CDOBiznesPolecane tematy

Jakie technologie zdominują marketing w 2023 roku?

Według raportu Martech Trendbook 2023, będzie to między innymi: deep fake, voice recognition, sztuczna inteligencja, webAR, ale też gry komputerowe. To właśnie przy wykorzystaniu tych technologii powstać mają nowe usługi i jeszcze lepsza rozrywka. Z kolei za największe rozczarowanie ubiegłego roku eksperci uznali metaverse.

Jakie technologie zdominują marketing w 2023 roku?

W gronie dziesięciu technologii, które będą powszechnie wykorzystywane przez twórców reklam w 2023 roku znalazł się m.in. deep fake. W najprostszym ujęciu deep fake polega na zastąpieniu sfilmowanej twarzy aktora twarzą kogoś zupełnie innego. “Technologię wykorzystaliśmy w kampanii reklamowej jednego z producentów soków. Internauta robił sobie selfie i kilka chwil później mógł cieszyć się z wideoklipu, na którym występował na jednej scenie z Sanah czy Arturem Rojkiem. W ten sposób swoje teledyski stworzyło aż 22 tys. osób” – opowiada Adrian Hołota, twórca studia developerskiego Panów Programistów. Jednocześnie zwraca on uwagę, że technologia deep fake w niepowołanych rękach może być bardzo niebezpieczna. “Można sobie wyobrazić, że w sieci pojawi się nagranie z udziałem któregoś z polityków, który nigdy w nim nie wystąpił. W świecie dezinformacji to potężne narzędzie wpływania na opinię publiczną” – zauważa ekspert i dodaje: “Im szybciej oswoimy odbiorców z deep fake, tym szybciej staną się odporni na takie manipulacje”.

W raporcie Martech Trendbook 2023 specjaliści wskazują rownież między innymi voice recognition, dzięki któremu człowiek może rozmawiać z maszynami oraz webAR, który do świata obserwowanego przez kamerę w smartfonie pozwala dodać najróżniejsze efekty cyfrowe. W dokumencie zamieszczono ponad 50 filmów, na których można zobaczyć, jak w praktyce wygląda zastosowanie wszystkich opisywanych technologii.

Gry komputerowe, hacking i inne

Co ciekawe, na liście trendów na 2023 rok znalazły się również gry komputerowe. Choć są stare jak kasety do Atari, marketerzy dopiero teraz odkryli, że gracze komputerowi to nie tylko nastolatki, nie tylko fani strzelanek, a nawet – nie tylko mężczyźni – czytamy w raporcie. Jak się okazuje, twórcy reklam dostrzegli wreszcie, że aż połowę graczy na całym świecie stanowią panie. “To będzie rok większej inkluzywności w gamingu” – zapowiada Karolina Bąkowska, strategy manager z agencji Gameset. “W grach komputerowych pojawi się jeszcze więcej reklam produktów kobiecych. Zwiększy się też rola pań w e-sporcie” – dodaje.

Mateusz Felsmann, zarządzający agencją TWIN .digital collectiva, przewiduje natomiast, że marketerzy częściej będą też sięgać po hacking. “Intensyfikacja tego zjawiska wynika z jednej strony z dostępności coraz to nowych narzędzi, z drugiej – z coraz silniejszej walki o uwagę konsumenta” – wyjaśnia. I tak, z hackingu skorzystał już chocby Samsung, który stworzył aplikację na telefony iPhone, dzięki której użytkownicy iOS mogli przekonać się, że korzystanie z Adroida wcale nie jest takie trudne, jak myśleli. W Polsce popularnością cieszy się zaś aplikacja do hackowania podręcznika do HiT-u. Gdy strony książki skanuje się smartfonem, system wykrywa treści z manipulacjami i wyświetla na ekranie korektę.

To jeden z kilku polskich projektów marketingowych, które doceniono w raporcie. Wyróżniona została też Grupa Żywiec za kampanię z wykorzystaniem voice recognition, ING Bang Śląski za zaangażowanie dzieciaków w metaverse i pierwsza polska marka mody cyfrowej NUENO Digital Fashion.

Konieczna jest zmiana podejścia do metaverse

Za największą niewiadomą twórcy raportu Trendbook Martech 2023 uznali z kolei Twittera pod rządami Elona Muska, za największą zmianę – likwidację plików cookies, a za największe rozczarowanie – metaverse. Choć zachwyt nad nierzeczywistym światem tworzonym przez Marka Zuckenberga nieco osłabł, eksperci twierdzą, że to tylko chwilowe przesilenie. Proponują też zmianę podejścia do meta. “Pracując nad innowacjami w obszarze metaverse, trzeba myśleć w kategoriach tworzenia nowych wartości” – zauważa Krystyna Jarek, chief innovation officer w Deloitte Central Europę. “Po co powielać rzeczywistość? Lepiej skupić się na kreowaniu nowego potencjału, który nie jest dostępny w realnym świecie” – przekonuje.

Co ciekawe, do stworzenia raportu Martech Trendbook 2023 zaangażowano sztuczną inteligencję. W każdym przypadku wystarczyło podać jej kilka słów kluczowych. Jakość tekstów naprawdę nas zaskoczyła. Są na tyle poprawne merytorycznie, że zdecydowaliśmy się włączyć je do trendbooka – wyjaśniają autorzy raportu.

Nad publikacją pracowało kilkunastu ekspertów z największych polskich agencji reklamowych. W wyborze trendów pomagała też analiza dyskusji prowadzonych na LinkedIn. Raport dostępny jest po polsku i angielsku na stronie www.trendbook.marketing/pl.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *