Pomysł z PolskiStartupyRynek

Doctor.One – platforma stałej opieki medycznej, na której każdy pacjent ma swojego zaufanego lekarza

Startup Doctor.One został niedawno laureatem konkursu #Nephrohero – Wyścig z niewidzialnym wrogiem i otrzyma grant w wysokości 400 tys. zł od firmy AstraZeneca. Środki te przeznaczy na rozwój oraz wdrożenie pilotażowego rozwiązania, które powinno pomóc pacjentom z przewlekłą chorobą nerek (PChN). Wcześniej warszawska spółka pozyskała 2,1 mln euro m.in. od niemieckiego funduszu Atlantic Labs (w rundzie uczestniczył również fundusz Movens Capital) na rozbudowę platformy stałej opieki medycznej, pełniącej funkcję prywatnego gabinetu lekarskiego, na której każdy pacjent ma swojego zaufanego lekarza, a każdy lekarz ma przestrzeń, by dbać o zdrowie swoich pacjentów i budować z nimi partnerskie relacje.

Doctor.One – platforma stałej opieki medycznej, na której każdy pacjent ma swojego zaufanego lekarza
Zespół Doctor.One z inwestorami

Zwycięstwo w konkursie powstałym z inicjatywy Warsaw Health Innovation Hub (WHIH), poza wspomnianym grantem, gwarantuje Doctor.One także wsparcie konsultacyjne przy realizacji mającego potrwać około roku projektu ze strony publicznej oraz EIT Health InnoStars. Startup, działając w konsorcjum z siecią laboratoriów ALAB oraz Centrum Value-Based Healthcare Uczelni Łazarskiego, zamierza zaangażować lekarzy rodzinnych (POZ) oraz specjalistów nefrologii do zaprojektowania modelu spersonalizowanej, stałej opieki dla osób z ryzykiem lub wczesnym stadium PChN i przetestowania go na grupie 100 pacjentów.

Szczegóły projektu PChN

Początkowo uczestnicy projektu otrzymają kompleksowy przegląd zdrowia, w tym uzgodniony z zespołem medycznym pakiet badań, a następnie zostaną objęci stałą opieką prowadzoną przez zaufanego lekarza, w ramach platformy Doctor.One. W razie potrzeby pacjenci będą mieli również dostęp do konsultacji telefonicznych, w formie czatu lub wideorozmowy, a także podczas wizyt stacjonarnych w gabinecie lekarza. Następnie, po dziewięciu miesiącach opieki, uczestnicy projektu otrzymają ponowny przegląd zdrowia i badania kontrolne. Jak zapowiadają przedstawiciele Doctor.One, na podstawie tego pilotażu opracowane zostaną założenia oraz rekomendacje do dalszych działań, a także do wdrożenia takiego podejścia do podstawowej opieki medycznej w Polsce.

„Nasz projekt zakłada objęcie osób z grupy ryzyka oraz we wczesnych stadiach PChN zindywidualizowaną, bezpośrednią i stałą opieką lekarza, który zna pacjenta. Taki model opieki pozwoli lekarzom na bieżąco wspierać pacjentów we wprowadzaniu zmian w stylu życia oraz w razie potrzeby – szybko interweniować medycznie. Wierzymy, że w ten sposób medycy mogą spowolnić postępy choroby” – powiedział Tomasz Rudolf, współzałożyciel i prezes Doctor.One.

Dodał on również, iż obecny model opieki medycznej opiera się na anonimowych i reaktywnych, inicjowanych przez pacjenta wizytach lekarskich, pomiędzy którymi pacjenci pozostają często sami z pytaniami i wyzwaniami, jakie wiążą się z chorobą lub próbą zmiany stylu życia. „Przypadkowe konsultacje z innymi lekarzami zaburzają ciągłość opieki oraz utrudniają specjalistom proaktywne prowadzenie pacjentów z PChN i monitoring efektów terapii. Nasz projekt może rozwiązać ten problem” – wskazał.

W Polsce na PChN cierpi ponad 4 mln osób, ale tylko 200 tys. z nich to pacjenci z postawioną diagnozą. Jest to druga najczęstsza choroba przewlekła w kraju, która nieleczona może prowadzić nawet do niewydolności nerek. „Liczymy, że zwycięski projekt, dzięki naszemu wsparciu, znajdzie powszechne zastosowanie w opiece medycznej zwiększając tym samym dostęp do właściwej i wczesnej diagnostyki dla milionów Polaków. Pierwszych efektów i rekomendacji spodziewamy się jesienią 2023 roku, choć w międzyczasie będziemy aktywnie wspierać zwycięski zespół” – skomentował Wiktor Janicki, prezes AstraZeneca Pharma Poland, inicjatora i fundatora konkursu.

Dodajmy, że w ocenę innowacyjnego projektu Doctor.One zaangażowani byli eksperci m.in. Ministerstwa Zdrowia, Agencji Badań Medycznych, Narodowego Funduszu Zdrowia, Centrum e-Zdrowia, Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych czy Urzędu Patentowego.

Jak działa platforma stałej opieki medycznej Doctor.One?

Podstawą świadczonej opieki zdrowotnej w rozwijanym obecnie modelu platformy Doctor. One są „obchody” lekarskie online, podczas których medycy przy pomocy czatu lub rozmowy telefonicznej odpowiadają na wiadomości od swoich pacjentów, lub kontaktują się z nimi proaktywnie, by sprawdzić postępy leczenia. Za pośrednictwem aplikacji mogą również zaplanować wizytę stacjonarną czy zlecić wykonanie badań. Doctor.One funkcjonuje jako przychodnia, w związku z tym lekarze mają również możliwość wystawienia e-recepty, zwolnienia lekarskiego czy skierowania. Co istotne, tylko pacjent i jego zaufany lekarz mają dostęp do karty pacjenta, danych medycznych oraz historii wzajemnej komunikacji. Ponadto lekarze mają pełną kontrolę nad czasem poświęcanym pacjentom, a także zakresem i ceną abonamentu. Ustalają oni jego wysokość indywidualnie biorąc pod uwagę potrzeby i oczekiwania danego pacjenta. W zależności od specjalizacji i zakresu opieki miesięczny koszt takiego abonamentu waha się od kilkudziesięciu do kilkuset złotych.

„Model opieki polegający na płaceniu za pojedyncze wizyty jest przestarzały i prowadzi do gorszej dostępności świadczeń zdrowotnych. Unikalne podejście Doctor.One umożliwia pacjentom pozostawanie z zaufanymi lekarzami w bliższej relacji i zwiększa liczbę usług zdrowotnych, świadczonych online lub za pośrednictwem telefonu, tym samym pozytywnie wpływając na wydolność systemu oraz wygodę pacjentów. Cieszymy się, że możemy wesprzeć zespół w jego misji, którą jest zapewnienie dostępu do aplikacji pacjentom na całym świecie” – skomentował Daniel Niemi, dyrektor w renomowanym berlińskim funduszu VC Atlantic Labs, który jak już wspomniano w rundzie seed, wspólnie z Movens Capital, zainwestował w rozwiązanie Doctor.One 2,1 mln euro. Warto również zaznaczyć, że do tej pory Atlantic Labs zainwestował już w ponad 130 spółek o globalnym potencjale, m.in. Soundcloud, Zenjob, Clue, Choco, GetYourGuide czy Omio.

Dodajmy też, że była to kolejna inwestycja Movens Capital, znanego z kilkudziesięciu inwestycji w regionie CEE, m.in. w Vue Storefront, Packhelp czy StethoMe, w spółkę. Fundusz ten jako pierwszy uwierzył w ambitną wizję startupu i w rundzie pre-seed wyłożył 2 mln zł.

Pozytywny feedback ze strony lekarzy

Obecnie z rozwiązania Doctor.One korzysta ponad 100 lekarzy ponad 30 specjalizacji – od medycyny rodzinnej i pediatrii, przez ginekologię oraz alergologię, po endokrynologię, hematologię czy neonatologię. „Zarówno od medyków, jak i pacjentów otrzymaliśmy pozytywny feedback na temat naszego modelu stałej opieki zdrowotnej, opartej na bezpośredniej relacji z zaufanym lekarzem. Co więcej, nasze dane pokazują, że już po miesiącu współpracy z nami przychody niektórych lekarzy wzrastają nawet o 20% przy zachowaniu podobnej liczby godzin pracy. Dzięki zwiększeniu decyzyjności lekarzy w kontekście czasu jaki poświęcają pacjentom i formy kontaktu, są oni w stanie efektywniej zarządzić swoim cennym czasem, jednocześnie zapewniając unikalną na rynku ciągłość opieki” – stwierdził Tomasz Rudolf, CEO Doctor.One.

Jak wskazała Katarzyna Hajduk, lekarka medycyny rodzinnej: „W Doctor.One model opieki oparty jest na kontakcie z pacjentem, który jest nam zanany, a stworzone w ramach platformy narzędzia pozwalają pacjentowi na poczucie bezpieczeństwa ze względu na możliwość stałego kontaktu z lekarzem. Lekarzowi dają natomiast komfort kontroli nad tymi kontaktami i pozwalają na rozwiązywanie problemów medycznych w czasie wygodnym i ściśle określonym przez niego samego. Dlatego według mnie te dwa aspekty znacząco wyróżniają tę aplikację spośród innych dostępnych na rynku modeli opieki telemedycznej”.

Rozbudowa zespołu i platformy

W kwietniu br. do spółki na stanowisko Chief Technology Officer dołączył Jan Namedyński. Wcześniej był on m.in. Head of Global Digital Innovation Lab w Avon oraz CTO w Spark & Mortar, inkubatorze nowych biznesów grupy USP.

„Niedawno uruchomiliśmy nową funkcję w aplikacji – konta rodzinne, będącą odpowiedzią na potrzeby głównie lekarzy rodzinnych, pediatrów i geriatrów. Dzięki nim jeden specjalista będzie mógł objąć opieką całą rodzinę” – powiedział Jan Namedyński.

Nowatorski pomysł wirtualnej przychodni, w której to lekarze zapraszają pacjentów, których chcą objąć opieką, docenili już jurorzy konkursu Start-up Challenge 2022, towarzyszącego Europejskiemu Kongresowi Gospodarczemu. Przyznali oni spółce tytuł laureata w kategorii Health & Biotechnology.

Plany na przyszłość

Zdobyte do tej pory dwie rundy inwestycyjne mają ułatwić startupowi dalszy rozwój aplikacji w celu jeszcze lepszego dopasowania jej do potrzeb lekarzy i pacjentów, ale także pozwolić mu na rozpoczęcie ekspansji na rynkach europejskich. Zwłaszcza, że taki model opieki jest unikatowy na rynku, co oznacza, że póki co startup nie ma bezpośredniej konkurencji.  Doctor.One wciąż buduje także zespół lekarzy – jeszcze w tym roku zamierza mieć ich około tysiąca.

Według danych „Digital Health Global Market Report 2022”, w ubiegłym roku globalny rynek digitalowej opieki zdrowotnej wart był ponad 201 mld USD i zgodnie z prognozami w roku 2022 osiągnąć ma wartość blisko 253 mld USD, przy średniorocznym tempie wzrostu na poziomie 25,5% (CARG). Autorzy raportu przewidują również, że rynek ten będzie rósł w przyszłości w tempie 24%.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *