatem klucz nie tylko do lepszego zrozumienia potrzeb klienta i pracy w zespole, ale także zdobywania kolejnych szczebli kariery. To duży zastrzyk motywacji dla kobiet, które dopiero wkraczają do świata IT – zapytane o to, jakie umiejętności nietechniczne nabyły w swoich dotychczasowych branżach, odpowiedziały, iż jest to m.in. umiejętność pracy w grupie, nastawienie na rozwiązywanie problemów czy zdolności analityczne, bardzo cenione wśród pracodawców z branży IT” – mówi Marta Steiner, Head of Product & Marketing, No Fluff Jobs.

Kobiety zmieniają pracę, bo potrzebują nowych wyzwań, choć początki bywają trudne

Najczęstszym powodem zmian pracy wśród profesjonalistek pracujących w branży nowych technologii? Okazuje się, że prawie 30% z nich wskazało potrzebę nowych wyzwań. Motorem zmian pracy okazały się w dużej również panująca w firmie atmosfera (15%) i niezgodne z oczekiwaniami zarobki (13%), ale wskazano również m.in. utratę miejsca pracy (12%) oraz brak poczucia stabilizacji zatrudnienia (9%).

Jak wynika z badania No Fluff Jobs, kobiety spotykają się z kilkoma przeszkodami i wyzwaniami na początku swojej przygody z branżą IT. Okazuje, że prawie 40% z nich ma trudności ze znalezieniem odpowiedniej oferty pracy, a 34% nie wie, od czego zacząć oraz jakiej specjalizacji zacząć swoją przygodę z branżą (26%), borykają się także z mentalną barierą lęku przed zmianą obecnej (24%). Część z nich twierdzi również, iż koszty kursów i materiałów do nauki programowania są zbyt drogie (23%).

Jak wynika z badania No Fluff Jobs, kobiety spotykają się z kilkoma przeszkodami i wyzwaniami na początku swojej przygody z branżą IT. Okazuje, że prawie 40% z nich ma trudności ze znalezieniem odpowiedniej oferty pracy, a 34% nie wie, od czego zacząć oraz jakiej specjalizacji zacząć swoją przygodę z branżą (26%), borykają się także z mentalną barierą lęku przed zmianą obecnej (24%). Część z nich twierdzi również, iż koszty kursów i materiałów do nauki programowania są zbyt drogie (23%).

Pomimo iż co trzecia wkraczająca do świata IT nie wie, od czego zacząć swoją przygodę z nowymi technologiami, badanie pokazuje, iż kobiety dostrzegają także wiele szans i możliwości. Aż 62% ankietowanych z tej grupy wskazuje, iż w sieci dostępnych jest wiele materiałów, które są łatwo dostępne i co pomaga w nauce. Drugim największym motywatorem są również inne osoby, które podjęły pracę w branży IT (38%).

Tegoroczne badanie No Fluff Jobs pokazało, iż kobiety dostrzegają szanse, jakie niesie za sobą praca w branży IT – 38% z nich dostrzega zapotrzebowanie na specjalistów IT na rynku. Jako jedną z szans wskazują także łatwość w przyswajaniu wiedzy i zdobywaniu umiejętności potrzebnych w branży nowych technologii. Pokazuje to, iż kobiety są świadome realiów rynkowych oraz kształtujących się na nim trendów” – podsumowuje Magdalena Gawłowska-Bujok.

Badanie zostało przeprowadzone w lutym 2021 roku na grupie 2650 kobiet z branży IT oraz tych, które deklarowały chęć rozpoczęcia pracy w tym sektorze. Deklarowane i oczekiwane wynagrodzenia w badaniu dotyczą stawek netto.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *