CIOPolecane tematy

Transformacja cyfrowa jako sposób na tworzenie wartości

Wiele przedsiębiorstw przechodzi obecnie transformacje cyfrowa popularnie określaną digitalizacją. Jest ona często postrzegana jako dodanie elementów cyfryzacji do dotychczasowych kanałów działalności przedsiębiorstwa. I tak zwykle jest… na początku. Jednak prawdziwym znaczeniem tego kroku jest otwarcie nowych możliwości i dostarczanie wartości biznesowej również poza głównym obszarem działalności. Warto to wykorzystać, bo być może otwiera się dla nas droga do wejścia na zupełnie nowe rynki lub konkurowania w obszarach nie uznawanych do tej pory za konkurencyjne.

Transformacja cyfrowa jako sposób na tworzenie wartości
Cyfryzacja często ma dwa, rozdzielone wymiary. Jeden skierowany jest na zewnątrz. Najczęściej widoczny jest w postaci dodawania kanałów cyfrowych do tradycyjnych kanałów dystrybucji. Drugi skierowany do wewnątrz obejmuje cyfryzację procesów wewnętrznych, np. eliminację papieru czy uruchomienia usług self-service dla pracowników. W wielu przedsiębiorstwach oznacza to również wdrożenie nowego sposobu pracy i zwinnych metodyk zarządzania projektami.

Skuteczne zdobywanie nowych obszarów biznesowych

Ale cyfryzacja jest znacznie głębszą zmianą. Jej ostateczny sukces nie polega na zmianie procesów, ale na skutecznym tworzeniu i zdobywaniu nowych obszarów biznesowych. Polega też na ciągłym dostosowywaniu się do zmian, które często są konsekwencjami tych, których już dokonaliśmy. Przykładowo wróżenie usług e-commerce i dostawy do domu w AmRest – obejmujące brandy KFC i Pizza Hut – samo w sobie dostarczyło ogromnej wartości biznesowej dzięki otwarciu nowego kanału sprzedaży rosnącego rok do roku o 25%. W 3 lata zmiana ta spowodowała stworzenie nowego, strategicznego kierunku rozwoju, który zaowocował przejęciem drugiego co do wielkości agregatora w Polsce oraz stworzeniem partnerstw na innych rynkach. Te działania w podstawowych obszarach wywołały zmiany i wygenerowały wartość biznesową w miejscach, których nie braliśmy pod uwagę.

Cyfryzacja często ma dwa, rozdzielone wymiary. Jeden skierowany jest na zewnątrz. Najczęściej widoczny jest w postaci dodawania kanałów cyfrowych do tradycyjnych kanałów dystrybucji. Drugi skierowany do wewnątrz obejmuje cyfryzację procesów wewnętrznych, np. eliminację papieru czy uruchomienia usług self-service dla pracowników. W wielu przedsiębiorstwach oznacza to również wdrożenie nowego sposobu pracy i zwinnych metodyk zarządzania projektami.

Dla AmRest uruchomienie e-commerce było także wejściem w zupełnie nowy obszar informacji geograficznej i logistyki dostaw. Szybko okazało się, że wartości danych dostarczanych przez naszych kierowców okazała się bardzo cennym zasobem. Jak zbudować wartość na podstawie tych informacji? Podam jeden przykład. Kilka tysięcy kierowców poruszających się po wszystkich miastach generuje dane o ruchu drogowym, które mają dość znaczącą wartość dla systemów nawigacji i wyznaczania tras. To niebagatelna wartość stworzona przy okazji transformacji cyfrowej. Dodatkowo otwiera ona drogę do dalszych zmian i nowych partnerstw w obszarach pozornie nie mających wiele wspólnego z uruchomieniem usług dostawy jedzenia przez Internet.

Istotą skutecznej cyfryzacji jest umiejętność dostrzegania i szybkiego wykorzystania tego rodzaju okazji. Nie wszystkie będą sukcesem, ale kilka z nich może w znacznym stopniu wpłynąć na dalszy rozwój przedsiębiorstwa. Dobrym przykładem jest sukces firmy Zaggora, która rozpoczęła działalność od sprzedaży bielizny modelującej i sportowej dla osób pragnących schudnąć. Dlatego na początku nie oferowali mniejszych rozmiarów. Szybko okazało się, że główną klientelą – i podstawową działalności – jest sprzedaż termoaktywnej odzieży dla osób, które już uprawiają sport. To spowodowało zmianę strategii marki. Obecnie – poza odzieżą sportową – oferuje również zdrową żywność i promuje zdrowy tryb życia.

Jak wykorzystać dane do zmiany biznesu

Cyfryzacja otwiera również szerokie pole do optymalizacji. Pozwala wykorzystać dane generowane w jednym obszarze, do zmian w zupełnie innym, pozornie niepowiązanym. I tu znów przykład z własnego podwórka. Budując biznes zamówień i dostaw online w KFC i Pizza Hut nie sądziliśmy, że tworzymy jednocześnie narzędzia i system wspomagania decyzji dla działu Market Planning o tym, gdzie powinniśmy otwierać nowe restauracje. Tymczasem powiązanie danych o tym, skąd klienci zmawiają dostawę z danymi socjodemograficznymi stało się potężnym wsparciem dla procesu podejmowania decyzji o lokalizacji nowych restauracji. Wartością biznesową w tym wypadku było podwojenie liczby restauracji, które od razu po otwarciu realizują cele sprzedażowe.

Cyfryzacja jest znacznie głębszą zmianą. Jej ostateczny sukces nie polega na zmianie procesów, ale na skutecznym tworzeniu i zdobywaniu nowych obszarów biznesowych. Przykładowo wróżenie usług e-commerce i dostawy do domu w AmRest obejmujące brandy KFC i Pizza Hut samo w sobie dostarczyło ogromnej wartości biznesowej dzięki otwarciu nowego kanału sprzedaży rosnącego rok do roku o 25%.W 3 lata zmiana ta spowodowała stworzenie nowego strategicznego kierunku rozwoju, który zaowocował przejęciem drugiego co do wielkości agregatora w Polsce oraz stworzeniem partnerstw na innych rynkach.

Przykładem z zewnątrz może być Philips, który tworząc maszynkę do golenia One Blade niespodziewanie – choć chyba niekoniecznie dla siebie, a bardziej dla konkurencji – wszedł na nowy obszar sprzedaży wymiennych ostrzy. Wcześniej był on domeną producentów ręcznych maszynek do golenia. Transformacja cyfrowa rozpoczęta w jednym miejscu nie zawsze rozprzestrzenia się zgodnie z naszymi oczekiwaniami. Ale często tworzy możliwości optymalizacji tam, gdzie w ogóle nie patrzyliśmy na początku drogi. Umiejętność dostrzeżenia tych obszarów i ich wykorzystania to jedno z podstawowych zadań liderów cyfryzacji w przedsiębiorstwach.

Jak wykorzystać cyfrową transformację w swoim biznesie?

Transformacja cyfrowa jest często procesem, którego nie da się do końca zaplanować i nie da się w pełni kontrolować. Trzeba przygotować zespół i organizację na zmiany kierunku działania i stworzyć atmosferę pozwalającą te zmiany wprowadzać. Dla samego przedsiębiorstwa może się okazać, że powstaną szanse konkurowania, optymalizacji oraz dostarczania niebagatelnej wartości biznesowej w obszarach pozornie niepowiązanych z podstawowym sektorem działalności. Zmiany mogą dotknąć też wielu obszarów, których nie planowaliśmy zmieniać. Umiejętność wykorzystania tych szans zależy w dużym stopniu od nastawienia liderów firm i liderów ich cyfryzacji. Dostarczanie wartości biznesowej w trakcie transformacji cyfrowej nie jest jednowymiarowe, a niejednokrotnie pozwala na wprowadzenie firmy na nieznane dotąd wody.

Maciej Buba, E-commerce IT Manager w AmRest Polska

Transformacja cyfrowa jako sposób na tworzenie wartościOpinie innych członków CIONET Polska w specjalnym wydaniu magazynu ITwiz

Podzieliliśmy je na 6 głównych działów: kreowanie wartości i przychodów; Customer Experience; automatyzacja; cyberbezpieczeństwo; Business Leadership i Talent Management. Doświadczenia swoich organizacji z tym związane opisało 17 liderów cyfryzacji reprezentują: PKO BP; Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji we Wrocławiu; BEST SA; AmRest Holding SE; Liberty Global (właściciela UPC Polska); Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście; Nowa Itaka; Rossman; Grupa Kęty; Optima; Nordea; Idea Bank; Grupa Onet; Moneygram; T-Mobile Polska i Tauron Polska Energia.

Ups! Nie mogliśmy znaleźć twojego formularza.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *