Sztuczna inteligencjaRynekPolecane tematy

Polskie narzędzie AI ma szansę na szerokie wykorzystanie w UE

Chodzi o system ARBUZ, opracowany przez zespół AI LAB z Ośrodka Przetwarzania Informacji – Państwowego Instytutu Badawczego (OPI PIB). Rozwiązanie to jest przykładem praktycznego wykorzystania sztucznej inteligencji do analizy umów B2C pod kątem klauzul niedozwolonych i od kilku lat wspiera pracowników Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). ARBUZ wykorzystuje modele typu transformer i metody wyszukiwania informacji, aby zautomatyzować cały proces – od analizy treści, po generowanie pism. Skuteczność systemu wzbudziła zainteresowanie Komisji Europejskiej, która rozważa zastosowania go w państwach Unii Europejskiej.

Polskie narzędzie AI ma szansę na szerokie wykorzystanie w UE
Źródło: Mobiletrends.pl

Sztuczna inteligencja znacząco ułatwia identyfikację klauzul niedozwolonych w umowach konsumenckich. Dzięki analizie języka naturalnego, AI potrafi sprawnie rozpoznać niewłaściwe sformułowania. Automatyzacja całego procesu pozwala na oszczędność czasu i kosztów. Za pomocą systemu ARBUZ pracownik UOKiK może szybko zweryfikować umowę jeszcze przed wpłynięciem ewentualnej skargi od konsumenta.

„Jestem dumny, że system ARBUZ opracowany w AI Labie OPI PIB, został doceniony w Europie. Dostaliśmy wiele gratulacji za opracowanie tego narzędzia, które wspiera budowanie bardziej przejrzystych i sprawiedliwych relacji między konsumentami a przedsiębiorcami. Naszym systemem zainteresowała się Komisja Europejska. Jesteśmy już po pierwszych rozmowach w Brukseli. Mam nadzieję, że wkrótce urzędy z innych państw UE będą mogły zaimplementować system OPI PIB” – mówi dr hab. inż. Jarosław Protasiewicz, dyrektor Ośrodka Przetwarzania Informacji – Państwowego Instytutu Badawczego.

System ARBUZ to dobry przykład wykorzystania sztucznej inteligencji do realizacji zadań, które człowiekowi zajmują dużo czasu.

„Umożliwia on analizę dużej liczby dokumentów jednocześnie, co dla człowieka byłoby czasochłonne. Dzięki jego implementacji, pracownicy mają więcej czasu na inne obowiązki. System pomaga efektywnie eliminować praktyki niezgodne z prawem. Sztuczna inteligencja pomaga więc jeszcze lepiej chronić prawa konsumentów w Polsce. A mam nadzieję, że już wkrótce w całej Europie” – dodaje dr inż. Marek Kozłowski, kierownik AI Labu w Ośrodku Przetwarzania Informacji – Państwowym Instytucie Badawczym.

Wspomniane rozwiązanie to nie jedyne narzędzie wykorzystujące sztuczną inteligencję, które OPI PIB opracował w celu ochrony praw konsumentów. Eksperci ośrodka wraz z naukowcami z Instytutu Podstaw Informatyki Polskiej Akademii Nauk (IPI PAN) zaprojektowali też system informatyczny ANSI i rozwijają go w ramach programu INFOSTRATEG III (NCBiR). Będzie on służył do identyfikowania opinii konsumentów na temat bezpieczeństwa produktów i ich jakości, z uwzględnieniem dual quality.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

1 thought on “Polskie narzędzie AI ma szansę na szerokie wykorzystanie w UE”