BranżaRynek

Grupa AB: Blisko 12 mld zł przychodów w roku kalendarzowym 2020

W minionym roku kalendarzowym przychody Grupy AB osiągnęły rekordowy poziom blisko 12 mld zł, podczas gdy zysk netto sięgnął prawie 100 mln zł. Tym samym Grupa rośnie szybciej niż rynek, a zawdzięcza to przygotowaniu na przyspieszenie trendów cyfryzacji oraz mocnemu osadzeniu w e-commerce i wiodącej pozycji na dwóch najszybciej rosnących rynkach geograficznych w Europie w 2020 roku, a więc w Polsce i Czechach – poinformowali przedstawiciele zarządu Grupy.

Grupa AB: Blisko 12 mld zł przychodów w roku kalendarzowym 2020

Dolnośląski dystrybutor, w II kwartale roku finansowego 2020/2021 (okres październik-grudzień 2020 roku), zanotował ponad 4,2 mld zł przychodów. Z kolei wynik EBITDA (70 mln zł) wzrósł o blisko 78%, a wynik netto (53 mln zł) prawie się podwoił. Wypracowanie tych wzrostów to wynik nie tylko dynamicznego powiększenia skali biznesu Grupy AB, ale również istotnego polepszenia rentowności sprzedaży (+0,44% na poziomie EBITDA, +0,42% na poziomie netto) – wskazują przedstawiciele spółki.

„Grupa AB stała się firmą e-commerce, mocno stawiamy na nowe technologie w każdym aspekcie działalności. Jednocześnie zbudowaliśmy trwałe przewagi konkurencyjne dzięki wysoki poziom automatyzacji transakcji handlowych i procesów logistycznych. Wypracowaliśmy wiodącą pozycję w zakresie e-commerce, a także platformy cloud. Stosujemy też sztuczną inteligencję do optymalizacji oferty i podnoszenia rentowności sprzedaży zarówno naszej, jak i naszych klientów” – skomentował Andrzej Przybyło, prezes zarządu Grupy AB

Dzięki narzędziom wykorzystującym uczenie maszynowe i systemom business intelligence, firmie udało się zwiększyć efektywność działu handlowego, a także zoptymalizować zakupy i ofertę handlową. „W zaledwie kilkanaście miesięcy zwiększyliśmy dzienny odsetek sprzedawanych indeksów towarowych z 20% do ponad 33%. Przyciągnęliśmy też nowych klientów i umocniliśmy się na pozycji lidera rynkowego. Mamy potencjał do dalszego wzrostu marż dzięki dalszej optymalizacji procesów, jak również dzięki wykorzystaniu dźwigni skali działania. Jej zwiększanie będzie z kolei efektem naszych przewag rynkowych oraz dynamiki samego rynku” – powiedział Zbigniew Mądry, członek zarządu, COO w Grupie AB.

Przeczytaj również
Intel: Kierunki rozwoju przetwarzania brzegowego w 2021 roku

Nadrabianie braków w sprzęcie elektronicznych dopiero się rozpoczęło

Z najnowszego badania Social Changes wynika, że w Polsce dopiero jedna czwarta osób zakupiła chociaż jedno urządzenie elektroniczne w związku z przyspieszoną cyfryzacją życia w dobie pandemii. Jednocześnie zaległości w infrastrukturze są olbrzymie, co dobrze ilustruje długoterminowa luka w wydatkach na IT per capita. W Polsce jeszcze w 2019 roku było to 107 USD, w Polsce, Czechach i na Słowacji łącznie 122 USD, podczas gdy średnia w Europie Zachodniej miała wartość 187 USD i nadal rosła. Z kolei w 2020 roku średnia Polski, Czech i Słowacji wzrosła do 148 USD, a Europy Zachodniej – do 204 USD.

Firma badawcza Gartner wskazuje, że globalne wydatki na sprzęt IT wzrosną w bieżącym roku w dwucyfrowym tempie o ponad 52 mld USD, przekraczając 705 mld USD. Tym bardziej – mając zupełnie inny punkt startowy niż największe, rozwinięte rynki jak USA czy Europa Zachodnia – Polska i region powinny nadal rosnąć szybciej, nadrabiając wieloletnie zaległości, uważają przedstawiciele Grupy AB. Zwłaszcza, że dalszych inwestycji w IT wymaga zdalna praca, nauka, zdalne załatwianie spraw urzędowych czy zdalne usługi medyczne. I to zarówno po stronie użytkowników finalnych, jak również przedsiębiorstw i administracji państwowej. Bardzo dynamicznie rośnie również w regionie sprzedaż online – w Polsce mówimy o dynamice +35% za rok 2020 z przekroczeniem progu 80 mld zł, z czego asortyment „elektronika i media” odpowiadał za blisko jedną czwartą – podkreślają eksperci.

Przeczytaj również
Telefony komórkowe w XXI wieku: cenne źródło danych o nas

Od końca pierwszego kwartału 2020 roku obserwowany jest rynkowy boom na laptopy, smartfony czy asortyment gamingowy – wskazują przedstawiciele Grupy. Zwiększony popyt dotyczy również asortymentu związanego z przechowywaniem danych oraz urządzeń sieciowych. W naturalny sposób następuje także zwiększenie sprzedaży subskrypcji oprogramowania w chmurze (cloud), a Centrum Kompetencyjne AB przeszkoliło na licznych webinariach ponad 6 tys. osób (3 razy więcej rdr). Warto też zwrócić uwagę na zaawansowane projekty segmentu VAD – ten obszar wzrósł w AB o 78%, ponad dwa razy szybciej niż rynek.

„Widzimy, że w naszym regionie, a szczególnie w Polsce, nadrabianie braków w sprzęcie elektronicznym dopiero się rozpoczęło. Dlatego z optymizmem patrzymy w przyszłość” – podsumował Zbigniew Mądry.

Tagi

Komentarze

Dodaj także na LinkedIn feed

Powered by WP LinkPress