BranżaRynek

Google Cloud odnotował w 2020 roku stratę operacyjną w wysokości 5,61 mld USD

Przychody Google Cloud zamknęły się zaś kwotą 13,06 mld USD. To pierwszy raz, kiedy Google ujawnił dochód operacyjny swojego działu odpowiedzialnego za sprzedaż usług cloud computing. W Polsce zaś z początkiem 2021 roku Google powołał nową spółkę Google Cloud Poland, co ma związek z uruchomieniem wiosną tego roku regionu Google Cloud w Warszawie.

Google Cloud odnotował w 2020 roku stratę operacyjną w wysokości 5,61 mld USD

W roku 2019 strata operacyjna firmy wyniosła 4,65 mld USD przy przychodach na poziomie 8,92 mld USD, a w roku 2018 było to odpowiednio -4,35 mld USD i 5,84 mld USD. Tylko w IV kwartale 2020 roku firma straciła 1,24 mld USD przy przychodach 3,83 mld USD. Przychody Google Cloud obejmują zarówno sprzedaż usług Google Cloud Platform, jak i Google Workspace (dawniej G Suite).

Straty mogą wynikać po części ze znaczących inwestycji w rozbudowę infrastruktury na potrzeby – oferowanych przez Google Cloud – usług. Firma inwestuje, aby „dogonić” dwóch, najważniejszych konkurentów oferujących usługi chmury publicznej – Microsoft i Amazon. W 2020 roku ich przychody z usług cloud computing wyniosły odpowiednio 50 mld USD i 45 mld USD.

Przypomnijmy, w 2019 roku Google ogłosił plan powstania w Polsce 9 regionu Google Cloud w Europie. Ma on zostać uruchomiony wiosną 2021 roku. W związku z tym także zapewne w tym roku powołano do życia Google Cloud Poland Sp. z o.o. Całość inwestycji Google w infrastrukturę techniczną w Europie w latach 2007-2019 szacowana była wówczas na ponad 15 mld euro. Na świecie działają już 24 regiony, a powstaje kolejne 5 w Warszawie, Melbourne, Toronto, Delhi i Doha.

Region Google Cloud Warszawa ruszy na początku 2021 roku

Inwestycje w rozwój usług Google Cloud maja na celu dywersyfikację przychodów Grupy Alphabet, które pochodzą głównie z reklamy. Tymczasem w II kwartale 2020 roku po raz pierwszy w historii odnotowały one spadek rok do roku o ponad 8%. W całym roku jednak przychody firmy wzrosły do 182,5 mld USD, z czego na IV kwartał przypadło 56,9 mld USD. W roku 2019 było to 161,9 mld USD i 46,1 mld USD.

Przeczytaj również
LPP wykorzysta chmurę do rozwoju e-commerce i cyfrowej transformacji w obszarze marketingu

Zysk operacyjny ze sprzedaży reklam (przede wszystkim z usług reklamowych w wyszukiwarce i na serwisie YouTube) wyniósł w 2020 roku 54,6 mld USD w porównaniu do 49 mld USD w roku 2019.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *