BiznesRynek

Rośnie popyt na rozszerzoną rzeczywistość. W 2027 roku wartość rynku AR przekroczyć ma 65 mld dolarów

Rozszerzona rzeczywistość nie jest już wyłącznie technologiczną ciekawostką czy rozwiązaniem przeznaczonym głównie dla graczy i miłośników wirtualnej rozrywki. Coraz chętniej wykorzystują ją polskie firmy spoza branży gier – m.in. dostawcy usług IT, spółki medyczne czy laboratoria. Technologia AR zaczyna się sprzedawać się jak ciepłe bułeczki. Według Fortune Business Insights, w perspektywie najbliższych 6 lat, rynek ten może osiągnąć wartość nawet 65,22 mld dolarów. To kilkadziesiąt razy więcej niż obecnie.

Rośnie popyt na rozszerzoną rzeczywistość. W 2027 roku wartość rynku AR przekroczyć ma 65 mld dolarów

W 2019 roku wartość rynku AR wyceniano „zaledwie” na 2,82 mld dolarów. Skąd tak duży prognozowany skok wartości w najbliższych latach? Zdaniem analityków, duży popyt na rozszerzoną rzeczywistość to nie tylko efekt szybkiego rozwoju branży gier i wirtualnej rozrywki, ale także modelu pracy zdalnej. Oraganizacje zaczęły bowiem szerzej wykorzystywać technologię AR m.in. ze względu na ograniczenia w przemieszczaniu się. W niektórych wypadkach lockdown mocno utrudnił realizację codziennych zadań. W szczególności tam, gdzie współpraca na poziomie międzynarodowym była standardem, należało szybko zmienić sposób komunikacji.

Zarządzanie infrastrukturą IT na odległość dzięki HoloLens

I tak, dobrym przykładem może być Beyond.pl, dostawca usług data center i cloud computing, który obsługuje wiele firm zza granicy. Firma rozbudowała klasyczną usługę Smart Hands o technologię AR Microsoft HoloLens, co pozwala zarządzać infrastrukturą IT w czasie rzeczywistym oraz na odległość. Jak wskazują przedstawiciele firmy, dzięki wprowadzeniu technologii mieszanej rzeczywistości, klienci mogą, zasadniczo z każdego miejsca na świecie, zdalnie kierować pracą techników Beyond.pl „ubranych” w HoloLensy na terenie poznańskiego data center. Za pomocą tych okularów klient widzi swój sprzęt dokładnie tak, jakby sam był na miejscu. Może też wydawać pracownikom centrum danych polecenia, konsultować z nimi swoje decyzje lub zapraszać do udziału w spotkaniach firmy trzecie bez względu na ich lokalizacje.

“Doświadczenie pokazuje, że wykorzystanie okularów HoloLens w pracy Smart Handsów znacznie przyspiesza obsługę zgłoszonych zleceń, w szczególności tych bardziej skomplikowanych, które wymagają zaangażowania osób z różnych zakątków świata czy zespołów złożonych z wielu firm, podwykonawców lub dostawców” – przekonuje Wojciech Stramski, CEO Beyond.pl.

AR w ochronie zdrowia

Eksperci Fortune Business Insights zwracają uwagę, że czynnikiem pozytywnie wpływającym na popularyzację rozszerzonej rzeczywistości jest też wysyp nowych zastosowań technologii, np. w ochronie zdrowia. Widać to też w Polsce, gdzie powstają firmy wyspecjalizowane w AR. Przykładem mogą być działające na warszawskiej giełdzie spółki takie jak MedApp i Holo4Labs. Pierwsza wykorzystuje tzw. mieszaną rzeczywistość w skomplikowanych zabiegach chirurgicznych, ortopedycznych, kardiologicznych czy onkologicznych oraz edukacji medycznej. Druga natomiast wprowadza AR do laboratoriów.

“Mieszana rzeczywistość umożliwia holograficzną wizualizację danych medycznych oraz różnorodną interakcję lekarza z hologramami. To z kolei usprawnia procesy diagnostyczne, co zwłaszcza w przypadku trudnych i skomplikowanych zabiegów może wpływać na precyzję działania lekarza, bezpieczeństwo i skrócenie czasu operacji” – uważa Krzysztof Mędrala, prezes MedApp S.A.

Inne zastosowanie rozszerzonej rzeczywistości

Analitycy zwracają jednak uwagę, że rozszerzona rzeczywistość to nie tylko gogle czy skanery, ale także samochodowe wyświetlacze head-up, które wyświetlają dane dotyczące jazdy i nawigacji. Stanowią one aż 15,3% rynku urządzeń AR. Z podobnych technologii korzystają także urządzenia skanujące skupienie i zmęczenie kierowcy.

Niedawno Mark Zuckerberg ogłosił, że prowadzone są prace nad okularami, które będą mogły „cyfrowo teleportować” swoich użytkowników. Według szefa Facebooka nowe rozwiązanie pozwoli ograniczyć dojazdy do biura i podróże służbowe.

Przypomnijmy, że obecnie największymi graczami na rynku producentów rozszerzonej rzeczywistości są: Microsoft (HoloLens 2), Google (Google Glass), Apple (skanery LiDAR oraz oprogramowanie ARKiT), Vuzix (gogle Blade AR) oraz Qualcomm (procesory) i Magic Leap (gogle). O tym jak duży kapitał i nadzieje są pokładane w ich urządzeniach potwierdza niedawne zamówienie wojsk USA. Według doniesień CNBC, Microsoft za pierwszy kontrakt na dostawę systemu zestawów AR dla armii miał otrzymać aż 479 mln dolarów.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *