BiznesAnalitykaPolecane tematy

SAS wskazuje najważniejsze trendy w analityce biznesowej na 2020 rok

Blisko 190 mld dol. wart był w mijającym roku rynek rozwiązań analitycznych w zakresie Big Data – oszacowało IDC. O tym, że analityka odegra kluczową rolę także w nadchodzącym 2020 roku przekonani są również eksperci SAS, którzy wskazują trzy najważniejsze trendy dotyczące tej dziedziny.

“Analityka wciąż ewoluuje wraz ze zmieniającymi się potrzebami biznesu. Ogromny wpływ na jej rozwój ma upowszechnienie algorytmów sztucznej inteligencji. Technologia ta usprawnia zarówno samo działanie modeli analitycznych, jak i interakcje użytkowników z systemem. Dzięki temu rozwiązania klasy Business Intelligence będą bardziej przydatne dla większej liczby pracowników organizacji” – twierdzi Patryk Choroś, Business Development Director w SAS.

Najważniejsze trendy w analityce w 2020 roku według SAS

  • Coraz częściej będziemy rozmawiać z maszynami
    Wyniki badania reichelt elektronik wskazują, że 87% respondentów korzysta z asystentów głosowych za pośrednictwem smartfonów. Podobnie jest w biznesie – coraz większe znaczenie zyskuje obsługa systemów analitycznych przy pomocy komend głosowych. Odpowiada za to technologia NLP (Natural Language Processing), która do spółki z analityką konwersacyjną spowoduje że – jak przewidują eksperci Gartnera – do 2021 roku odsetek pracowników wykorzystujących rozwiązania z zakresu analityki i business intelligence wzrośnie z 35% do ponad 50%. Włączając w to także nowe kategorie użytkowników, spośród których dominować będą pracownicy pierwszej linii kontaktu z klientami.
  • Sztuczna inteligencja pozwoli zrozumieć wyniki analiz
    W nadchodzącym roku, jak twierdzą eksperci SAS, coraz powszechniejsze wykorzystywanie sztucznej inteligencji do tłumaczenia wyników analiz spowoduje dalszą demokratyzację analityki. Oznacza to, że narzędzia analityczne przestaną być rezerwowane głównie dla data scientistów – korzystać będzie z nich coraz więcej osób w organizacjach. Świadczy o tym również najnowsza wersja SAS Viya, w której, jak informuje producent, duży nacisk położono na zapewnienie przejrzystego realizowania zadań i procesów analitycznych – przykładowo oprogramowanie tworzy diagramy przebiegu kroków modelowania. Jak zapewniają przedstawiciele SAS nowe funkcjonalności wspierają pracę i upraszczają wiele skomplikowanych czynności wykonywanych do tej pory ręcznie. AI umożliwia z kolei doskonalenie modeli analitycznych m.in. przez określanie ich mocnych i słabych stron, a także szacowanie ryzyka, czy otrzymane wyniki będą zaburzone statystycznie.
  • Analiza grafów pozwoli odpowiedzieć na złożone pytania zadawane przez użytkowników
    Wzrost popularności narzędzi analitycznych powoduje, że użytkownicy biznesowi wykorzystują je do zadawania coraz bardziej złożonych pytań. Powoduje to konieczność przetwarzania zarówno ustrukturyzowanych, jak i nieustrukturyzowanych danych, pochodzących często z wielu źródeł, zewnętrznych i wewnętrznych. Dlatego też w 2020 roku na znaczeniu zyskiwała będzie analiza powiązań i grafów, które umożliwiają zobrazowanie powiązań pomiędzy poszczególnymi analizowanymi klientami, transakcjami czy miejscami. Techniki wykorzystywane są już z powodzeniem w wykrywaniu nadużyć, modelowaniu społeczności czy analizie kryminalnej. Eksperci Gartnera przewidują, że rynek aplikacji dotyczący analityki graficznej będzie do 2025 roku rósł o 100% rocznie.
Tagi

Podobne

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *