Sztuczna inteligencjaRynek
Perplexity rośnie o 20% miesięcznie i zapowiada innowacyjną przeglądarkę Comet
Perplexity, jedna z najszybciej rozwijających się wyszukiwarek opartych na AI, osiągnęła w maju rekordowe 780 milionów zapytań – notując ponad 20% wzrost miesiąc do miesiąca. Aravind Srinivas, CEO firmy, zapowiedział podczas Bloomberg Tech Summit kolejny etap ekspansji: przeglądarkę Comet, która ma zrewolucjonizować sposób korzystania z internetu. Nowe narzędzie ma nie tylko zwiększyć retencję użytkowników, ale także przekształcić Perplexity w pełnoprawny ekosystem AI i alternatywę dla dominujących dziś rozwiązań, takich jak Chrome czy Safari.
Po imponującym wzroście liczby zapytań, Perplexity szykuje kolejny ruch, który może wywrócić do góry nogami rynek przeglądarek internetowych. W maju platforma odpowiadająca na pytania użytkowników z wykorzystaniem generatywnej AI przetworzyła wspomniane 780 milionów zapytań – w porównaniu do 3 tys. w dniu debiutu w 2022 roku. To wynik ponad 30 milionów zapytań dziennie i wzrost o ponad 20% względem poprzedniego miesiąca.
„Dajmy jej rok, a będziemy wykonywać około miliarda zapytań tygodniowo, jeśli uda nam się utrzymać to tempo wzrostu” – powiedział CEO Aravind Srinivas podczas wystąpienia na Bloomberg Tech Summit.
Według niego to dopiero początek. Kluczowym elementem strategii rozwoju Perplexity ma być Comet – nowa przeglądarka, która nie będzie jedynie kolejnym interfejsem do internetu, lecz narzędziem redefiniującym interakcję człowieka z cyfrowym światem.
„Jeśli ludzie są w przeglądarce, to jest to nieskończona retencja. Wszystko w pasku wyszukiwania, wszystko na stronie nowej karty, wszystko, co robisz, każda ze stron, na których jesteś, to wszystko będą dodatkowe zapytania na aktywnego użytkownika, a także poszukiwanie nowych użytkowników, którzy są po prostu zmęczeni starszymi przeglądarkami, takimi jak Chrome. Myślę, że to będzie sposób na rozwój w nadchodzącym roku” – stwierdził Srinivas cytowany przez TechCrunch.
Czym będzie wyróżniać się Comet?
W założeniu twórców, przeglądarka będzie czymś więcej niż tylko kanałem dostępu do informacji – stanie się „kognitywnym systemem operacyjnym”, który wspiera użytkownika w codziennych zadaniach, pracy i życiu. AI nie tylko odpowie na pytanie, ale wykona za użytkownika całą „sesję przeglądania” – od wyszukania po konkretne działanie.
„Wcześniej przeglądaliśmy internet, ale teraz ludzie coraz częściej żyją w internecie. (…) Jeśli chcesz zbudować proaktywną, spersonalizowaną sztuczną inteligencję, musi ona żyć razem z tobą” – wyjaśnił CEO Perplexity.
Comet ma być też odpowiedzią na rosnącą frustrację użytkowników wobec obecnych przeglądarek. Jednocześnie Srinivas nie ukrywa, że firma planuje rozwijać swój model biznesowy m.in. poprzez możliwość śledzenia zachowań użytkowników poza aplikacją – na wzór działań, które przez lata pozwoliły Google rozbudować swój ekosystem reklamowy.
Dokładna data premiery Comet nie jest jeszcze znana, ale – jak zaznaczył CEO Perplexity – przeglądarka pojawi się w nadchodzących tygodniach.
Założona w 2022 roku firma Perplexity zebrała podobno ponad 500 milionów dolarów kapitału od VC i jest wyceniana na 9 miliardów dolarów.