Sztuczna inteligencjaPracaBiznesRynek

Wykorzystanie automatyzacji i AI odpowiedzią na skokowy wzrost płac w 2024 roku

W nowym roku spodziewany jest wzrost wynagrodzeń dla pracowników w większości firm komercyjnych. Jest on skorelowany m.in. ze skokową podwyżką płacy minimalnej o 21,5%. Do tego dochodzą planowane podwyżki pensji pracowników budżetówki. To co dobre dla pracowników, jest jednak sporym wyzwaniem dla pracodawców, zwłaszcza na turbulentnym rynku. Czy w związku ze wzrostem płac firmy przerzucą koszty na klientów, wprowadzą innowacje technologiczne i automatyzację przy pomocy sztucznej inteligencji?

Wykorzystanie automatyzacji i AI odpowiedzią na skokowy wzrost płac w 2024 roku

Jak wynika z badań Business Standard, pracownicy spędzają średnio trzy godziny dziennie na czynnościach, które można zautomatyzować. Proces ten pozwoliłby na znaczną redukcję czasu i wysiłku poświęconego na rutynowe zadania pracowników, dając im więcej czasu na strategiczne działania oraz kreatywność. Dodatkowo, w ciągu ostatnich pięciu lat, koszty zatrudnienia wzrosły o ponad ⅓ – wynika z danych Apifonica.com – a to powoduje, że automatyzacja staje się jeszcze bardziej atrakcyjną opcją dla przedsiębiorstw. Do tego dochodzi wspomniany, dynamiczny wzrost płac.

Nie tylko oszczędności czasu i kosztów są argumentem za wykorzystaniem sztucznej inteligencji w biznesie i HR. W obliczu obecnego kilkuprocentowego bezrobocia w Polsce, a także kryzysu demograficznego, automatyzacja staje się nie tylko wyborem, ale wręcz przymusem. Wprowadzenie AI do działu HR może przyspieszyć procesy rekrutacyjne, zmniejszyć błędy ludzkie i zapewnić lepszą selekcję kandydatów, a także poprawić doświadczenie zarówno pracowników, jak i kandydatów, uważają przedstawiciele Apifonica.com.

“Zwycięstwo w biznesie zależy również od zdolności adaptacji do nowej rzeczywistości. Przedsiębiorstwa, które szybciej wdrożą nowe technologie, stają się bardziej konkurencyjne i skuteczniej walczą o klientów. W dobie trudnych czasów, z którymi mamy do czynienia, firmy inwestujące w rozwiązania AI, mogą lepiej i łatwiej je przetrwać. Sztuczna inteligencja pomaga usprawniać procesy biznesowe, zwiększyć produktywność pracowników i wpływa na efektywność całej organizacji” – twierdzi Finka Heynemann, Voicebot Designer w Apifonica.com.

Choć wprowadzenie AI może budzić obawy wśród pracowników, należy pamiętać, że automatyzacja ma na celu wspieranie ich pracy, a nie jej zastąpienie. Podczas rewolucji przemysłowej, w XVIII wieku w Anglii, robotnicy niszczyli maszyny, obawiając się utraty pracy. Warto, aby nie popełnić obecnie podobnych błędów. Komunikacja w organizacji jest kluczowa, aby pracownicy zrozumieli, że AI ma za zadanie wyposażyć ich w narzędzia, dzięki którym staną się bardziej efektywni i dostarczą jeszcze większą wartość dla firmy oraz klientów.

Warto również zauważyć, że do 2025 roku pokolenie Z będzie stanowiło już ponad jedną czwartą rynku pracy. Osoby urodzone w latach 1997-2012 są pierwszym cyfrowym pokoleniem, które dorastało w świecie zdominowanym przez technologię. Badanie przeprowadzone przez Laserfiche w Wielkiej Brytanii wykazało, że największą frustracją tych pracowników jest to, iż technologia jest zbyt wolna (54%), przestarzała (35%) lub brakuje narzędzi, które pomogą w wykonywaniu czasochłonnych i monotematycznych zadań (35%). To powody, dla których Z-etki są skłonne zmienić lub zrezygnować z pracy. Przedsiębiorstwa powinny więc zatem inwestować w nowoczesne rozwiązania, takie jak AI, aby przyciągnąć oraz zatrzymać młodych pracowników.

Przykładem jest raport Yello Interview Scheduling Survey, według którego, aż 67% rekruterów twierdzi, że zaplanowanie pojedynczej rozmowy kwalifikacyjnej zajmuje od 30 minut do 2 godzin. Wykorzystanie AI w tym procesie może przynieść wymierne korzyści. Przykładowo, u jednego z klientów Apifonica zautomatyzowano kilkaset umówionych spotkań w miesiącu, a 61% kandydatów umówiło się automatycznie. W zależności od wartości, jaką przyjmiemy, raport ROI wynosi od 250% do 1250%. Takie liczby świadczą o potencjale AI w usprawnianiu procesów rekrutacyjnych.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *