Aplikacje
10 funkcji, które powinna posiadać bezpieczna aplikacja do wideokonferencji
W czasie pandemii wzrosło znaczenie pracy zdalnej i hybrydowej, a w związku z tym kluczowe stały się wirtualne wideokonferencje. Z badania przeprowadzonego przez firmę Metrigy wynika, iż 82% z badanych przedsiębiorstw korzysta obecnie z aplikacji do wideokonferencji podczas wszystkich lub większości spotkań, a prawie 87% uważa je za kluczową lub ważną część działalności biznesowej.
Przejście na zdalny lub hybrydowy model pracy spowodowało wzrost zapotrzebowania na aplikacje do wideokonferencji, blisko 87% organizacji uważa teraz wideo za jedną z głównych technologii umożliwiających efektywne prowadzenie działalności biznesowej. „Firmy zwykle wykorzystują chmurowe aplikacje do wideokonferencji i współpracy, do wielu różnych zadań – od wewnętrznych spotkań personelu po spotkania z klientami. Rozwiązania cloudowe muszą często spełniać wymogi prawne związane z poufnością, prywatnością i bezpieczeństwem. Aby skutecznie wykorzystywać te aplikacje do zwiększania zaangażowania pracowników i klientów, szefowie działów IT muszą zagwarantować bezpieczeństwo spotkań online” – podkreśla Łukasz Kulig, dyrektor zarządzający Avaya Polska.
Rosnąca popularność technologii umożliwiających prowadzenie wirtualnych spotkań w formie wideo wywołała potrzebę zadbania o bezpieczeństwo. Kluczowe są ochrona treści udostępnianych podczas spotkań online oraz historii tych spotkań. Skuteczne zabezpieczenia pomogą ochronić firmę przed nieuprawnionym dostępem do wideokonferencji oraz utratą danych, takich jak: zapisy rozmów, współdzielone treści i nagrania.
Jakie cechy powinna posiadać aplikacja do wideokonferencji, aby mogła zostać uznana za bezpieczną? Specjaliści z firmy Metrigy wymieniają 10 następujących funkcji:
- Kontrola dostępu do spotkań i uwierzytelnianie użytkowników,
- Uwierzytelnianie wieloskładnikowe,
- Szyfrowanie danych podczas ich przechowywania i przesyłania w oparciu o zarządzanie kluczami szyfrowania (Enterprise Key Management – EKM),
- Prywatne spotkania i wirtualna przestrzeń do współpracy,
- Bezpieczeństwo oparte na rolach,
- Zabezpieczenia podczas spotkań,
- Polityka prywatności dostawcy usług,
- Przechowywanie danych,
- Kontrola dostępu do nagrywania,
- Elastyczność wyboru urządzenia końcowego i obsługa standardu WebRTC.
Dlaczego te cechy są tak ważne? Aplikacje wykorzystywane przez przedsiębiorstwa są narażone na szereg niebezpieczeństw, przed którymi muszą ochronić firmę. Chodzi między innymi o: uczestnictwo w spotkaniu nieupoważnionych osób, wycieki zapisów rozmów, utrata danych, także tych wrażliwych. W obszarach takich, jak wymiar sprawiedliwości czy telemedycyna ważne jest także zapewnienie ochrony prywatności pracowników. Niepokojący jest fakt, iż 41% organizacji korzysta z dwóch lub więcej różnych aplikacji do konferencji i współpracy, co powoduje trudności w przestrzeganiu zasad bezpieczeństwa. Warto dodać, że wraz ze wzrostem odsetka osób pracujących zdalnie lub hybrydowo, będzie rosło ryzyko nieumyślnego udzielania dostępu do spotkań, treści i prywatnych danych uczestników.