BiznesCDO

Czy Blockchain okaże się sposobem na uproszczenie globalnej logistyki?

Koncern Moller-Maersk uruchomił projekt mający na celu wykorzystanie rejestrów Blockchain na potrzeby obsługi międzynarodowych procesów transportowych. Rozwijane we współpracy z firmą IBM rozwiązanie ma docelowo pełnić rolę globalnego systemu rejestrowania i zarządzania przesyłkami – początkowo tymi, transportowanymi drogą morską.

Czy Blockchain okaże się sposobem na uproszczenie globalnej logistyki?

Przedstawiciele obu firm wyjaśniają, że w branży logistycznej często problematyczne okazuje się ograniczone wykorzystanie na szeroką skalę potencjału nowych technologii – choć w centrach logistycznych wdrażane są coraz bardziej nowoczesne systemy zarządzania ładunkiem, transportem i spedycją, to w skali globalnej nie istnieje spójny system potrafiący nadzorować przesyłki w sposób niezawodny i wygodny dla użytkowników. W wielu przypadkach wciąż niezbędne jest ręczne wypełnianie i przesyłanie dokumentów spedycyjnych. Sprawia to, że zarządzanie dużą liczbą przesyłek staje się procesem bardzo złożonym i zbiurokratyzowanym – w szczególności dotyczy to spedycji międzynarodowej oraz dokumentów związanych z transportem pomiędzy państwami lub strefami ekonomicznymi.

Przedstawiciele duńskiego koncernu wyjaśniają też, że w obsługę przeciętnego ładunku płynącego ze wschodniej Afryki do Europy zaangażowanych jest ok. 30 różnych osób i organizacji, którzy muszą łączenie przeprowadzić ok. 200 różnych kroków procesowych i działań komunikacyjnych – w tym, wysłać/odebrać e-mail, zadzwonić, wypełnić formularz – aby transport w ogóle się odbył. Z deklaracji przedstawicieli firmy Maersk wynika, że koszty realizacji tak złożonych i rozproszonych procesów są ogromne. Obecnie na przygotowanie dokumentacji i dopełnienie różnego rodzaju formalności przeznacza się kwoty stanowiące średnio ok. 20 proc. rzeczywistej wartości ładunku.

Przeczytaj również
Rimini Street zapowiada wzmocnienie obecności na polskim rynku

Rozwiązanie bazujące na technologii Blockchain ma pozwolić na uporządkowanie i uproszczenie tego typu procesów, co pozwoli na zmniejszenie kosztów obsługi transportu. Ma też ułatwić funkcjonowanie firm i instytucji zaangażowanych w obsługę transportu morskiego. Stosowna platforma aplikacyjna ma zostać uruchomiona jeszcze w tym roku. Co ciekawe, prace nad nowym rozwiązaniem są realizowane w ramach joint venture utworzonego przez koncerny Maersk oraz IBM.

Przedstawiciele zespołu projektowego liczą na to, że do wdrożenia i wykorzystania nowego rozwiązania na szeroką skalę uda się przekonać m.in. firmy transportowe, giełdy towarowe, przewoźników, władze celne, czy operatorów portów. Efektywność nowej platformy będzie bowiem zależna od skali i systematyczności jej użycia. Gdyby to faktycznie się udało, problem chaosu na rynku przewozów morskich mógłby zostać znacząco zredukowane – faktem jest bowiem, że Blockchain zapewnia niezawodny, w pełni transparenty oraz łatwo dostępny mechanizm nadzorowania i przeglądania wszelkich transakcji. Maersk informuje, że już teraz zainteresowanie korzystaniem z ich systemu wyraziły m.in. służby celne i porty z USA, Singapuru, Holandii oraz chińskiej prowincji Guangdong, a także wiele firm działających w branży transportowej.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *