PracaKariera w IT

Proces kształtowania pracownika, czyli jak przygotować młodzież do przyszłości 

Po ukończeniu szkoły podstawowej, młodzi ludzie stają przed wyborem dalszej ścieżki edukacji. Mogą kontynuować ją w liceum, szkole zawodowej lub technikum. Te dwa ostatnie wybory są zdecydowanie bardziej ukierunkowane w wybranej dziedzinie. Uczniowie muszą zdać egzaminy zawodowe, przedmioty, przygotowujące do nich oraz odbyć praktyki (w przypadku technikum i liceum także zdać maturę). To właśnie te aspekty przekonują część młodzieży, która jest zdecydowana, co do swojej przyszłości.

Proces kształtowania pracownika, czyli jak przygotować młodzież do przyszłości 

Dzięki przedmiotom przygotowującym, uczniowie zdobywają wiedzę niezbędną na wybranej przez nich ścieżce kariery, a zdane egzaminy, potwierdzają ich opanowanie. Natomiast praktyki zawodowe, są niejako pokazem „świata” danego zawodu. Uczniowie są zatrudniani przez firmy jako praktykanci na określony okres czasu. Dzięki temu Ci, którzy pomylili się z powołaniem, mają jeszcze czas, aby znaleźć nowy plan dla siebie. Natomiast (najczęściej) przeważająca reszta ma możliwość bacznej obserwacji środowiska, w którym będą pracować w przyszłości.

Praktyki to też okazja dla pracodawców, aby nauczyć i pokazać im czego się wymaga od stałych pracowników. Część z nich korzysta z tego również jako z okazji do wyłapania talentów, aby zatrudnić ich po szkole średniej. Na praktykach mogą im przedstawić realia środowiska, do którego ich zapraszają. Można, więc powiedzieć, że jest to szansa dla firm na znalezienie młodych, ambitnych pracowników i ich „ukształtowanie”.

Czas trwania praktyk zawodowych to ok. 2 miesiące. Odbywają się w normalnym czasie pracy. Niektóre szkoły jednak rozkładają praktyki na krótsze okresy i różne klasy. W ten sposób uczniowie mogą mieć, np. miesiąc praktyk w klasie 2, oraz miesiąc w 4. Ich rówieśnicy z innej szkoły mogą zaś mieć 2 miesiące w klasie 3.

Wszystko jest możliwe z wiśnią!

Technikum Mechatroniczne nr.1 w Warszawie, które zajmuje obecnie 1 miejsce, w rankingu techników na liście „Perspektyw”, w tym roku posłało na praktyki uczniów pierwszego rocznika po reformie edukacji z 2019 roku. 4-klasiści z Wiśniowej 56 mieli odbyć 2-miesięczne praktyki zawodowe, aby zdobyć ocenę i otrzymać promocję do następnej klasy. Z pomocną dłonią przyszła firma EIP, która po raz pierwszy organizowała u siebie coś takiego. Debiut ten zdecydowanie można nazwać udanym, gdyż sam program praktyk był bardzo oryginalny, a efekty produktywne.

Proces kształtowania pracownika, czyli jak przygotować młodzież do przyszłości 

Już pierwszego dnia, uczniom jasno przekazano, że firma chce ich dużo nauczyć. Zaczęto od ocen CV, które uczniowie musieli wysłać przed rozpoczęciem praktyk, w celu aplikacji. Dzięki temu praktykanci dowiedzieli się, co muszą poprawić i czego pracodawca oczekuje na rynku pracy od młodych informatyków.

Następnym zadaniem jakie dostali było skonfigurowanie biurowej sieci wifi, oraz utworzenie maila i mediów społecznościowych dla oddziału. Praktykanci połączyli, więc nazwy firmy EIP (rozwinięcie Everything Is Possible, ang. „wszystko jest możliwe”), oraz nazwy ulicy, na której znajduje się TM1 i w ten sposób powstało WIP- Wiśniowa Is Possible. Pod tym pseudonimem właśnie widnieją na Instagramie, Facebooku, LinkedInie, oraz blogu. Przez cały okres praktyk, zamieszczali tam treści związane z firmą, wydarzeniami oraz zadaniami jakie mieli do wykonania w trakcie praktyk.

W następnych dniach praktykanci nauczyli się podstaw obsługi monitoringu i telefonów VoIP, za pomocą programów typu Open Source. Poznali zarówno teorię jak i praktykę, gdyż na miejscu mieli możliwość zastosować świeżo zdobytą wiedzę i samodzielnie podłączać coraz więcej kamer. Udało im się również poeksplorować dodatkowe funkcjonalności, jakie oferowały dostępne kamery, takie jak wykrywanie ruchy, czy też sygnały alarmowe. Udało im się też podłączyć telefony i dzwonić do siebie nawzajem.  Na tym się jednak nie skończyło i uczniowie zapoznali się również z działaniem serwerów oraz ich budową. Samodzielnie ustawiali macierze dyskowe i zgrywali na nie system Windows.

Praktykantom zorganizowano również wiele ciekawych spotkań w trakcie ich pobytu w firmie. Spotkali się m.in. z założycielem EIP – Pawłem Prasuła, wiceprezesem EIP Dynamics – Jackiem Zakrzewskim, informatykiem, który został pilotem – Markiem Sygułą i wieloma innymi.

Seria zadań w ramach praktyk

Jedno ze spotkań praktykantów trwało 4 dni, a prowadzącymi było kilkoro Project Managerów. Zaprezentowali oni uczniom z Wiśniowej metodyki pracy Agile, oraz Waterfall. Przez pierwsze 2 dni, praktykanci mieli za zadanie stworzyć grę komputerową, dzieląc się pracą według jednej metodyki. Przez 2 kolejne dni inną grę, za pomocą innej metodyki.

Innym razem, po wysłuchaniu wykładów o sieciach, praktykanci mieli za zadanie przeprowadzić analizę sieci w budynku za pomocą programu programu Ekahau AI Pro, a następnego dnia, samodzielnie skonfigurować sieć zawierającą 3 access pointy.

Następnym punktem programu praktyk był projekt zainspirowany programem telewizyjnym „Battlebots”. Praktykanci mieli za zadanie zbudować roboty, które za pomocą zaimplementowanych algorytmów poruszałyby się w odpowiedni sposób po specjalnym torze, walcząc z przeciwinikiem-robotem. Do celu jednak czekała ich długa droga.

Najpierw musieli, m in. zagłębić się w działanie płytek Arduino, obsługę czujników ruchu, czy też czujników laserowych. Następnie musieli zdobytą wiedzę zaimplementować, a przed nimi czekało jeszcze zadanie, aby swojego robota zbudować w schludny sposób. W między czasie też zorganizowali wyścigi po namalowanym torze, aby sprawdzić, który z robotów najlepiej i najszybciej przemieszcza się po wyznaczonej drodze. Były też inne projekty, które praktykanci realizowali, takie jak archiwizacja Internetu, czy też wstęp do obsługi Smart Home.

Proces kształtowania pracownika, czyli jak przygotować młodzież do przyszłości 

Praktykanci odbyli też 2-dniową wizytę w firmie MAIN, należącej do grupy EIP. Młodzież miała okazję zobaczyć jak wyglądają profesjonalne serwerownie, nauczyć się co nieco o ich budowie i funkcjonalności. Dowiedzieli się również nieco o narzędziach służących do ich obsługi. Uczniowie usłyszeli też o niektórych procedurach, które mają zapobiec wyłączeniu się serwerów w razie różnych awarii zasilania, ogrzewania czy tym podobnych.

Podsumowanie praktyk

Firma można powiedzieć, że również zyskała dzięki uczniom TM1, za sprawą niepotrzebnego sprzętu, który udało się praktykantom sprzedać. Oprócz tego, w firmowej kawiarni „Dobroczynna”, do sprzedaży zostały wprowadzone limitowane pocztówki. Zostały one utworzone przez praktykantów, za pomocą AI, a na każdej z nich jest napis specjalną czcionką, z adresem kawiarni.

Proces kształtowania pracownika, czyli jak przygotować młodzież do przyszłości 

W trakcie praktyk, uczestnicy byli pytani przez prowadzących o szczere odczucia i satysfakcję z programu i sposobu w jaki są one przeprowadzane. Wszyscy byli jednak zgodni w odpowiedziach, które były bardzo pozytywne. Uczniowie byli zadowoleni z szansy jaką dostali, oraz wiedzy jaką im przekazywano. Doświadczenie, które zdobyli na różnorodne tematy związane z ich kierunkiem edukacji, uznali za bezcenne i poszerzające horyzonty.

Pomysł na realizację praktyk, który obyli uczniowie Technikum Mechatronicznego nr.1, zorganizowany przez firmę EIP jest zdecydowanie jednym z bardziej oryginalnych i zdecydowanie dobrze się wpisuje w cykl szkolenia młodego pokolenia informatyków.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *