BiznesRynek

W 2022 roku BLIK odnotował ponad miliard transakcji i blisko 13 mln użytkowników

Ta najczęściej wybierana metoda płatności w Polsce kończy właśnie 8 lat. W tym okresie użytkownicy BLIKA zrealizowali prawie 2,8 mld transakcji o wartości 371,4 mld zł, z czego tylko w samym ubiegłym roku odnotowano ponad 1,2 mld operacji o wartości 163,9 mld zł, poinformowali przedstawiciele Polskiego Standardu Płatności, operatora systemu.

W 2022 roku BLIK odnotował ponad miliard transakcji i blisko 13 mln użytkowników

Tylko w IV kwartale 2022 roku przy pomocy BLIKA wykonano 371 mln operacji – w tym okresie Polacy wykonywali średnio 4 mln transakcji dziennie. Z kolei rekordową dzienną liczbę transakcji odnotowano 9 grudnia ubiegłego roku i wyniosła ona 5,9 mln.

Średnia kwota transakcji BLIKIEM w ostatnim kwartale roku wynosiła 134 zł. Natomiast wartość wszystkich transakcji zrealizowanych nim w ostatnich trzech miesiącach 2022 roku wyniosła blisko 50 mld zł, czyli o 53% więcej niż rok wcześniej.

“Za nami przełomowy rok. W ciągu tych dwunastu intensywnych miesięcy udało nam się nie tylko wzmocnić pozycję BLIKA na polskim rynku, ale także zwiększyć jego widoczność za granicą. Dzięki planowanemu przejęciu słowackiej spółki VIAMO możemy dziś myśleć o dalszym rozwoju poza Polską. Naszą ambicją jest, aby BLIK stał się systemem płatności, który jest dostępny dla użytkowników europejskich aplikacji bankowych, i który dostarcza im wyjątkowych doświadczeń zakupowych” – skomentował Dariusz Mazurkiewicz, prezes Polskiego Standardu Płatności, operatora systemu płatności mobilnych BLIK.

Dominująca pozycja w e-commerce

Jak się okazuje, BLIK jest z dużą częstotliwością wykorzystywany przez użytkowników w e-commerce. Ze wszystkich transakcji nim realizowanych, blisko 60% stanowią właśnie te w kanale online. Między październikiem a grudniem 2022 roku, czyli w najgorętszym okresie sprzedażowym w roku, liczba płatności BLIKIEM w e-sklepach przekroczyła granicę 212 mln. To o 32% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku. Natomiast w całym 2022 roku Polacy zrealizowali w tym kanale 714,2 mln transakcji o wartości 89,2 mld zł. Rok wcześniej takich operacji było o 37% mniej, czyli 522,5 mln, a ich kwota wyniosła 61,6 mld.

Silną pozycję BLIKA w e-handlu potwierdzają również cykliczne dane Narodowego Banku Polskiego. Od IV kwartału 2018 roku BLIK wyprzedza karty pod względem liczby transakcji realizowanych w krajowym e-commerce. Polscy użytkownicy e-handlu płacą nim zdecydowanie częściej niż kartami. Porównując wyniki I półrocza 2022 roku można odnotować, że liczba transakcji BLIKIEM była wyższa od liczby transakcji kartami nawet o 215%.

Rośnie liczba przelewów na telefon czy płatności zbliżeniowych

Z kwartału na kwartał dynamicznie rośnie również liczba przelewów na telefon BLIK. Między październikiem a grudniem użytkownicy zlecili 76,6 mln takich transakcji, czyli o 94% więcej niż rok wcześniej. Warto podkreślić, że płatności P2P stanowią obecnie blisko jedną piątą wszystkich operacji BLIKIEM. W całym 2022 roku Polacy rozliczyli się w ten sposób 243 mln razy. Wartość wszystkich przelewów na telefon BLIK zrealizowanych przez użytkowników w ubiegłym roku wyniosła 29,7 mld wobec 13 mld rok wcześniej.

W 2022 roku sporą popularnością wśród użytkowników BLIKA cieszyły się również transakcje w tradycyjnych terminalach płatniczych. W badanym okresie zapłacono w ten sposób 228 mln razy (wzrost o 162% w stosunku do całego 2021 roku), z czego 68,2 mln transakcji zarejestrowano między październikiem a grudniem.

W omawianym okresie Polacy coraz częściej sięgali także po wygodne i bezpieczne płatności zbliżeniowe BLIK. W 2022 roku czyli pierwszym pełnym roku od startu tej usługi, wykonali za jej pomocą blisko 70 mln transakcji o wartości 2,7 mld. Jedną trzecią tego wyniku stanowiły płatności zrealizowane w IV kwartale ubiegłego roku. Od października do grudnia 2022 roku zarejestrowani użytkownicy, których jest obecnie 1,8 mln, wykonali 23,4 mln operacji na kwotę blisko 1 mld zł. Od momentu uruchomienia BLIKA zbliżeniowego zapłacono nim w 117 krajach na 6 kontynentach.

8 lat na rynku

Przez 8 lat obecności na rynku BLIK zdołał zgromadzić sporą grupę aktywnych i lojalnych użytkowników. Od 2015 roku do końca roku ubiegłego w systemie zarejestrowano blisko 2,8 mld transakcji o wartości 371,4 mld zł. W tym odpowiednio 1,8 mld operacji zrealizowano w e-commerce, 382 mln na terminalach płatniczych, jednocześnie zlecono 427 mln natychmiastowych przelewów na telefon i 165 mln razy wpłacono lub wypłacono gotówkę z bankomatu.

Popularność BLIKA wśród różnych grup użytkowników potwierdzają nie tylko dane transakcyjne, ale także cykliczne pomiary prowadzone przez firmę KANTAR. Zgodnie z nimi jest to najbardziej znana marka płatności bezgotówkowych w Polsce, która utrzymuje wysoki poziom znajomości. Na koniec grudnia 2022 roku 96% użytkowników aplikacji bankowych wskazało, że zna BLIKA, a 49% wybiera go najczęściej jako formę rozliczeń.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *