BiznesRynek

Mastercard: Podczas społecznej izolacji wyraźnie wzrosła popularność e-commerce i cyfrowych usług

W majowym badaniu przeprowadzonym na zlecenie firmy Mastercard, 2/3 polskich konsumentów deklaruje, że korzysta z e-commerce częściej niż kiedykolwiek wcześniej. W czasie izolacji społecznej na popularności zyskały też cyfrowe usługi, takie jak zajęcia fitness online, streaming wideo, czy nauka języków obcych przez internet.

Mastercard: Podczas społecznej izolacji wyraźnie wzrosła popularność e-commerce i cyfrowych usług

Okazuje się, że Polacy szukają w internecie nie tylko produktów, ale też wirtualnych doświadczeń. Prawie połowa (46%) respondentów wspomnianego badania wskazuje, że na usługi online wydaje obecnie więcej pieniędzy niż przed pandemią. I tak, 68% z nich korzysta z platform streamingu wideo (Netflix, HBO GO czy Amazon Prime Video), a 44% gra na komputerach w sieci. Ponadto 29% uczestniczy w zajęciach fitness online, a 24% wirtualnie „odwiedza” muzea oraz inne atrakcje turystyczne.

Podczas izolacji ważniejszy niż kiedykolwiek wcześniej stał się również kontakt ze znajomymi i bliskimi, o czym świadczy duża popularność rozmów wideo. Korzysta z nich 77% badanych, co oznacza, że są najpopularniejszą usługą dostępną online. Co ciekawe, w czasie pandemii Polacy wykazują również większe niż zwykle zaangażowanie w działania charytatywne. Prawie połowa (44%) badanych przekazała w ostatnim miesiącu darowiznę online, a 18% zrobiło to po raz pierwszy.

Więcej czasu w domu? Nie tylko seriale, także edukacja

Jak wskazuje analiza przygotowana dla Mastercard, więcej czasu spędzanego w domu jest dobrą okazją do nabywania nowych umiejętności – trend ten nie dotyczy tylko uczniów. 41% ankietowanych Polaków sygnalizuje, że szuka w sieci materiałów edukacyjnych dla siebie lub dla członków swojej rodziny. Znajomość języków obcych szlifuje 28%, a grę na instrumentach muzycznych 7%. Do innych popularnych umiejętności, które można doskonalić online, należy gotowanie (36%), majsterkowanie (22%), programowanie (16%), a nawet strzyżenie włosów (14%). Nauka w sieci obejmuje również opanowywanie praktycznych umiejętności – prawie połowa polskich konsumentów (47%) zaczęła korzystać z bankowości internetowej, a 42% z telemedycyny i kupna leków online.

10 NAJPOPULARNIEJSZYCH AKTYWNOŚCI ONLINE W CZASIE IZOLACJI

1. 77% badanych regularnie prowadzi rozmowy wideo z rodziną, przyjaciółmi i współpracownikami
2. 68% subskrybuje platformy VOD, takie jak Netflix, HBO GO, czy Amazon Prime Video
3. 59% ogląda komedie, kabarety lub stand-up
4. 44% gra przez internet w gry wideo
5. 41% bierze udział w lekcjach gotowania lub korzysta z przepisów w sieci
6. 36% bierze udział w koncertach
7. 29% korzysta z wirtualnych zajęć fitness
8. 28% uczy się języka obcego
9. 24% odwiedza strony muzeów lub innych atrakcji turystycznych
10. 18% rozwiązuje quizy

Nie tylko książki i planszówki ale także akcesoria fryzjerskie

Jedną ze wskazanych w badaniu oznak większego niż dotychczas zainteresowania e-commerce, są internetowe zakupy produktów pierwszej potrzeby – robi je 44% polskich konsumentów. Inne popularne produkty to książki (47%), gry planszowe (36%) czy przybory kuchenne (33%). Powodzeniem cieszą się jednak również maszynki do strzyżenia włosów (22%) czy maty do ćwiczeń (16%).

10 NAJPOPULARNIEJSZYCH „PRODUKTÓW NA KWARANTANNĘ”

1. Książki (47%)
2. Gry planszowe (36%)
3. Przybory kuchenne (33%)
4. Puzzle (30%)
5. Przybory do farbowania włosów (30%)
6. Maszynki do strzyżenia włosów (22%)
7. Poduszki (21%)
8. Oczyszczacze powietrza (17%)
9. Maty do ćwiczeń/jogi (16%)
10. Sztuka i rzemiosło (16%)

Badanie Mastercard pokazuje też, że niektóre zwyczaje zakupowe konsumentów pozostają bez zmian nawet po przejściu do e-commerce. Prawie wszyscy (96%) bowiem klienci będący „łowcami okazji”, zamienili sklepy stacjonarnych na przeszukiwanie stron internetowych w pogoni za najlepszymi ofertami. Z kolei 79% spośród amatorów oglądania wystaw sklepowych przyznaje, że tworzy swoje „listy życzeń”, ale nie zawsze kupuje zamieszczone na nich produkty. Co ciekawe, 35% klientów deklaruje, że robiąc zakupy online nadal pozostają lojalni sprzedawcom, których znają ze świata rzeczywistego.

60% konsumentów martwi się, że aktywność w sieci naraża ich na oszustwa

Prawie wszyscy badani (91%) sygnalizują, że podczas zakupów online zachowują ostrożność, a 60% martwi się, że w sieci padnie ofiarą oszustwa. Aby zwiększyć swoje bezpieczeństwo przy płaceniu online, 78% polskich konsumentów kupuje u znanych im sprzedawców, 83% sprawdza opinie innych kupujących, a 36% kontaktuje się z nieznanymi im sprzedawcami przed dokonaniem zakupu, wynika z badania. „Wszyscy dostosowujemy się do nowego trybu życia, w tym więcej kupujemy online. Widać, że dziś konsumenci jeszcze bardziej potrzebują dostępu do e-commerce i różnego rodzaju cyfrowych usług. Dlatego Mastercard nieustannie pracuje nad tym, aby zakupy i płatności online były coraz prostsze i bezpieczniejsze” – podsumowuje Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny na Polskę, Czechy i Słowację w Mastercard Europe.

Najważniejsze wskazówki Mastercard dotyczące bezpieczeństwa w internecie:

  • Wchodź tylko na bezpieczne strony: Kupuj i płać online tylko na stronach internetowych, które dbają o twoje bezpieczeństwo szyfrując twoje dane. Ich adresy zaczynają się od „https” i można je poznać po symbolu zablokowanej kłódki w przeglądarce.
  • Dbaj o bezpieczeństwo swoich danych: Nigdy nie podawaj danych swojej karty płatniczej telefonicznie, przez e-mail, SMS lub media społecznościowe.
  • Zaktualizuj ochronę antywirusową: Upewnij się, że zaktualizowałeś program antywirusowy na urządzeniu, na którym planujesz zakupy.
  • Zaufaj swojemu instynktowi: Jeśli widzisz ofertę online, która wygląda zbyt dobrze, aby mogła być prawdziwa, prawdopodobnie tak właśnie jest. Zawsze sprawdzaj dokładnie oferty, których nie jesteś pewien.

Badanie zrealizowane na zlecenie Mastercard wykonała w maju 2020 roku agencja Fly Research, na próbie 7,5 tys. dorosłych respondentów z 15 krajów, w tym z Polski.

Tagi

Podobne

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *