CDOPolecane tematy

Jak z powodzeniem przeprowadzić cyfrową transformację biznesu?

Cyfrowa transformacja to dziś niezbędny element rozwoju biznesu w większości sektorów gospodarki. Organizacje, które nie podjęły prac nad przekształceniem własnych modeli biznesowych w oparciu o możliwości nowych technologii, bądź zaczęły takie działania zbyt późno, straciły pozycję rynkową. Cyfrowa transformacja biznesu to jednak ogromne wyzwanie biznesowe i organizacyjne. Jak zatem zapewnić powodzenie tak złożonym i kluczowym projektom?

Jak z powodzeniem przeprowadzić cyfrową transformację biznesu?

“Transformacja cyfrowa jest dziś jednym z podstawowych tematów w wielu firmach na całym świecie. Świadomość konieczności zmian jest coraz większa, z realizacją bywa różnie – często po prostu nie wiadomo jak się do tego zabrać. Prowadząc działania transformacyjne dla wielu naszych klientów w ramach TIO (Transformation and Innovation Office), uświadomiłam sobie, że istnieje przepis na owocną zmianę” – podkreśla Magdalena Matell, Transformation Executive w dziale Digital Finance Transformation firmy Capgemini Polska. Jej zdaniem, jeśli firmy chcą wprowadzić rozwiązania przyszłościowe, które zapewnią im przewagę konkurencyjną, powinny postawić na komponenty – działania, oprogramowanie, sprzęt i kadrę – o najwyższej jakości, odpowiednio przygotowane i kompletne, idealnie przygotowane do potrzeb i specyfiki organizacji. “Podczas realizacji projektów transformacji cyfrowej należy zainwestować czas w opracowanie najlepszych inicjatyw, które zapewnią firmom przechodzącym proces digitalizacji, najlepsze rezultaty. Planowanie tych działań odbywa się podczas wielu spotkań z przedstawicielami organizacji, którzy są zaangażowani na każdym etapie i doskonale znają priorytety wdrożenia nowych rozwiązań. Dzięki temu mamy pewność, że podejmowane przez nas inicjatywy będą nieustannie spełniać oczekiwania przedsiębiorstwa” – uważa Magdalena Matell. Podobnie, jak w przypadku wielu innych projektów biznesowych czy informatycznych, wnikliwa analiza oraz ocena faktycznych potrzeb zdecydowanie podnosi szanse powodzenia projektu. Warto przy tym przyjrzeć się działaniu organizacji z globalnej perspektywy, a także – wykorzystać dobre praktyki branżowe, rozwiązania sprawdzone w innych firmach o podobnej specyfice oraz sięgnąć po wsparcie wyspecjalizowanych firm doradczych.

Przeczytaj również
Hybrydowy SD-WAN od Orange – efektywna łączność i łatwe zarządzanie wielooddziałową firmą

Cyfrowa transformacja to nie tylko technologie

Wbrew pozorom kwestią kluczową dla powodzenia projektów cyfrowej transformacji nie jest jedynie technologia. Praktyka pokazuje, że to nie sprzęt, oprogramowanie, systemy czy usługi IT stanowią o powodzeniu projektów tego rodzaju. Kluczowe znaczenie ma tu zaś aspekt organizacyjny i ludzki. To od podejścia poszczególnych pracowników oraz całych zespołów zależy bowiem nie tylko przygotowanie i przebieg projektów transformacyjnych, ale faktyczne wprowadzenie zmian w życie. Tym bardziej znaczące staje się pozyskanie wsparcia projektu zmian ze strony kluczowych osób w organizacji, a także – wyznaczenia właściwej osoby na lidera zmiany.“Pracownicy posiadający wysoko rozwinięte kompetencje cyfrowe, którzy pracują razem – w zgodnych i zgranych zespołach są zdecydowanie bardziej wydajni, niż jednostka. Jednak takie zespoły wymagają także dobrego lidera, który w pełni nadzoruje projekt, mądrze deleguje zadania, właściwie je adresuje” – uważa Magdalena Matell.

Co ciekawe, kolejnym, znaczącym czynnikiem sukcesu projektów cyfrowej transformacji jest czas. Zmiany o tak dużym znaczeniu biznesowym i organizacyjnym nie da się bowiem przeprowadzić na skróty, niejako ścigając się z konkurentami. “Nasi klienci wspominają o tym, że kiedyś pojawił się wielki plan, ale niestety brakło czasu na jego realizację z uwagi na codzienne obowiązki i brak odpowiednich zasobów. Proponujemy zatem nowe pomysły i lepiej dopasowane zasoby, które jednocześnie są w stanie zapewnić dodatkowy czas na wdrożenie i ewentualne zmiany oraz możliwość realizacji bardziej zaawansowanych projektów. Co też istotne – wspieramy również produktywną współpracę pomiędzy zespołem wdrożeniowym i klientem” – mówi Magdalena Matell.

Przeczytaj również
Jak zabezpieczyć ciągłość działania organizacji
Tagi

Komentarze

Dodaj także na LinkedIn feed

Powered by WP LinkPress