Sztuczna inteligencjaPracaRynek

Większość pracowników uważa, że skutkiem wdrożenia AI będzie redukcja zatrudnienia

Jak wynika z badania EY, European AI Barometer, już 73% pracowników miało styczność ze sztuczną inteligencją. Jednak wciąż mniej niż połowa (44%) podnosi swoje kwalifikacje w tym zakresie. Jednocześnie 67% badanych wskazuje, że złożoność procesu implementacji jest hamulcem dla wdrożenia AI w ich firmach. Pomimo tego, nawet 68% respondentów uważa, że wprowadzenie narzędzi bazujących na sztucznej inteligencji może wpłynąć na redukcję zatrudnienia.

Większość pracowników uważa, że skutkiem wdrożenia AI będzie redukcja zatrudnienia

Jak się okazuje, narzędzia bazujące na AI są popularniejsze wśród osób piastujących stanowiska menedżerskie (84%), niż wśród pracowników na niższych szczeblach (67%).

Pomimo tego, że większość osób jest zaznajomiona z narzędziami bazującymi na sztucznej inteligencji, implementacja tej technologii w biznesie wciąż spotyka się z wieloma problemami. Jednym z nich jest  restrykcyjna polityka wewnętrzna firm. Wśród badanych pracowników zaledwie 52% ma pozwolenie na korzystanie z AI w pracy.

Drugą barierą jest wysoka złożoność procesu implementacji. 67% badanych wskazuje to jako problem wdrożenia AI w przedsiębiorstwie. Przed firmami jednak już czyha kolejne wyzwanie w procesie implementacji AI organizacji, czyli zapewnienie zgodności z przepisami prawnymi. Chodzi oczywiście o AI Act.

“Do stosowania przepisów AI Act istotne znaczenie ma to, do czego wykorzystywane są systemy AI. Dlatego przy każdym wdrożeniu trzeba zastanowić się czy dane użycie AI będzie podlegać pod to rozporządzenie. Należy dodatkowo uwzględnić kwestie ochrony praw własności intelektualnej – szczególnie przy wykorzystaniu AI do pracy kreatywnej – a także ochrony tajemnic przedsiębiorstwa oraz danych osobowych” – komentuje Justyna Wilczyńska-Baraniak, Partnerka EY, Liderka Zespołu Prawa Własności Intelektualnej, Technologii i Danych Osobowych w Kancelarii EY Law.

AI – szansa czy zagrożenie dla pracowników?

Prawie połowa menedżerów (45%), którzy wdrożyli AI w swojej firmie, przyznaje, że po wykonaniu implementacji zauważalny jest wzrost przychodów, ograniczenie kosztów bądź oba z tych zjawisk. Przedsiębiorstwa wykazują poprawę w takich obszarach jak IT (35%), marketing (30%) i cyberbezpieczeństwo (27%).

Tak pozytywne dane nie przekładają się jednak na zmniejszenie obaw osób zatrudnionych w firmach. Wspomniane już 68% badanych twierdzi, że użycie AI będzie oznaczało mniejsze zapotrzebowanie, jeżeli chodzi o pracowników. To pokazuje jak wiele zadań do wykonania mają jeszcze osoby na stanowiskach liderskich. Pomimo upływu ponad 1,5 roku od upowszechnienia się narzędzi AI (np. chatbotów), wciąż na stanowiskach poniżej zarządu powszechne jest postrzeganie AI przez pryzmat zagrożeń.

“Technologia AI rozwija się błyskawicznie, dlatego coraz istotniejszą kompetencją wśród pracowników stanie się umiejętność szybkiego wdrożenia się i sprawnego działania z ewoluującymi narzędziami. Przede wszystkim należy ich jednak do tego przekonać. Chociażby stawiając człowieka w centrum zmian, o czym wiele przedsiębiorstw niestety zapomina skupiając się wyłącznie na aspektach technologicznych. W przeciwnym razie firma ryzykuje przeznaczenie znaczących budżetów na rozwiązania, których pracownicy nie chcą zrozumieć, bo boją się ich używać. Ogromną rolę w tym procesie mają do wykonania liderzy organizacji” – uważa Artur Miernik, Partner w EY Polska, Lider zespołu People Consulting.

Większość pracowników uważa, że skutkiem wdrożenia AI będzie redukcja zatrudnienia
Źródło: EY

Czy organizacje są gotowe na rewolucję AI?

Zapytani, czy rozwój AI ma wpływ na wykonywaną przez nich pracę, 53% odpowiedziała twierdząco. Podobnie 65% uważa, że część z wykonywanych przez nich zadań przejmie sztuczna inteligencja. Wśród kadry menedżerskiej wskazało tak blisko 3/4 osób (72%). Powodem może być wyższa świadomość kadry zarządzającej w obszarze realnego wpływu na zwiększenie efektywności działalności całej firmy.

Warto również dodać, że mniej niż połowa (42%) badanych menedżerów uważa, że ich firma ma odpowiednią wiedzę, aby wdrożyć AI i efektywnie jej używać. Jednocześnie 56% respondentów odpowiedziało, że nie podnosi swoich kompetencji w zakresie AI. Wśród pozostałych, 16% doszkala się prywatnie, 16% zawodowo, a 12% korzysta z obu sposobów. Znacznie częściej swoje kompetencje w tym zakresie podnosi kadra menedżerska (62%) niż pracownicy na niższych szczeblach (36%).

Badanie European AI Barometer przeprowadzono w marcu 2024 roku na grupie 4 741 osób. Wykonano je w 9 europejskich krajach: Niemczech, Francji, Włoszech, Austrii, Hiszpanii, Holandii, Belgii, Portugalii i Szwajcarii.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *