BiznesRynek

Mastercard: Podczas społecznej izolacji wyraźnie wzrosła popularność e-commerce i cyfrowych usług

W majowym badaniu przeprowadzonym na zlecenie firmy Mastercard, 2/3 polskich konsumentów deklaruje, że korzysta z e-commerce częściej niż kiedykolwiek wcześniej. W czasie izolacji społecznej na popularności zyskały też cyfrowe usługi, takie jak zajęcia fitness online, streaming wideo, czy nauka języków obcych przez internet.

Mastercard: Podczas społecznej izolacji wyraźnie wzrosła popularność e-commerce i cyfrowych usług

Okazuje się, że Polacy szukają w internecie nie tylko produktów, ale też wirtualnych doświadczeń. Prawie połowa (46%) respondentów wspomnianego badania wskazuje, że na usługi online wydaje obecnie więcej pieniędzy niż przed pandemią. I tak, 68% z nich korzysta z platform streamingu wideo (Netflix, HBO GO czy Amazon Prime Video), a 44% gra na komputerach w sieci. Ponadto 29% uczestniczy w zajęciach fitness online, a 24% wirtualnie „odwiedza” muzea oraz inne atrakcje turystyczne.

Podczas izolacji ważniejszy niż kiedykolwiek wcześniej stał się również kontakt ze znajomymi i bliskimi, o czym świadczy duża popularność rozmów wideo. Korzysta z nich 77% badanych, co oznacza, że są najpopularniejszą usługą dostępną online. Co ciekawe, w czasie pandemii Polacy wykazują również większe niż zwykle zaangażowanie w działania charytatywne. Prawie połowa (44%) badanych przekazała w ostatnim miesiącu darowiznę online, a 18% zrobiło to po raz pierwszy.

Więcej czasu w domu? Nie tylko seriale, także edukacja

Jak wskazuje analiza przygotowana dla Mastercard, więcej czasu spędzanego w domu jest dobrą okazją do nabywania nowych umiejętności – trend ten nie dotyczy tylko uczniów. 41% ankietowanych Polaków sygnalizuje, że szuka w sieci materiałów edukacyjnych dla siebie lub dla członków swojej rodziny. Znajomość języków obcych szlifuje 28%, a grę na instrumentach muzycznych 7%. Do innych popularnych umiejętności, które można doskonalić online, należy gotowanie (36%), majsterkowanie (22%), programowanie (16%), a nawet strzyżenie włosów (14%). Nauka w sieci obejmuje również opanowywanie praktycznych umiejętności – prawie połowa polskich konsumentów (47%) zaczęła korzystać z bankowości internetowej, a 42% z telemedycyny i kupna leków online.

Przeczytaj również
Avaya opublikowała wyniki finansowe za czwarty kwartał

10 NAJPOPULARNIEJSZYCH AKTYWNOŚCI ONLINE W CZASIE IZOLACJI

1. 77% badanych regularnie prowadzi rozmowy wideo z rodziną, przyjaciółmi i współpracownikami
2. 68% subskrybuje platformy VOD, takie jak Netflix, HBO GO, czy Amazon Prime Video
3. 59% ogląda komedie, kabarety lub stand-up
4. 44% gra przez internet w gry wideo
5. 41% bierze udział w lekcjach gotowania lub korzysta z przepisów w sieci
6. 36% bierze udział w koncertach
7. 29% korzysta z wirtualnych zajęć fitness
8. 28% uczy się języka obcego
9. 24% odwiedza strony muzeów lub innych atrakcji turystycznych
10. 18% rozwiązuje quizy

Nie tylko książki i planszówki ale także akcesoria fryzjerskie

Jedną ze wskazanych w badaniu oznak większego niż dotychczas zainteresowania e-commerce, są internetowe zakupy produktów pierwszej potrzeby – robi je 44% polskich konsumentów. Inne popularne produkty to książki (47%), gry planszowe (36%) czy przybory kuchenne (33%). Powodzeniem cieszą się jednak również maszynki do strzyżenia włosów (22%) czy maty do ćwiczeń (16%).

10 NAJPOPULARNIEJSZYCH „PRODUKTÓW NA KWARANTANNĘ”

1. Książki (47%)
2. Gry planszowe (36%)
3. Przybory kuchenne (33%)
4. Puzzle (30%)
5. Przybory do farbowania włosów (30%)
6. Maszynki do strzyżenia włosów (22%)
7. Poduszki (21%)
8. Oczyszczacze powietrza (17%)
9. Maty do ćwiczeń/jogi (16%)
10. Sztuka i rzemiosło (16%)

Badanie Mastercard pokazuje też, że niektóre zwyczaje zakupowe konsumentów pozostają bez zmian nawet po przejściu do e-commerce. Prawie wszyscy (96%) bowiem klienci będący „łowcami okazji”, zamienili sklepy stacjonarnych na przeszukiwanie stron internetowych w pogoni za najlepszymi ofertami. Z kolei 79% spośród amatorów oglądania wystaw sklepowych przyznaje, że tworzy swoje „listy życzeń”, ale nie zawsze kupuje zamieszczone na nich produkty. Co ciekawe, 35% klientów deklaruje, że robiąc zakupy online nadal pozostają lojalni sprzedawcom, których znają ze świata rzeczywistego.

Przeczytaj również
Commerce Transformation Days już we wrześniu 2022 roku

60% konsumentów martwi się, że aktywność w sieci naraża ich na oszustwa

Prawie wszyscy badani (91%) sygnalizują, że podczas zakupów online zachowują ostrożność, a 60% martwi się, że w sieci padnie ofiarą oszustwa. Aby zwiększyć swoje bezpieczeństwo przy płaceniu online, 78% polskich konsumentów kupuje u znanych im sprzedawców, 83% sprawdza opinie innych kupujących, a 36% kontaktuje się z nieznanymi im sprzedawcami przed dokonaniem zakupu, wynika z badania. „Wszyscy dostosowujemy się do nowego trybu życia, w tym więcej kupujemy online. Widać, że dziś konsumenci jeszcze bardziej potrzebują dostępu do e-commerce i różnego rodzaju cyfrowych usług. Dlatego Mastercard nieustannie pracuje nad tym, aby zakupy i płatności online były coraz prostsze i bezpieczniejsze” – podsumowuje Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny na Polskę, Czechy i Słowację w Mastercard Europe.

Najważniejsze wskazówki Mastercard dotyczące bezpieczeństwa w internecie:

  • Wchodź tylko na bezpieczne strony: Kupuj i płać online tylko na stronach internetowych, które dbają o twoje bezpieczeństwo szyfrując twoje dane. Ich adresy zaczynają się od „https” i można je poznać po symbolu zablokowanej kłódki w przeglądarce.
  • Dbaj o bezpieczeństwo swoich danych: Nigdy nie podawaj danych swojej karty płatniczej telefonicznie, przez e-mail, SMS lub media społecznościowe.
  • Zaktualizuj ochronę antywirusową: Upewnij się, że zaktualizowałeś program antywirusowy na urządzeniu, na którym planujesz zakupy.
  • Zaufaj swojemu instynktowi: Jeśli widzisz ofertę online, która wygląda zbyt dobrze, aby mogła być prawdziwa, prawdopodobnie tak właśnie jest. Zawsze sprawdzaj dokładnie oferty, których nie jesteś pewien.
Przeczytaj również
Konsolidacja rynku partnerów Microsoft Dynamics - RedTulip Software staje się częścią EIP Group

Badanie zrealizowane na zlecenie Mastercard wykonała w maju 2020 roku agencja Fly Research, na próbie 7,5 tys. dorosłych respondentów z 15 krajów, w tym z Polski.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *