Cyberbezpieczeństwo

Gracze na celowniku cyberprzestępców

W 2023 roku 3,4 mld graczy wygeneruje przychody w wysokości 187,7 mld USD, wynika z raportu Newzoo. To kwota przewyższająca dochody z kin i muzyki razem wzięte. W tym rozwijającym się uniwersum gier, gdzie każdy piksel może być równie wartościowy, jak prawdziwy dolar, coraz bardziej aktywni stają się cyberprzestępcy.

Gracze na celowniku cyberprzestępców

Gry przestały być domeną młodzieży. Dziś są imperium, które przyćmiewa zarówno świat filmu, jak i muzyki – nawet gdyby połączyć je w jedno, dowodzi raport “Global Games Market Report in 2023”. Jak wskazują badania Newzoo, gry mobilne odpowiadają już niemal za połowę tego rynku (49%). Następne są konsole (30%) i dopiero na trzecim miejscu komputery PC (20%). Analitycy dostrzegają również rosnący potencjał rynku gier wideo. Ich prognozy wskazują, że do 2026 roku sektor ten może osiągnąć przychody rzędu 212,4 mld USD.

Z badania Global Gamer Study 2023, dowiadujemy się natomiast, że w ciągu ostatnich sześciu miesięcy 8 na 10 osób z populacji online zaangażowało się w gry, a nawet 87% sympatyków wirtualnych zmagań wydaje pieniądze na zakup cyfrowych walut lub przedmiotów. Po co? By osiągać lepsze wyniki lub wyróżnić się pośród innych. Wartość takich transakcji może być różna, od kilku centów do nawet 6 mln USD – za tyle sprzedano planetę Calypso w grze online Entropia Universe, co jest najdroższą transakcją tego typu w historii.

“Wirtualne przedmioty mają wartość w prawdziwym świecie, w związku z czym gracze są coraz częściej narażeni na ataki cyberprzestępców” – ostrzega Filip Kałas, dyrektor dywizji w Komputronik. “Zagrożone są nie tylko drogocenne przedmioty, ale także całe konta z grami, a także dane osobowe i finansowe, podpięte do tych profili. Internetowi rabusie mogą skraść naszą tożsamość i wywołać o wiele więcej szkód, niż tylko pozbawić nas dostępu do ulubionej gry” – dodaje.

Nie jest to odosobniony problem, który dotyczy wąskiej społeczności. Jak wynika z raportu 2022 Beyond Identity Survey, 2 na 3 ankietowanych graczy przynajmniej raz padło ofiarą działań hackerów. Najczęściej są to techniki phishingowe, czyli rozwiązania bazujące na inżynierii społecznej i żerujące na zaufaniu (60% ankietowanych padło ofiarą takiego ataku). Średnia „cena”, jaką pokrzywdzeni muszą zapłacić za udany atak hackerski podczas grania wynosi około 330 USD.

Jak się bronić? “Po pierwsze, zawsze korzystaj z aktualnego oprogramowania antywirusowego i regularnie aktualizuj swoje urządzenia. Po drugie, używaj silnych haseł i uwierzytelnienia dwuskładnikowego. Zachowuj ostrożność podczas klikania w linki, zwłaszcza te otrzymane od nieznanych źródeł i bądź świadomy technik phishingowych oraz inżynierii społecznej. Ostatecznie, edukacja i świadomość są kluczem” – podsumowuje Filip Kałas.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *