Rynek
Grupa Fabrity osiągnęła 74,7 mln zł przychodów w 2024 roku
Oznacza to wzrost przychodów ze sprzedaży usług o 9% rok do roku (+6 mln zł). Jednocześnie pomimo mierzenia się z trudnym otoczeniem, Grupa Fabrity wygenerowała stabilny poziom wyniku EBITDA (8,6 mln zł) oraz zwiększyła zysk operacyjny do 6,6 mln zł.
W badanym okresie Grupa zanotowała 8,3 mln zł zysku netto, przy czym miały na niego wpływ zdarzenia o charakterze jednorazowym i o przeciwstawnym kierunku. Pozytywną kontrybucję stanowiła kwota blisko 1,8 mln zł zwrotu nadpłaty podatku CIT za rok 2023 oraz rozpoznanie 2,5 mln zł nadpłaty podatku za rok 2022 (RB 45/2024, 55/2024, 63/2024) – łącznie pozytywny wpływ tych zdarzeń to 4,7 mln zł, w tym 0,4 mln zł to rozpoznane odsetki. Z kolei łączne obniżenie skonsolidowanego wyniku netto o 2,2 mln zł związane jest z konsolidacją metodą praw własności spółki PerfectBot (udział w bieżącej stracie netto oraz aktualizacja wartości aktywów związanych z tą spółką).
„Potrafimy osiągać sukcesy także w mniej sprzyjających warunkach, zarówno na samym rynku IT, jak również w kontekście istotnego umocnienia złotego czy spowolnienia gospodarki niemieckiej. Szczególnie istotna jest dla nas struktura wzrostu przychodów – rozwijaliśmy się głównie w sektorze prywatnym, tworząc organiczny wzrost, który buduje stabilne podstawy rozwoju w długim okresie. Jednocześnie zmniejszeniu uległy przychody w sektorze publicznym, gdzie poprzednie umowy ramowe z agencją Frontex zbliżały się do planowego zakończenia. Jestem jednak przekonany, że w tym segmencie możemy zobaczyć szybki powrót na ścieżkę wzrostu” – skomentował Tomasz Burczyński, prezes zarządu Fabrity S.A.
Porównywalność zysku netto w latach 2023-2024 zaburza zaksięgowanie w poczet zysków roku 2023 sprzedaży spółek marketingowych, co podwyższyło wynik netto o 9,9 mln zł plus 1,4 mln zł zysku wypracowanego przez sprzedane spółki zależne.
„Rozwijamy się obszarach Industry 5.0, Generative AI i Machine Learning. Dokonaliśmy też pierwszego, bardzo dobrego przejęcia spółki Fabrity Commerce, specjalizującej się w rozwiązaniach e-commerce. Konsekwentnie realizujemy założenia strategii, w tym dotyczące inwestycji i akwizycji” – podsumował Rafał Graboś, wiceprezes zarządu Fabrity S.A.