PracaRynek

Dwie na trzy kobiety nie są zadowolone ze swoich zarobków

Z kolei co czwarta deklaruje, że ma zdecydowany problem z negocjowaniem wynagrodzenia – tak wynika z najnowszego badania „Bizneswoman Roku: Polki i przedsiębiorczość 2023”. Nawet 45% respondentek na pracę poświęca tygodniowo więcej czasu niż przewiduje pełen etat, a 41% pracuje więcej niż przed rokiem. Dodatkowo okazuje się, że większość badanych prowadzących własną firmę postrzega obecne przepisy prawno-podatkowe jako blokadę. Wspomniany raport towarzyszy XV edycji konkursu Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku.

Dwie na trzy kobiety nie są zadowolone ze swoich zarobków

Z badania wynika, że pod wpływem inflacji znacznie spadły zarobki 18% respondentek, 12% – nieznacznie, a co trzeciej się nie zmieniły. Zarobki co czwartej badanej wzrosły nieznacznie, a jedynie 2% wzrosły znacznie. Aż 64% ankietowanych deklaruje, że ich zarobki nie są dla nich satysfakcjonujące (35% – zdecydowanie nie, 29% – raczej nie). Jedynie co trzecia respondentka uczestnicząca w badaniu jest usatysfakcjonowana ze swoich zarobków.

Wyniki badania wskazują, że aż 58% kobiet przyznaje, że ma problemy z rozmawianiem w pracy o zarobkach, np. negocjowaniem wynagrodzenia (26% – zdecydowanie tak, 32% – raczej tak). Blisko co trzecia ankietowana deklaruje, że nie ma problemu z poruszaniem w pracy tematu wynagrodzenia (10% – zdecydowanie nie, 22% – raczej nie).

“Polacy często mają problem z mówieniem o pieniądzach, wpojono nam, że świadczy to o materializmie i małostkowości. Towarzyszy nam także stereotyp, że ekonomia i finanse to tematy typowo męskie i widać to po odpowiedziach uczestniczek badania towarzyszącego XV edycji konkursu Bizneswoman Roku. Większość respondentek przyznaje, że ma problem z negocjowaniem wynagrodzenia. Najwyższy czas, abyśmy pozbyły się tego szkodliwego przeświadczenia – za solidnie wykonaną pracę, należy się uczciwe wynagrodzenie i rozmowa o nim nie powinna stanowić dla żadnej z nas trudności” – uważa Izabela Tworzydło, dyrektorka Departamentu Komunikacji Korporacyjnej Banku BNP Paribas, partnera kategorii Female Champion of Change.

Dwie na pięć badanych pracuje więcej niż rok temu

Z raportu wynika, że praca w wymiarze większym, niż przewiduje pełen etat, nie jest rzadkością. Nawet 45% ankietowanych spędza w pracy powyżej 40 godzin tygodniowo. Jedynie 36% respondentek pracuje między 30 a 40 godzin. Z roku na rok kobiety pracują coraz więcej – okazuje się, że aż 22% na pracę poświęca znacznie więcej czasu niż przed rokiem, a 19% pracuje nieco więcej. Ponad ⅓ (36%) respondentek pracuje tyle samo, a zaledwie 16% badanych pracuje mniej niż rok temu.

Uczestniczki badania, które już prowadzą swoją firmę, zostały zapytane o to, czy obecnie obowiązujące przepisy prawno-podatkowe odczuwają jako dużą blokadę. Nawet 52% z nich na tak postawione pytanie odpowiedziało „zdecydowanie tak”, a 24% – „raczej tak”. Oznacza to, że w sumie ponad ¾ badanych przedsiębiorczyń w obecnie obowiązujących przepisach prawno-podatkowe widzi ograniczenie. Jedynie 14% ankietowanych nie postrzega obecnych przepisów jako trudność.

“Wyniki przeprowadzonego przez nas badania wskazują, że co czwarta respondentka prowadząca firmę może liczyć na wsparcie finansowe ze strony bliskich. To budujące, choć jednocześnie aż 47% ankietowanych przedsiębiorczyń nie może liczyć na tego typu pomoc. Trudne czasy tworzą silnych ludzi, silni ludzie tworzą dobre czasy – ta sentencja bardzo dobrze obrazuje współczesny wizerunek przedsiębiorczości Polek, które mimo trudności co roku przedstawiają nam swoje niezwykle ciekawe i innowacyjne projekty” – podsumowuje Olga Kozierowska, pomysłodawczyni konkursu Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku.

Przypomnijmy, że konkurs Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku od 15 lat nagradza polskie przedsiębiorczynie oraz liderki i liderów działających na rzecz równości, różnorodności i włączania. Doceniani są także mężczyźni, którzy wspierają kobiety i realizują politykę różnorodności i włączania. Od powstania konkursu wręczono ponad 140 statuetek. Historia pokazała, że laureatki i finalistki poprzednich edycji zyskały nie tylko rozgłos, a przede wszystkim możliwości ogólnopolskiego i międzynarodowego rozwoju, nawiązując wartościowe kontakty i pozyskując inwestorów.

Zgłoszenia konkursowe przyjmowane są do 3 stycznia 2024 roku.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *