BranżaRynek

Za branżą IT udany rok, ale już teraz stoją przed nią globalne wyzwania

Postępująca cyfryzacja, inwestycje zagraniczne i globalizacja pozytywnie wpłynęły na polski rynek IT w minionym roku. Przed rodzimą branżą pojawiają się jednak globalne wyzwania, na które trzeba przygotować się już dziś – wskazują eksperci 7N. Za branżą IT udany rok, ale już teraz stoją przed nią globalne wyzwania

W mijającym roku wzrosła dodatkowo presja zatrudnienia, już wcześniej tak widoczna wśród specjalistów IT. Istniejącą od lat lukę na rynku pracy w sektorze nowych technologii w Polsce, szacuje się obecnie na co najmniej 50 tysięcy osób. W dodatku cały czas się ona powiększa. Z danych Eurostatu wynika, że odsetek firm korzystających z cyfrowych technologii w Polsce, w porównaniu do okresu przed pandemią, wzrósł z 7,2 do 18,5%. Okazuje się, że polskie firmy cyfryzują się szybciej niż wynosi średnia dla całej Europy Środkowej (tu nastąpił wzrost z 8 do 14%). Jak podaje najnowszy raport fundacji Digital Poland, dotyczący umiejętności cyfrowych, 89% CIO będzie miało lub już doświadcza problemu braku kompetencji cyfrowych.

Ponadto, w minionym roku wiele firm zagranicznych otworzyło nad Wisłą swoje centra kompetencyjne IT, m.in. Aldi Nord, Google Cloud, Bayer czy Payback. Zatrudnienie zwiększają też organizacje już obecne w naszym kraju. Polska cały czas jest bowiem postrzegana jako świetne miejsce do lokowania centrów outsourcingu lub usług wspólnych (SSC/BPO) w obszarze nowych technologii, wskazują specjaliści.

Nowe inwestycje zwiększają z kolei zapotrzebowanie na tysiące osób z doświadczeniem w obszarze AI, uczenia maszynowego, analityki Big Data itp. To problem, z którym zmagają się firmy także z zagranicy. Głośna zapowiedź Mety (do niedawna: Facebook) o zatrudnieniu dodatkowych 10 tysięcy specjalistów IT w Unii Europejskiej, choć robi wrażenie z perspektywy Polski, nie jest istotnym czynnikiem na europejskim rynku pracy. W całej UE brak programistów Komisja Europejska szacuje na ok. 600 tysięcy osób.

Przeczytaj również
W Indiach zaprojektowano „inteligentny respirator” do szybkiego wdrożenia dla chorych na COVID-19

3 trendy, które zyskają na znaczeniu w 2022 roku

Eksperci 7N wskazują na trendy, które już są widoczne w branży IT, a które z dużym prawdopodobieństwem jeszcze bardziej zyskają na znaczeniu w nadchodzącym roku.

1. Nowy globalny rynek IT
Upowszechnienie się pracy zdalnej, która może być wykonywana z dowolnego miejsca na świecie, wpłynęło na gwałtowne przyspieszenie globalizacji rynku pracy. Dotyczy to także Polski. “Pandemia rozluźniła cyfrowe granice, przez co lokalizacja pracowników straciła na znaczeniu. Powoduje to rosnącą w zawrotnym tempie presję zagranicznych koncernów na rynek pracy IT w Polsce. Rodzime firmy dotkliwie odczuwają konkurencję na tym polu. Walka o specjalistów IT może doprowadzić do tego, że za kilka lat ich umiejętności będą wyceniane jednakowo w skali globalnej” – uważa Grzegorz Pyzel, wiceprezes 7N, odpowiedzialny za rynek polski.

Nic niestety nie wskazuje na to, że sytuacja ta wkrótce się zmieni. Nawet dalszy rozwój sztucznej inteligencji, robotyzacji i automatyzacji nie zmniejszy popytu na wysoko wykwalifikowanych specjalistów z kompetencjami technicznymi a tym samym konkurencji firm o ich pozyskanie, uważają eksperci. Dlatego według raportu Digital Poland tylko 18,2% CIO skupia się na pozyskiwaniu pracowników spoza firmy. Większość (57,6%) rozwiązania upatruje w korzystaniu z zasobów wewnętrznych i inwestycji w zwiększanie umiejętności (upskilling) obecnej kadry.

2. Nowa organizacja zespołów
Długofalowo praca zdalna ma wpływ na kulturę organizacyjną, a tym samym na pracę zespołową. Szczególnie dotyczy to polskich specjalistów IT, którzy – jak pokazuje niedawny raport 7N – bardziej niż ich koledzy z Danii czy Indii preferują home office. Taka organizacja pracy wymaga stosowania na dużo większą skalę innych sposobów zarządzania.

Przeczytaj również
Zdalna edukacja - między automatyzacją a koniecznością „uczłowieczania”

“Rozproszony czy hybrydowy model funkcjonowania firmy sprawia, że trzeba zrewidować wewnętrzne procesy. Dużo większy nacisk przedsiębiorstwa powinny kłaść na klarowną komunikację dotyczącą zarówno swoich sukcesów, jak i problemów. Trzeba dbać o dobre samopoczucie pracowników, ponieważ przekłada się to bezpośrednio na ich chęć pozostania w firmie” – wylicza Grzegorz Pyzel.

3. Nowa czołówka zawodów: specjaliści od chmury i automatyzacji
W 2021 roku na rynku pracy zyskali przede wszystkim eksperci od rozwiązań chmurowych i automatyzacji. Wdrożenie chmury przynosi firmom liczne korzyści i jest głównym powodem wzrostu zainteresowania tym rozwiązaniem, co już pod koniec 2020 roku prognozowali autorzy raportu 7N “Executive Brief: Cloud Adoption 2020”. Teraz koncentracja na obszarze cloud będzie dodatkowo stymulowana kapitałem dostępnym na ten cel. W ramach programu „Cyfrowa Europa” przewidzianego na lata 2021-2027 Komisja Europejska zabezpieczyła bowiem budżet w wysokości 2 mld euro m.in. na inwestycje w obszarze cloud, które mają przyczynić się do wzmocnienia niezależności technologicznej europejskich firm.

O ile ostatnie lata upłynęły w firmach pod znakiem przyspieszonej cyfryzacji, tak w najbliższym czasie głównym trendem będzie automatyzacja. Według firmy doradczej Gartner, ta, która pozwala ograniczyć powtarzalne zadania, może pomóc zaoszczędzić nawet 30% kosztów operacyjnych. Eksperci 7N w swoim niedawnym raporcie “Executive Brief – Business Automation” wskazali, że automatyzacja staje się dziś kluczowym elementem zarządzania strategicznego w firmie.

“Większa świadomość dotycząca korzyści wynikających z automatyzacji skutkuje dynamicznym wzrostem zapotrzebowania na ekspertów w tej dziedzinie. Niedługo architekt automatyzacji będzie powszechnie spotykanym stanowiskiem w każdej większej firmie, nie tylko z branży IT. Wymaga ono wiedzy na temat programowania, ale jednocześnie pełnej znajomości firmy, strategii i procesów biznesowych” – podsumowuje Grzegorz Pyzel.

Przeczytaj również
Grupa AB: Blisko 2,9 mld zł przychodów w III kwartale 2020 roku
Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.