Branża ITRynek

PGNiG Obrót Detaliczny podpisał z Asseco Poland umowę na wdrożenie systemu billingowego

Wartość umowy na dostawę, wdrożenie i serwis Centralnego Systemu Billingowego (CSB) to 46 mln zł. Rozwiązanie – mające obsługiwać 7 mln klientów PGNiG Obrót Detaliczny ma być wdrożony i zasilony danymi najpóźniej w połowie 2022 roku. Przez kolejne 5 lat Asseco Poland ma sprawować opiekę serwisową CSB. 

PGNiG Obrót Detaliczny podpisał z Asseco Poland umowę na wdrożenie systemu billingowego

PGNiG Obrót Detaliczny posiada 5 contact center, 136 biur obsługi klientów, którzy odwiedzają je ponad 1,5 mln razy rocznie. Co roku zaś dla prawie 7 mln klientów firma wystawia ponad 48 mln faktur za sprzedaż gazu i energii elektrycznej.

Głównym przedmiotem zamówienia, które wykona Asseco Poland jest m.in. zbudowanie dedykowanej, redundantnej infrastrukturę technicznej oraz migracja danych wszystkich klientów PGNiG Obrót Detaliczny wraz z historią rozliczeń z 90 instancji baz danych działających w ramach 4 różnych, posiadanych obecnie przez firmę rozwiązań billingowych funkcjonujących w 6 standardach do jednego systemu. Asseco Poland ma także przekazać kody źródłowe do nowego systemu billingowego. W efekcie nastąpi pełne scentralizowanie i ujednolicenie procesów, a przez to sprawniejsze zarządzanie bazą umów gazowych.

Centralny System Billingowy będzie pracował w oparciu o funkcjonalności oferowane przez Asseco Utility Management Solutions Billing & CIS. “AUMS to zaawansowane technologicznie rozwiazanie pozwalające na masowe oraz cykliczne rozliczanie gazu, energii elektrycznej oraz innych produktów i usług” – można przeczytać w oficjalnym komunikacie PGNiG Obrót Detaliczny i Asseco Poland. Do tej pory największe wdrożenie systemu AUMS miało miejsce w Grupie Tauron (5,8 mln klientów).

To jeden z największych tego typu projektów realizowanych w branży energetycznej w Europie Środkowo-Wschodniej. Dzięki wdrożeniu Centralnego Systemu Billingowego największy dostawca usług detalicznych w Grupie PGNiG uzyska narzędzie do jeszcze bardziej efektywnej obsługi naszych obecnych, jak i przyszłych klientów. Szacujemy, że z nowego rozwiązania skorzysta blisko 7 mln odbiorców gazu i energii elektrycznej w Polsce” – powiedział Maciej Woźniak, wiceprezes zarządu PGNiG SA ds. handlowych.

System pozwoli nam na efektywne oferowanie nowych produktów i usług powiązanych. Mając dostęp do aktualnych danych, będziemy mogli ograniczać ryzyka operacyjne, a także upraszczać procesy zarządcze. Jestem przekonany, że Asseco Poland zbuduje dla nas najbardziej innowacyjny system do obsługi klientów w tej części Europy” – podkreśla Henryk Mucha, prezes PGNiG Obrót Detaliczny.

Projekt, który zrealizujemy dla PGNiG Obrót Detaliczny to skomplikowane przedsięwzięcie na bardzo dużą skalę. W efekcie największy dostawca gazu w Polsce zyska jedno z najnowocześniejszych rozwiązań na rynku, w pełni dostosowane do rozwiązań cyfrowej gospodarki. Dzięki niemu będzie mógł stworzyć nowe, innowacyjne produkty dla swoich klientów, graniczyć koszty operacyjne i szybko dostosowywać się do zachodzących zmian. Asseco Poland posiada unikalne i wieloletnie doświadczenia w budowie i wdrażaniu systemów klasy Billing & CIS, a Gartner umieszcza nas wśród 10, czołowych dostawców tego typu rozwiązań na świecie” – dodaje Paweł Piwowar, wiceprezes zarządu Asseco Poland.

Centralny System Billingowy to najważniejszy, ale nie jedyny projekt realizowany przez PGNiG Obrót Detaliczny w ramach strategii na lata 2017-2020. W 2018 roku firma uruchomiła aplikację mobilną mBOK, z której korzysta 260 tys. klientów. W czerwcu 2019 roku zakończono zaś projekt migracji klientów z 6 dawanych, elektronicznych Biur Obsługi Klienta do wspólnej bazy. Pozwoliło to uruchomić jeden system eBOK dla ponad 1 mln użytkowników. Z kolei z usługi EKO-faktury korzysta już 823 tys. klientów. PGNiG Obrót Detaliczny wprowadził także możliwość zawarcia i przepisania umowy gazowej w całości przez internet.

Asseco Poland nabyło także w lipcu 51% udziałów w hiszpańskiej spółce Tecsisa, która dostarcza rozwiązania IT dla sektora energetycznego. Działa ona obecnie w Hiszpanii, Meksyku, Gwatemali, Peru i Argentynie. Ponadto, posiada perspektywy rozwoju na kolejnych rynkach, m.in. w Portugalii, Chile, Panamie, Kolumbii oraz USA, Australii i RPA. Tecsisa specjalizuje się w tworzeniu oprogramowania dla producentów oraz sprzedawców energii elektrycznej. “Dzięki tej transakcji Asseco wzmocni swoją międzynarodową pozycję w sektorze utility, a także poszerzy portfolio produktów. Dzięki dołączeniu Tecsisa, Grupa poszerzy swoje portfolio produktowe o natywne rozwiązanie chmurowe, które będzie rozwijane wspólnie z hiszpańskim zespołem. Docelowo chcemy stworzyć system, działający w oparciu o najlepsze funkcjonalności AUMS i Kommodo. Po akwizycji będziemy razem z Tecsisa zarządzać ponad 40 mln punktów poboru energii elektrycznej i gazu na świecie” – powiedział Paweł Piwowar.

Tecsisa dostarcza natywne aplikacje chmurowe i Big Data, działające na zaawansowanej technologicznie platformie Kommodo. Jest to flagowy produkt spółki, który działa m.in. we włoskiej grupie energetycznej Enel i został wdrożony w kilkunastu krajach. Architektura systemu została zaprojektowana razem z doradcami firmy analitycznej Gartner. Rozwiązanie bazuje na najnowszych technologiach dostępnych na rynku, przez co jest wysoce skalowalne i konfigurowalne. Tym samym zapewnia szybkie oraz zwinne wdrożenia niezależnie od kraju, otoczenia prawno-podatkowego, języka i strefy czasowej, w jakich operuje dany klient. Jest dostępne w modelu Software as a Service. Dodatkowo jego intuicyjny i łatwy w obsłudze interfejs został zaprojektowany tak, aby zapewnić użytkownikom, jak najlepszy User Experience.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *